Annons:
Etikettersmärtastress
Läst 1233 ggr
Magi-cat
2019-08-02 12:22

Grön rehab mot stress och utmattning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stress och utmattning som orsak till sjukskrivning ökar allt mer sedan 2010. I april 2019 var 36 000 personer sjukskrivna av dessa orsaker enligt Försäkringskassans statistik. Inte mindre än 80 % av dessa är kvinnor…

Allt fler landsting erbjuder nu Grön Rehab på remiss. Naturen har en läkande förmåga och när hjärnan möter basala sinnesintryck såsom vindsus, väder och grönska kan den vila och reparera sig.

Forskning vid Alnarp visar att trädgårdsterapi är effektivt. Inte mindre än 70 % kunde återgå till arbete efter ett år. De som varit med i trädgårdsprojektet behövde också i mindre utsträckning än andra söka annan vård efteråt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/allt-fler-far-gron-rehab-pa-remiss

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Hukanson]
2019-08-02 12:37
#1

Det är en beprövad erfarenhet att djur och natur har en läkande och helande verkan på människan - speciellt naturligtvis de stressade, trasiga och sjukskrivna personer som kanske vantrivs i miljön. 

Att få umgås med tex hästar kan ge livslusten tillbaka för de deprimerade. Att få leva på en gård eller en park eller en odling med enkla uppgifter ger naturens läkande krafter en chans. 

Grön Rehab med trädgårdsterapi är ett bra initiativ. Kanske vi alla skulle behöva använda balkongen till att göra en vinterträdgård?

Magi-cat
2019-08-02 13:29
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hukanson]
2019-08-02 16:18
#3

Förr åkte man långt för att "bada brunn"

Soligajag1
2019-08-04 08:29
#4

Det verkar va en bra terapi det där "gröna  rehab" , men jag har en konstig fråga  eller undran . Är det månne tro bara jobbet som många kvinnor blir stressade av , kan det inte vara "hemmet" också . 

Att kvinnorna först jobbar 8 timmar  , innan jobbet ger dem sina små frukost , klär dem , gör dem i ordning till dagis / skola etc. sedan stressar dem till dagiset / skolan , stressar till sitt arbete .  

Kommer till jobbet med andan i halsen , , jobbar i 8 timmar , sedan åter igen , hämtar barnen på dagis / förskola mm.  Hem eller kanske till affären och handlar först , barnen är trötta och griniga vilket medför att mamma blir trött och sur.  

Sedan hem och laga mat . .  ( det finns en man också , men vad gör han då. . ?? )  Inte ovanligt alls detta ,  ( Kan säga att jag inte haft det så )  Vi hjälptes åt med barn, städ,  handling , laga mat . )  

Är det konstigt om mamma blir stressad och ramlar ihop till slut av utmattning?? 😕😴

HH 🙂

[Hukanson]
2019-08-04 14:07
#5

#4 undrar om kvinnor kan bli stressade av hemarbete om inte mannen hjälper till.

Är detta en attack på mannen och manssamhället? Att männen avsiktligt lastar på kvinnan för att göra henne stressad, utbränd, utarbetad så att hon sjukskriver sig, slutar sitt jobb (ger jobbet till en man) för att fortsätta att sköta sysslorna i hemmet.

Jag skämtar. Oavsett om man är ensam eller har en stor familj så är det arbetsbelastningen som avgör om man får konflikt mellan måste-tid och egen-tid. Det man gör i kärlek till sin familj berikar ofta, ger ofta mer energi, men det man gör av tvång och måsten blir betungande.

Det är då Gröna Rehab kommer in. Att återfå kärleken till det levande i lugn och ro, fred och frid, är det som ger energi och livslust. Det som balanserar och ger perspektiv. Det som får hjärtat att slå i normal sinustakt.

Soligajag1
2019-08-04 14:23
#6

#5 Jag menar allvar ! Jag skojar inte om detta , stressen . Har flera exempel på detta fenomen ,  sådana där tex att barnen har en diagnos . Då blir kvinnor ännu mer stressade .  Jobb + hemmet .  Visst är det arbetet oxå ,  men men , jag är nog av en annan mening angående detta. 

Har en väninna som varit hemma på grund av stress på jobbet  och  sitt barn som har en diagnos .

HH 🙂

Annons:
[Hukanson]
2019-08-04 16:35
#7

Är det inte lösningen på problemet vi diskuterar - inte orsaken till problemet?

Om makarna i ett äktenskap skulle dela på allt i nöd och lust vore inget problem uppkommit. Man kan visserligen hävda att tre månader på Grön Rehab inte löser arbetsfördelningsproblematiken i äktenskapet. Men det skulle ge hälsan tillbaka. Sen finns det ju många metoder att bearbeta den egentliga orsaken.

Soligajag1
2019-08-04 16:44
#8

Jovisst , är det lösningen på ’ stressen’ man ska försöka få bukt med ! Gröna rehab mot stress fungerar säkert bra. Man får ta en dag i taget .

HH 🙂

Skogsväsen
2019-08-05 12:11
#9

Måste bara säga, wow vilken vacker bild.

Har lust att resa runt i Sverige och leta efter sådär vackra lövskogar. :D

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Maria
2019-08-09 16:17
#10

Jag undrar om hav och kala klippor passar in här? Det är det bästa jag vet i naturen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-08-09 19:19
#11

#10 Utan att ha solida belägg är jag helt säker på att hav och klippor funkar precis lika bra som skogen! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-08-09 21:35
#12

#10 Puh vilken tur hehe. Jag tror också att själva naturupplevelsen är det primära.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: