Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 355 ggr
Magi-cat
8/8/19, 10:22 AM

För ung för demens

En stark och gripande berättelse om Hella som dog i frontallobsdemens redan vid 35 års ålder och hennes mammas kamp för att hon skulle få ett värdigt liv och värdigt slut.

Redan flera år tidigare hade flickans personlighet förändrats på så sätt att hon blev omdömeslös och utsvävande. Men inte kunde man tro att det var demens hos en så ung person! Vilket det alltså visade sig vara.

Pannlobsdemens yttrar sig som personlighetsförändringar och 25 % av fallen är sjukdomen genetiskt betingad.

https://www.allas.se/relationer/helena-min-dotter-dog-i-demens-nar-hon-var-35-ar/?fbclid=IwAR0vv-_BNcyr8gBu2GTnwy6tJhpcTYCSdnSlivBQknxzVpACoROe_PN9q1A

Jag undrar hur man kom fram till att det var just demens hon hade och om anorexin spelade in på något sätt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
8/8/19, 11:06 AM
#1

Vilken gripande historia och vilken fruktansvärd sjukdom det är. 

Man tror ju inte heller att en såpass ung människa ska drabbas.😕

Jag har en tidigare arbetskamrat som drabbades av en tumör i frontalloben och blev precis som Hella helt omdömeslös.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kyllan56
8/8/19, 11:08 AM
#2

Oj vad berättelsen om Hella grep tag i mig. Vilken tragedi för både henne och de anhöriga.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Åsa S
8/8/19, 11:34 AM
#3

Jo det är ju mycket vi inte vet såg ett intressant program på kunskapskanalen igår man har börjat titta på tarmfloran och ex. upptäckt att möss som får tarminnehåll transplanterat till tarmarna från parkinsonpatienter börjar skaka och får dålig balans och sedan när man dödar av bakterierna i mössens tarmar så blir de normala igen. Det går en lång nerv från tarmarna till hjärnan och man tror denna kan påverkas av olika slags bakterier som kan vara orsak till demens och liknande men det är lång forskning kvar man vågar inte ta bort tarmfloran hos sjuka människor oh ersätta med frisk tarmflora från andra för det är inte säkert att det är lyckat det kan påverka annat det är så mycket man inte vet om alla de bakterier och liknande vi har i kroppen och vad de gör. Så nån gång i framtiden kanske de hittar nån slags botemedel för det är verkligen en hemsk sjukdom speciellt när de drabbar nån som är ung

Upp till toppen
Annons: