Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 537 ggr
Magi-cat
5/11/19, 8:49 AM

Fyra vägar in i hjärnan

EEG

Det äldsta och mest kända sättet att fånga upp och avläsa hjärnans signaler är via EEG (=elektroencefalografi). Det är ett enkelt och smidigt sätt då det inte kräver något ingrepp, utan man sätter elektroder utanpå huvudet. (Denna metod används dagligen på våra sjukhus.)

Sedan finns det andra, mer invasiva metoder, under utveckling.

Optogenetik

Ett ämne tillförs gener som gör att hjärncellerna lyser upp när de stimuleras. Signalerna kan då tas emot av en kamera.
Vid test på djur 😕 skickar forskare vid Berkeley University in tredimensionella bilder i hjärnan

Elektroder på chip

En annan metod är att elektroder som registrerar elektrisk aktivitet opereras in i hjärnbarken. Det kan vara chip med upp till 100 000 tunna metalltrådar omgivna av ett tunt glasskikt. Försök pågår på människor.

Minisensorer

Forskare vid Brown University utför försök med att sprida upp till 100 000 små sensorer i hjärnbarken för att fånga upp hjärnsignaler. Dessa skickas till en central mottagare som kan sitta ovanpå huvudet. Signaler förmodas också kunna skickas in till hjärnan.

källa: Johan Jarnestad, Forskning och Framsteg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Skogsväsen
5/23/19, 7:47 AM
#1

Jag hade möjligheten att åka in i en sån där "tunnel" där det användes f-MRI (en vidareutveckling av magnetkamera) för jag hade blivit slumpmässigt utvald till en undersökning.

Men jag svarade aldrig på den för tänkte att f-MRI kanske kunde vara skadligt för mig, och min hjärna är det bästa jag har. Men min nyfikenhet hade gärna sagt ja :D

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: