Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 763 ggr
Magi-cat
2019-08-22 08:19

Tupplurar på dagen - tecken på demens?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nyttigt att ta en tupplur på dagen enligt forskning och gällande erfarenhet! Särskilt som många får för lite nattsömn kan en tupplur på dagtid göra underverk.

Men på senare tid har det varnats för att tupplurar på dagen kan vara ett tidigt tecken på Alzheimers sjukdom, så tidigt att inte ens minnesproblem uppstått ännu.

Enligt en studie vid University of California har många som senare utvecklat sjukdomen varit trötta och slumrat till dagtid då och då. Vid Alzheimers påverkas mycket riktigt de delar av hjärnan som hjälper oss att hålla oss vakna dagtid.

Det är proteinet tau som ansamlas och bryter ned de hjärnregioner som hjälper oss att hålla oss vakna.
Forskarna mätte tau i tre hjärnregioner och fann att i de drabbade fallen hade dessa tre regioner tappat så mycket som 75 % av sina hjärnceller jämfört med de friska kontrollerna. Det är alltså hela systemet som drabbas, inte bara vakenheten.

Studien är publicerad i tidskriften Alzheimer´s and Dementia.

Källa och läs mer:

https://www.doktorn.com/artikel/forskare-varnar-tupplurar-kan-vara-ett-tidigt-tecken-p%C3%A5-demens

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nbexG/tupplurar-tidigt-tecken-pa-demens

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2019-08-22 08:26
#1

Åh jag som alltid numera (sedan jag blev sjuk) tar tupplurar så fort jag kommer åt😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-08-22 08:32
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2019-08-22 08:34
#3

#1 Men det är väl inte farligt i sig att ta en tupplur på dagen. Min pappa gjorde alltid det och han blev inte dement. Behöver kroppen vila tror jag det är bra att göra det.

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2019-08-22 08:36
#5

#2 Tack😃😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-08-22 08:39
#6

Det är det som gör mig lite betänksam när det nu slås upp rubriker som "Forskare varnar…" etc. Tupplurar ÄR bra, det kompenserar den bristfälliga nattsömn som vi har. Och det är inte tuppisarna i sig som gör att Alzheimers utvecklas. Hur som helst är det nog bättre att sova om man behöver än att inte göra det.

#3 Håller med. Vila är bra. Hjärnan behöver det också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
LBB
2019-08-22 09:02
#7

Man borde nog läsa…"

Tupplurar kan vara ett tidigt tecken på demens"

Och har hjärnan svårt att reglera dygnsrytmen så brukar det visa sig i sömnrubbningar..man sover dåligt på natten och kompenserar det medelst tupplur på dagen. 

Tuppluren kan alltså vara en kompensation för arbetssituation, barn som skriker och väcker föräldrar. Men när en vuxen individ utan ngn som helst anledning inte kan sova om natten så kan det vara det ett symptom, för exempelvis …….

Magi-cat
2019-08-22 09:09
#8

#7 Var inte orolig. Det är noterat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2019-08-22 10:21
#9

#1, Tänk vad intelligenta vi måste vara, jag tar också tupplurar! 👍😄 Nä, men skämt åsido, din hjärna kan väl vara lite "trött" efter sjukdomen även om det inte är något fel eller tecken på sjukdom/kommande demens etc? ❤️ Att jag sover mycket på dan har också sitt ursprung i sjukdom och medicinering men av helt annan typ. Magi-cat, ja, det är lite lurigt med rubriker och hur tidningarna formulerar sig. Allt för att sälja så mycket som möjligt, undrar hur mycket folk de skrämmer upp som inte läser riktigt noga? Eller som är lagda åt det hypokondriska hållet? För att inte tala om självtesterna, "Har du alzheimers/depression/lunginflammation/nageltrång/tomtar på loftet?" 🙄.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2019-08-23 07:50
#10

#9 Ja, det är olyckligt om folk blir uppskrämda i onödan. Det finns så många andra orsaker till sömnproblem. (Och tyvärr finns det inte så mycket att göra åt Alzheimers ändå…)

Självtester av det slaget ska man nog akta sig för. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2019-08-23 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10, Apropå självtester… Tror dock aldrig att jag köpte tidningen 😂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2019-08-23 12:21
#12

#11 Jösses! 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-08-23 13:24
#13

Haha😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: