Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 1685 ggr
Niklas
2019-05-25 16:57

Rapid eye movement sleep behavior disorder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr finns det inget svenskt namn, men RBD är en vanlig förkortning både på svenska och engelska.

Rapid eye movement sleep behavior disorder är en sömnstörning där den drabbade agerar ut sina drömmar fysiskt. Normalt är musklerna i kroppen inaktiverade/paralyserade under REM-sömn. Vid RBD är musklerna inte paralyserade och personen kan exempelvis sparkas, slåss prata och skrika om han drömmer att han blir överfallen.

RBD drabbar mellan 0,5 och 2,0 procent av befolkningen som helhet och mellan 5 och 13 procent bland personer över 60 år. Vanligast är att symptomen visar sig från 50 års ålder. Män drabbas oftare än kvinnor.

Melatonin och Clonazepam (vilket är det svenska namnet?) används ofta vid behandling av RBD.

Riskfaktorer för att utveckla RBD är en familjehistoria av att agera ut drömmar, tidigare huvudskada, jordbruk, exponering för bekämpningsmedel, låg utbildningsnivå, depression och användning av antidepressiva mediciner.

Många drabbade utvecklar Parkinsons sjukdom eller demens.

» Rapid eye movement sleep behavior disorder - Wikipedia

(Foto av Tracey Hocking på Unsplash)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Honestyisdead
2019-05-25 17:11
#1

Både jag och min mamma är vildingar när vi sover.  Inte kul att läsa att många får Parkinsons och demens.

Niklas
2019-05-25 17:37
#2

Det behöver inte vara det ni har. Kan ni koppla era rörelser till innehållet i drömmar? Kan ni svara ja på den här diagnosfrågan?

"Have you ever been told, or suspected yourself, that you seem to 'act out your dreams' while asleep (for example, punching, flailing your arms in the air, making running movements, etc.)?"

Du är dessutom mycket yngre än den typiska åldern för någon som visar symptom.

Jag misstänker att jag har det. Jag slåss, sparkar, pratar och skriker medan jag drömmer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
2019-05-25 17:54
#3

Ja vi slåss på riktigt när vi drömmer det. Skrattar, gråter och skriker. Jag drömmer extremt mycket, intensivt och minns drömmar från varje natt.

Niklas
2019-05-25 18:01
#4

Okej. Kan vara värt att kolla men jag är tveksam just på grund av åldern. Jag har satt upp en övervakningskamera med mörkerseende i sovrummet för att dokumentera mina rörelser.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2019-05-25 18:21
#5

#0 Intressant!

 Clonazepam (vilket är det svenska namnet?)

Preparatnamn: Iktorivil. (ett bensodiazepinderivat)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-05-25 19:28
#6

Kan man säga att det är en REM-arousalstörning?

"

  • parasomnier (eng: parasomnias), störningar som uppstår under sömnen eller förvärras av sömn. Dit hör till exempel somnambulism(sömngång), nattskräck (som tar sig uttryck i snabb hjärtklappning, svettning och genomträngande skrik), REM-arousalstörning (med livliga drömmar som gör att den sovande kan skada sig eller sin sängkamrat) samt rastlösa ben eller Willis-Ekboms sjukdom (eng: restless legs syndrome, RLS, Willis-Ekbom disease, WED). Både somnambulism och nattskräck uppträder under deltasömn (icke-REM-sömn). Mardrömmar uppträder till skillnad från nattskräck under REM-sömn."

Ur https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon?Lookup=s%C3%B6mnst%C3%B6rning, min markering i t4exten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2019-05-27 11:39
#7

#6: Det låter ju som det i den korta beskrivningen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2019-05-27 11:46
#8

”C. Arousalstörningar under REM-sömn:

* stört beteende under REM-sömn i form av vokalisering (utstötande av ljud) och utförande av komplexa rörelser med armar och ben (eng: REM sleep behaviour disorder, RBD, USA-stavning: REM sleep behavior disorder)”

Det låter som om det är ett försök till ”svensk” översättning. Det förvånar mig att det inte förekommer oftare på nätet. Jag får totalt 9 träffar på Google.

» Slå upp parasomnier på Psykologiguiden i Natur & Kulturs Psykologilexikon


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Wizbot
2020-06-05 20:35
#9

Nu gräver jag i en gammal tråd men känns som om det här är vanligare än angivet då jag stött på extremt många som åtminstone pratar i sömnen. Ett par jag tältade brevid en gång hade konversationer där båda sov. Själv har jag gått i sömnen, ätit i sömnen och pratat i sömnen sen jag var liten. Klättrat upp på saker jag kunnat falla ner från och bryta nacken. Skrämde livet ur en fd sambo när jag satte mig över honom och försökte strypa honom samtidigt som jag väste något argt. Andra gånger har jag både ljugit och varit elak, även i telefon som jag svarat i. Så jag är varken den bästa sängkamraten eller personen att ringa till tidigt :S Och även om jag inte gör något drastiskt så rör jag mig alltid nog mycket för att tappa öronproppar och sovmask, hunden vill sova på andra sidan sängen och täcken snor sig och kuddar försvinner. Även haft motsatta problem och i perioder drabbats av Sömnparalys. Bästa sättet att förebygga det för min del är att ha yttre störningar som en mänsklig eller pälsig sängkamrat eller om det inte är tillgängligt ha någon sorts ljuskälla. Kan det hänga ihop eller snarare vara ett bevis på att jag inte kan ha RBD?

Niklas
2020-06-06 23:28
#10

Svårt att säga om det kan hänga ihop. Det verkar inte finnas någon exakt metod att ställa diagnosen RBD. Vad kallar du drastiskt, om inte att sitta på och försöka strypa någon i sömnen? 😂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Wizbot
2020-06-07 01:43
#11

Haha, jag förnekar inte att det var lite väl drastiskt men menade mest att även de nätterna jag inte försöker mörda någon eller äter upp morgondagens matlåda så har jag alltid haft ett halvt gymnastikpass i sömnen :D händer då och då att jag vaknar upp med träningsvärk eller någon skada 😂 Äter ju Melatonin nu för tiden men märker ingen skillnad. Sover dock bara med hund som sällskap så finns ingen som skvallrar om jag pratar i sömnen eller går omkring. Vi får hoppas det inte blir någon demens i alla fall :D Läste i ett annat forum här att en kvinna drömt om att hon gick på toaletten men kissade istället på sig i sängen. Och ett ex hade en kompis som klev upp mitt i natten, gick in i garderoben och kissade😂 Är tacksam för att den inte hänt mig än i alla fall!

Niklas
2020-06-08 08:42
#12

Jag äter också Melatonin. Min fru tycker att det hjälper lite och det får mig att somna snabbare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2020-06-08 09:17
#13

#12 Har du fått Melatonin utskrivet av läkare? Vilken styrka?

Jag bara undrar, för jag har upplevt att det är lite svårt att få tag på i Sverige.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2020-06-08 09:18
#14

Ja. 10 mg.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2020-06-08 09:18
#15

Kan man få det på annat sätt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2020-06-08 09:20
#16

#15 Jag har köpt någon gång på Hälsokost i Finland, men det har varit svaga doser förstås, minns inte styrkan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wizbot
2020-06-08 09:20
#17

#13 Jag köpte tidigare i Finland där det är billigt och receptfritt men nu får jag det på recept. Det är lättare att få nu när läkaren inte längre behöver skicka in specialpapper på det. Går dock att beställa online också från utländska sidor. Jag äter 6mg åt gången.

Magi-cat
2020-06-08 09:22
#18

#17 Tack för svar!

Bra att du får på recept!

.

Hittade en artikel från 2018 om melatonin:

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/mars/sa-skapardu-ro-utantabletter2/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2020-06-08 09:26
#19

Aha.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2020-08-14 20:51
#20

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: