Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 461 ggr
Magi-cat
2019-06-22 12:00

6 steg för att hålla hjärnan skärpt i alla åldrar

Glömt bilnycklarna (igen)? Eller råkat ut för vad-var-det-nu-jag-skulle-hämta? 🙂

Här följer några tips (från länken) för att mata hjärnan med kom-ihåg. (Kom också ihåg att hålla den glad. Kultur är bra, och social samvaro.)

1. Fortsätt lära:
Utbildningsnivån har betydelse för hur länge i livet man behåller de mentala funktionerna, som minne.
Utmana hjärnan på ett roligt sätt.

2. Använd alla sinnen. (Om det går)
När vi skapar ett minne blir det lättare att minnas ju fler sinnen vi använder.

3. Tro på dig själv! Myter om åldrande kan bidra till ett sämre minne!

4. Prioritera vad hjärnan används till! Använd kalendrar, kartor, kom-ihåg-lappar etc och organisera hemmet så att du hittar glasögonen utan att behöva leta efter dem.

5. Repetera, inte bara alldeles efteråt under kort tid, utan sträck ut repetitionerna i tiden.

6. Repetera vad du vill komma ihåg! Vi minns ett namn lättare om vi repeterar det.

https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/6-simple-steps-to-keep-your-mind-sharp-at-any-age

(schemalagt inlägg)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2019-06-30 10:08
#1

Myter om minnet och hjärnans kapacitet vid åldrande är verkligen något som kan bidra att många inte vågar tro på sin förmåga att fortsätta lära långt in i vuxen ålder. Om man har ett öppet sinne, är positivt inställd och nyfiken kan man lära sig vad som helst. Jag har en kollega som bestämde sig för att lära sig franska när hon gick i pension. Hon läste kurser, träffade en grupp regelbundet där de fick prata franska, åkte på resor till Frankrike och nu ett par år senare pratar hon och kommunicerar på franska skapligt. Det tycker jag är häftigt. 

Nummer fyra ovan är viktig. Det är onödigt att belasta hjärnan med mindre viktiga saker om dessa kan skrivas ner och släppas. Jag använder mycket "kom ihåg listor"  och på jobbet har jag en "Att göra lista" där jag direkt skriver sådant som behöver göras för att slippa ha det i minnet. Det hjälper även mot stress (för mig i alla fall). Om jag inte har en lista på saker som ska göras och har dålig överblick över dem, skapar det stress och oro och så har jag en ständig känsla att jag glömt bort något. När jag får det nedskrivet får jag överblick och kan släppa det samtidigt som jag ofta upptäcker att det är färre saker att göra än jag trodde.

Magi-cat
2019-06-30 11:09
#2

Mycket sant och klokt. 💓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2019-07-01 20:44
#3

#1 Helt fantastiskt  vad man kan lära sig vid äldre ålder.  👍

Stämmer så bra med dessa "lappar" eller "listor" om man vill säga så.  

Jag skriver lappar till mycket . T.om till tvättstugan , handlingslista , "komma ihåg Loppis lista" 🙂👍  

Så allt stämmer angående listorna. Jag har en väninna som  fick stroke , efter den skriver hon listor om "allt" . Har svårt att komma ihåg  något.

HH 🙂

Maria
2019-08-01 09:10
#4

Listor är jag bekant med😉 Det gäller bara att komma ihåg att skriva upp. Sedan ska man komma ihåg var man har skrivit det. I mobilen, ett block eller på annat ställe.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-08-01 09:36
#5

#4 Och att komma ihåg att ta med sig listan när man handlar te.x.! 😃

Fast bara det att man skrivit upp det gör att det "sitter" bättre…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-08-01 10:50
#6

#5 Så är det säkert men jag hittar ofta lappar och andra anteckningar som jag inte har en aning vad det handlar om.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: