Annons:
Etikettersmärtastress
Läst 481 ggr
Magi-cat
2019-08-14 08:54

"Sjukt stressad"

Stress och utbrändhet drabbar allt fler och allt yngre människor.

Bland unga kvinnor har sjukskrivningarna av dessa orsaker ökat med 370 % på några år, vilket ju är oerhörda siffror. (Aftonbladet)

En serie om stress:

https://www.svtplay.se/video/23278778/uppdrag-granskning-sjukt-stressad/uppdrag-granskning-sjukt-stressad-sasong-1-det-har-ska-vara-den-basta-tiden-i-ens-liv

"– Jag trodde inte att det skulle vara ett problem att köra på så hårt. Jag trodde att det är vad man gör, man jobbar, pluggar, gör saker intensivt för att livet är intensivt, men det slutade på ett helt annat sätt än jag förväntade mig," (en av rösterna i dokumentären, citerad från länken i Aftonbladet.)

"– Först tänkte jag att jag aldrig vill att någon ska veta att jag är sjuk. Folk tror säkert att jag lever ett perfekt liv, mitt Instagram-liv, två barn och gift och lycklig", säger en annan av tjejerna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
LBB
2019-08-14 10:07
#1

Problemet är väl att allt fler fastnar framför bildskärmen och ser, vad de tror är, perfekta liv som andra presenterar.

Man snöar in därför att man ställer alltför stora krav på sig själv, för att uppnå just "det perfekta facebook-livet"

Istället för att njuta av livet som det är, med de kort man blivit given.

För explosionen av mental ohälsa hos unga verkar ju gå hand i hand med explosionen av bruket av digital media.

Sedan är det klart, att för att kunna hålla den höga standard vi idag vill ha så krävs det att man presterar. 

Men så sänk kraven på standard då, hälsan är väl viktigare….

Soligajag1
2019-08-14 10:24
#2

#0  Tack för info om stressen. Jag ska titta på det programmet , sen. 🙂 

Ursäkta , , skrattar åt mig själv . Vill knappt säga vad jag hunnit med idag trots att jag vart / är ledig 5 dagar . 😉 Har gått in i väggen 1 ggn , nära på en andra gång, men hann stoppa mig .  HUR ska man lära sig att INTE Hamna i denna sits igen ?    Jag va hemma i några månader i våras , tyckte det va så skönt att "bara vara" 😴 vila och vila men sen började det krypa i kroppen på mig. 

Sedan kräver arbetsförmedlingen att man ska söka några jobb varje månad, så jag gjorde det och fick jobben jag sökte .  Men , det va inte mtt "kall" som jag säger det .  Vården kan jag berätta . 

Café och Restaurang är mitt "kall" .  Trivs så bra inom det , men visst är det stressigt . Det kan man inte komma ifrån.   Mår ändock bra och tar en dag i taget , jobbar med . 

För visst är det så att det är DU själv som sätter kraven på DIG själv, att du ska jobba  och kanske plugga med, , va duktig , bilda familj , ta hand om familjen , ha en hobby och visa upp på Facebook . Att DU är den där "helyllefamiljen" 😂 

Blir trött bara jag tittar på vissa vänners inlägg på Facebook .  "urk" 🤪😴🤦‍♂️ Tyvärr så är inte deras liv så .  DEM vill bara VISA det utåt! 

Många frågar mig HUR jag orkar jobba , ha Loppis , baka , skriva poesi mm.  Jag kan säga att jag undrar /undrade det själv . .  

Jag går på yoga idag , Hälsocenter , pratar med en kvinna där om stress och hur man ska hantera den.  👍

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: