Annons:
Etiketterembryologiung-hjärna
Läst 693 ggr
Magi-cat
2019-11-12 22:08

Småbarns hjärnor skadas av skärmtid

Enligt ny amerikansk forskning där man studerat små barns hjärnor med magnetkamera har man konstaterat att längre skärmtid kan kopplas till sämre hjärnutveckling hos de växande barnen.

Se hjärnforskaren Katarina Gospic berätta, ca 5 min:

https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/sm%C3%A5barns-hj%C3%A4rnor-skadas-av-sk%C3%A4rmtid-s%C3%A4mre-kontakt-mellan-hj%C3%A4rncellerna-12509490


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2019-11-13 21:53
#1

Bra exempel på skräpforskning - kunde man få referens till källan!

47 barn och hur lång tid har studien pågått? Vilken är den kvarstående effekten?

Är det inte då andra sektorer som utvecklas hos barnen om skärmtiden är för hög och hur fungerar föräldraskapet för övrigt för dessa barn?

Vilka har inte dåliga sladdar i hjärnan? Skojjig liknelse med att barnen har härvor i hjärnan.

Helt otrolig forskning - är det Katarinas egna appar som är bra för hjärnan medans konkurrenter har skräpappar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-11-13 22:26
#2

När man tittar på alla artiklar som refererar den ovan citerade studien så ser man häpnadsväckande uttalande:

"However, the test has been deemed to potentially lack objectivity by some experts."

"Too Much Screen Time May Be Slowing Childhood Brain Development"

Men vadå sa inte Katarina Gospic tydligt att man sett att barns utveckling hämmas. Det måste vara felskrivet i artikeln eller studien …

Är också rubriken fel?

Småbarns hjärnor skadas av skärmtid

Så här skriver forskaren själv :
"More research is needed, more longitudinal studies, more ways of looking closely…"


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2019-11-14 12:20
#3

#1, #2 Det behövs alltid mer studier. Vad man än kommer fram till i praktiskt taget vilket ämne som helst behövs det mer studier, långtidsstudier och studier med andra, bredare grupper av försökspersoner. 
Särskilt när det gäller människor…

Det hindrar inte att vi med utgångspunkt från förelagda studier kan diskutera ämnet och allt runt omkring, egna erfarenheter och funderingar. 

Protester mot själva inslaget med Katarina Gospic gör säkert mest nytta om du framför dem till kanalen där det sändes.

Dina invändningar var väntade, eftersom det hänt förut att du invänt mot vad som framkommer gällande forskning om skärmar och skärmtid etc. 

Hjärnor är som vi vet flexibla och anpassar sig. Särskilt måste detta gälla småbarnshjärnan som har enorma möjligheter vid födseln och är väldigt receptiv och omformningsbar. Hur skulle den INTE påverkas av (lite förenklat) skärmtid och ett praktiskt taget allt uppslukande medium? Några långtidsstudier finns av naturliga skäl inte, eftersom detta är så pass nytt. Vi kan väl i alla fall enas om att vi inte vet. Och att det är bra att det studeras. Samt, helst, att försiktighet bör tillämpas i små barns användning av skärmar. Det är social samvaro och samspel de små barnen behöver, inte skärm.

Personligen är jag oroad av vad som framkommit och det är inte av någon allmän teknikskräck eller så (om nu någon trodde det), utan av omtanke om de små. Jag tycker att man måste vara försiktig. Skärmarna är inte så viktiga att de inte kan vänta några år. Faktiskt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-11-14 12:51
#4

Mitt problem är att jag faktiskt utgår från fakta och inte tjusiga liknelser om barns trasig hjärnor som dessutom inte är sann. Det finns många svagheter i studien förutom att 30% inte fullföljde. Det finns också kritik kring enkäterna som skickades ut och också om orsak och verkan. Som vanligt när det är sensationsstudier på gång är sammanblandningsrisken hög, även här. Så du har rätt! Jag brukar vara påläst när jag kommenterar och kan skicka länkar till experters kritik av studien lite senare idag men de är inte lika tittarvänlig kritik. Skräpvetenskap var ordet - lägg det på minnet!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-11-14 18:37
#5

Här har du mer information om studien och dess brister:

https://me.mashable.com/tech/7829/4-reasons-not-to-freak-out-about-the-latest-scary-screen-time-study

https://www.sciencemediacentre.org/expert-reaction-to-study-on-screen-use-and-white-brain-matter-in-children/

Bristfällig studie som ger stort genomslag vilket också har varit meningen för det gynnar den här typen av självutnämnda experter.

Man borde förvänta sig mer av Katarina Gospic. Hon har ju inte ens deltagit i studien ändå kan hon uttala sig okritiskt om dess kvalitet och inverkan på våra barns hjärnor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Cim92
2019-12-08 19:40
#6

Absolut att studier är viktigt, men jag tycker inte man får låsa sig vid det. Som alltid behövs det pengar för att finansiera studier, så vilka är det som betalar de pengarna? Vill de ha fram ett speciellt budskap? Och ibland finns det flera studier som visar olika saker. Det enda vi vet säkert är att vi inget vet säkert :)

Jag gillar forskning, men också logiskt tänkande, evolutionärt tänkande. Vi, barn som vuxna, behöver röra på oss. Gå, springa, hoppa, krypa, röra på armar, ben, nacke, ja hela kroppen. Det är genom rörelse som det lymfatiska systemet fungerar, genom att musklerna rör sig och pressar runt lymfan, det har ingen pump som motsvarar hjärtat. Så stillasittande (som en följ av mycket skärmtid) har såklart stor påverkan på hjärnan och resten av kroppen. Sen är det precis som de pratar om i klippet också, inte bra att skärmen tar tid från det sociala. Det är så viktigt att vara med varandra, lära sig det sociala språket, få närhet från familj och vänner, allt det påverkar ju hjärnan och dess signalsubstanser också!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
Upp till toppen
Annons: