Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 476 ggr
Magi-cat
6/22/19, 8:03 AM

Hur Parkinsons sprids - ny forskning

Forskare vid Linköpings Universitet har upptäckt en mekanism för hur hur Parkinsons sprids mellan celler i hjärnan.

Vid Parkinsons sjukdom är det felveckade proteiner (α-synuklein) som klumpar ihop sig och bildar aggregat. 

Dessa "klumpar" sprids också mellan celler och gör att fler hjärnceller dör, liknande en infektion i hjärnan

Men hur går spridningen till?

Celler som befinner sig nära varandra kan skapa små kanaler (gap junction channels). Kanalerna skapas av en sorts proteiner som kallas connexiner. Dessa connexiner har visat sig spela en roll vid spridningen av HIV.
Forskarna ville ta reda på om connexiner också spelar en roll vid spridningen av Parkinsons, och så verkar vara fallet.

" Det visade sig att i Parkinsons sjukdom kan skadliga proteinaggregat binda till connexin-32, Cx32, och tas upp av en cell. Vi är de första som beskriver att connexiner har en roll i upptaget och överföringen av sjukdomsrelaterade proteiner från cell till cell i Parkinsons sjukdom och den besläktade sjukdomen multipel systematrofi"

Nu när man känner till detta hoppas man i framtiden kunna hitta läkemedel som riktar in sig mot connexin-32 och på så sätt stoppa sjukdomens förlopp.

https://liu.se/nyhet/parkinsons-sjukdom-kan-spridas-i-hjarnan-genom-nyupptackt-mekanism?&utm_source=LiU-nytt&utm_medium=email&utm_campaign=vecka-23-2019


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
6/22/19, 8:07 AM
#1

Jag blir alltid så glad när man läser om forskning och framsteg när det gäller sjukdomar som ställer till med så mycket elände.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
6/22/19, 8:16 AM
#2

En nära väns man har Parkinson, vi träffade honom igår, vi ser ju hur han försämras från gång till gång. En hemsk sjukdom, beskrivs som långsam ALS. Demensen som kommer gör livet ännu svårare. Håller alla tummar för ett genombrott på området i forskningen. Mvh/WL🌺

Magi-cat
6/22/19, 8:17 AM
#3

#1 Javisst, och så intressant det är! 👍
Tänk så mycket som försiggår bland cellerna …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
6/22/19, 8:19 AM
#4

#3 Ja jösses. Den biten tycker jag däremot är svårare att begripa när man är på cellnivå så att säga😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
6/22/19, 9:11 AM
#5

Som alltid ör det värt att ta en titt på diskussionskapitlet i artikeln för att få en uppfattning kring osäkerheterna i forskningen. Vilka begränsningar har man gjort och vad är den troliga negativa effekt av deta på resultatet. I det här fallet behövs mer forskning för att visa att teorin stämmer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lona
6/22/19, 9:33 AM
#6

Magi-Cat, du hittar så intressanta artiklar jämt. 👍 Min morfar hade Parkinson, sorgligt att se en man brytas ner både fysiskt och mentalt. Enda "positiva" med Parkinson är väl att det inte medför de smärtor som tex MS ofta ger.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maria
6/22/19, 9:52 AM
#7

#5 Jag tycker det är väldigt tydligt att det här bara är början. Så är det ju med all forskning. Här verkar det ju gå åt rätt håll om än med mycket små steg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
6/22/19, 9:57 AM
#8

#7 Vad är det som är en början om grundtesen är fel?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
6/22/19, 10:06 AM
#9

#8 Det lär framtida forskning säkerligen komma fram till😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
6/22/19, 10:14 AM
#10

#8 Fast det är inte så det beskrivs ovan. Där står det att forskning kommit fram till en slutsats och ska fortsätta arbetet med ett läkemedel som bygger på dessa teorier. I diskussionskapitlet anges det att sambanden kanske inte är lika starka som artikeln kommit fram till och att grundtesen kan vara fel.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
6/22/19, 10:28 AM
#11

Så är det ju alltid med all forskning, den värderas, omvärderas och pusselbit läggs till pusselbit. 

I det här fallet var det väldigt intressant och nytt det man kommit fram till och självklart går forskningen vidare.

"– Vi hoppas att connexin-32 kan användas som måltavla att rikta framtida läkemedel mot."

Hoppas, alltså. Så klart.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
6/22/19, 10:39 AM
#12

#11 Precis just hoppas det är inte riktigt så det framställs ovan utan nu väntar vi på att det kommer fram ett läkemedel fort. Det leder till falska förhoppningar!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
6/22/19, 10:41 AM
#13

#2 Missade ditt inlägg, vi skrev samtidigt!

En hemsk sjukdom, verkligen. Vi håller tummarna för din bekant med familj och för att det ska kunna botas eller helst förebyggas i framtiden! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/22/19, 11:22 AM
#14

#6 Tack! 🌺🤗

Tråkigt med din morfar. Det är en hemsk sjukdom att drabbas av.

Jag kände en som fick Parkinson i ovanligt unga år. Det var en lång tid, många år, av gradvis  nedbrytning. Man önskar verkligen ett hopp för framtiden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/22/19, 11:27 AM
#15

#12 Jag vet inte riktigt hur du läser in att "nu väntar vi på att det kommer fram ett läkemedel fort." med tillhörande falska förhoppningar.

Det jag skrev i #0 var "Nu när man känner till detta hoppas man i framtiden kunna hitta läkemedel som/…/"

Därutöver kan vi diskutera vidare om Parkinson. Allt behöver å andra sidan inte vara nattsvart å forskningsfronten. 🙂 Finns det inget hopp blir det ingen forskning.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
6/22/19, 12:26 PM
#16

Det verkar som att du tar mina påpekanden som personlig kritik. Jag läste avhandlingen som ger en mer osäker bild än det du klippt in som referat. Det är varken mitt eller ditt fel att forskningsresultat presenteras på detta vis däremot kan man balansera det med att läsa diskussionskapitlet och redogöra för tveksamheterna men efter vad jag förstår är detta inget som uppskattas vare sig av dig eller läsarna på denna sajt. Ledsen att jag försökte att bredda informationen - har fortfarande inte lärt mig men nån gång ska väl det gå in!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lussan20
6/22/19, 12:27 PM
#17

Det finns många nya mediciner, men de har enorma biverkningar, mannen jag träffade igår blev inkontinent och dålig på många sätt. Han ville sluta äta den medicinen. Men sådant lidande det är

. Språket, man orkar inte prata, sömnatacker, gång och balanssvårigheter. Han åt med vänster hand, den högra saknade kraft helt. Att resa sig gick knappast. Parkinsonsdemensen  som breder ut sig i takt med kroppens sammanbrott. Men vi försökte ha honom med i samtalet och gemenskapen, såg att han fick lite färg i ansiktet och liv i ögonen. Det gjorde ont i mitt hjärta om honom..Hoppas på botemedel snart, tror MS, ALS, ev ME har samma defekter. Kanske ligger svaret inte så långt borta? Mvh/WL🌺

Lona
6/22/19, 12:41 PM
#18

Det är intressant att man hittar paralleller med helt skilda sjukdomstyper som tex HIV. Tyvärr blir det ju så ibland att man snöar in på sin lilla mikroskopiska del av forskningen och inte ser helheten där man kan utbyta erfarenheter med andra forskningsinriktningar. Vad som är mest fascinerande med Parkinsonforskning och många andra liknande sjukdomar tycker jag är studierna på magbakterier. Att man forskar på cellnivå i hjärnan är ju rätt logiskt men att även det gastrointestinala systemet med dess bakterieflora spelar in är ett spännande forskningsområde. Där tror jag att mycket kommer att hända i framtiden!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: