Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 308 ggr
Magi-cat
2019-08-23 08:05

Blindtarmsinflammation och depressionsrisk

Tidigare har man ansett att "blindtarmen", eller rättare sagt det lilla maskformiga bihanget, är en evolutionär restprodukt utan nutida funktion.
Men så är det inte, enligt nyare forskning, utan den innehåller lymfkörtelvävnad, producerar antikroppar och har en funktion i immunförsvaret.

Intressant nog kopplar en svensk studie på 44 000 unga personer med blindtarmsinflammation till risk för depression senare i livet.
De som hade opererats för sin blindtarmsinflammation (appendicit) löpte en 19 % högre risk att drabbas av depression jämfört med normalpopulationen. Även risk för bipolär sjukdom och ångest ökade.

De som haft inflammation men inte opererats av någon anledning, löpte ingen ökad risk.

"Blindtarmen kan vara en reservoar för tarmbakterier vid rubbad tarmflora och den har sannolikt viktiga immunologiska funktioner som utsöndring av antikroppar. Bortoperation av blindtarmen skulle teoretiskt kunna öka risken för de aktuella diagnoserna på grund av ökat inflammationspåslag, säger Ulf O Gustafsson, överläkare vid Danderyds sjukhus och huvudansvarig för studien, till Dagens Medicin."

Dock ska man komma ihåg att studien bevisar inte orsakssamband och det är i alla fall bäst att operera om det är nödvändigt. 

https://www.vimmerbytidning.se/nyheter/blindtarmskirurgi-kopplas-till-depressionsrisk-om6258244.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lona
2019-09-07 00:20
#1

Fascinerande! Magen och dess bakterier verkar ha en helt annan betydelse för vår hälsa än vad vi tidigare har trott. Kanske nästa stora forskningsområde?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2019-09-07 06:28
#2

Så intressant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: