Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 332 ggr
Magi-cat
11/18/19, 9:54 PM

Promenader bra (och billig) medicin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Än en gång: Promenader är bra för hälsan och hjärnan!

30 min rask promenad om dagen gör underverk, enligt Anders Hansen. En av de stora vinsterna med promenadmedicinen är att det håller hjärnan ung.

"Hjärnan är förmodligen det organ som påverkas mest av att vi rör på oss. Men vad beror detta på? På kort sikt blir hjärnan bättre syresatt när vi rör oss, vilket beror på att blodflödet i hjärnan ökar. På längre sikt har regelbunden träning andra effekter såsom att det bildas nya hjärnceller i hjärnans minnescentrum. Fysisk aktivitet stärker dessutom frontalloben, hjärnans mest avancerade del där förmågor som koncentration, beslutsfattande och impulshämning finns."

(Artikel från 2017, uppdaterad sept 2019)

https://www.mabra.com/overlakaren-darfor-ar-promenader-basta-medicinen/?fbclid=IwAR2im9FpYFaTN_Qw2zIP4SSWZgzEUvxmGNA8_-KLqRUcS2Dapgdf7HBf6XU

(bilder från pixabay.com)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cim92
12/8/19, 7:47 PM
#1

Jag personligen tycker att promenader är den allra bästa motionen! Och det främst för att promenader ökar insulinkänsligheten och det är såå utbrett med insulinresistens idag. För många så illa att de blir diagnosticerade med diabetes typ 2, medan det för andra inte ger så stora symptom, men det är så klart ändå inte bra! Insulin är som ett chefshormon i kroppen som styr andra hormoner och är med i mängd processer. Det är också ett hormon som signalerar till fettinlagring och är ett av tre viktiga hormoner när det kommer till hunger och mättnad. Så genom att promenera så behöver vi inte lika mycket insulin vilken är en stor vinst för hälsan.

Forskare kallar ju Alzheimers för diabetes typ 3 och det för att det handlar om hjärncellernas insulinresistens. Insulin agerar som en nyckel som släpper in socker och näring in till cellerna, vilket såklart är en funktion som är viktig att den fungerar som den ska. Så för alla som kan, gå ut och gå! Det behöver inte vara snabbt eller hurtigt, själva nyckeln är att det INTE ska vara explosivt, för explosivitet leder till höjt blodsocker som i sin tur triggar insulin.

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Magi-cat
12/8/19, 8:05 PM
#2

#1 Har du någon uppfattning om hur mycket man måste gå för att det ska göra nytta? Går det ens att säga?

Och vad ska alla göra som inte kan gå promenader, som har ont någonstans? Något bra tips?

Inte snabbt eller hurtigt, låter bra.😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cim92
12/8/19, 8:26 PM
#3

Jag skulle säga en kvarts promenad i valfritt tempo är bra nog, men allt är bättre än inget! Jag som är diabetiker kan ju se det på min blodsocker, framförallt märker jag att om jag sitter still en dag t.ex när jag pluggade, kunde jag trycka in hur mycket insulin som helst men inget hände. Sen när jag rörde mig på vägen hem så fick jag känningar eftersom att då aktiverades allt insulin som jag tryck in tidigare under dagen!

Har man svårt att röra sig så gör man det efter sin egen förmåga. Gå lite fram och tillbaka i hemmet, stå upp så mycket man kan, eller gör något kul som tar bort tanken på att det gör ont. Dansa till lite musik, gör en aktivitet som är kul, eller bara gå ut och sätta sig på en bänk och få lite frisk luft. Jag tror att alla aktivitet är bra aktivitet =)

Just det där med att göra något kul som tar bort tanken på smärta. Jag arbetar lite som assistent till en kille som behövt amputera sitt ben. Det har varit förknippat med mycket smärta, svårt att sitta upp osv. Han fick hjälp att komma över det genom två saker. 1. att spela dataspel med sina vänner. Hans psykolog gav honom som utmaning att dygna och hans föräldrar tyckte det lät helt galet, men för att han spelade spel och hade kontakt med sina vänner online och var helt inne i det så klarade han av att sitta upp, vilket aldrig hade gått om det gällde att vara med en hel dag i skolan t.ex. Det gav honom självförtroendet att det faktiskt går.  2 han fick ett intresse för tennis, det kan han spela i två timmar, även när han var som värst, för han glömde fokus på smärtan då. På sjukhuset fick han låna VR-utrustning och han kom då in i en annan värld och kunde plötsligt göra rörelser som var omöjliga för honom med sjukgymnasten, och som var så viktiga för att hålla igång kroppen.

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Upp till toppen
Annons: