Annons:
Etiketterintelligenssavantsyndromextraordinära-färdigheter
Läst 594 ggr
Magi-cat
2019-08-10 08:08

Kan man lida av särbegåvning?

I den här länken berättar en kille om hur han i skolan kämpade för att verka "normalbegåvad", att vara som alla andra. Han var "särbegåvad" och lärde sig allt mycket snabbare än andra, var vetgirig och frågvis. Det gick nu inte så bra och han blev hemmasittare i två år och kände som att han inte passade in någonstans. 

Lyckligtvis träffade han så småningom en specialpedagog på gymnasiet. Han fick göra ett diagnostiskt prov som gick mycket bra. Sedan tentade han av tre gymnasiekurser på en vecka och på den vägen är det. Han fick plats på ett resursprogram där man jobbar individuellt.

Så bra att han träffade den här pedagogen, det skulle uppenbarligen behövas fler!

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/zGkmmK/anton-var-for-begavad-for-svensk-skola--blev-hemmasittare

Ska det behöva vara så här, frågar man sig? Ska elever behöva "hålla tillbaka" för att passa in, för att klassen ska komma ifatt?
Det behöver uppenbarligen pratas mer om det här och jag tycker det är tragiskt att det inte gör det. 

Den här meningen är talande:

"– Det är en neurologisk skillnad som gör att man fungerar annorlunda i hjärnan och behöver en annan stimulans för att må bra. Det kan vara som en gåva, men det är också en funktionsnedsättning."

En funktionsnedsättning att lära sig snabbt? 🤔

Begreppet särbegåvning kommer att bytas ut mot särskild begåvning (enligt wikipedia), vilket bättre belyser vad det handlar om.

Märk att särskild begåvning inte ska förväxlas med Autism eller savant syndrom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rbeg%C3%A5vat_barn


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-08-10 08:09
#1

Riksförbundet för särskild begåvning:

"Riksförbundet för särskild begåvning främjar särskilt begåvade barns och vuxnas intressen, och verkar för att deras behov tillgodoses i samhället. Alla är mycket välkomna som medlemmar: vuxna, barn, föräldrar, lärare, skolledare, tjänstemän, huvudmän osv."

https://www.rfsb.se/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2019-08-11 11:12
#2

På tiden att det får mer uppmärksamhet. Det är inte roligt att få räkna 100  i princip likadana övningstal i matte medan de andra i klassen gör sina 10.

Eller läsa 4 böcker i engelska medan de andra tragglar sig igenom 1.

Tyvärr verkar det inte ha hänt så mycket i skolan på de ca 40 år som gick mellan att jag och mina barn började i ettan. Trots alla fina läroplaner som passerat och fagert tal om elevens individuella förmåga.

Niklas
2019-08-13 11:47
#3

Det är vanligt. Mensa har ett informationsprogram om särbegåvning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Wony
2019-08-14 13:11
#4

Självklart kan det vara ett lidande. Det krävs en omgivning som förstår och låter en gå vidare på den nivå man är på, istället för att tråkas ut med sånt som känns alldeles för enkelt och uttråkande.  Det är jättebra att man kan få hjälp om man har svårt i vissa ämnen t ex, men det behövs även att de som har väldigt lätt i vissa ämnen får lov att arbeta på en annan nivå och inte hålls tillbaka, för det är så oerhört förstörande för motivationen.

NiklasTyreso
2019-08-16 02:04
#5

Lärare tror nog att särbegåvade är omotiverade när de vägrar repetera lika mycket som andra, vägrar läsa böcker som de kunde för flera år sedan etc och då verkar den särbegåvade eleven omotiverad och skita i skolan. Lärarna feltolkar nog de särbegåvade som omotiverade. Det är nog extremt sällsynt att lärare förstår att de har en särbegåvad elev men försöker bromsa dennes inlärning till klassens, det händer nog inte.

Magi-cat
2019-08-16 08:21
#6

Det är verkligen beklämmande att ta del av att det fortfarande är så här!

Elever med särskild begåvning lär sig att hålla sig tillbaka för det är urtrist att när man är klar med uppgifterna få ytterligare likadana uppgifter att göra. Att vänta in klassen. Så lätt hänt att man struntar i alltihop eller tror att man gör fel, är till besvär! Tyvärr verkar det inte som om lärarna är förberedda på att möte elever med särskild begåvning.

Men jag tycker inte att lära sig snabbt är någon funktionsnedsättning (länken i #0) utan enbart en gåva. 

Läs gärna mer i en tråd om särbegåvade barn på Förskolan:

https://forskolan.ifokus.se/discussions/58fa385dce12c475d60007b2-hur-hjalper-ni-sarbegavade-barn


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: