Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 493 ggr
Mandra
2019-11-30 16:41

Periodic Limb Movement Disorder (PLMD)

Periodic Limb Movement Disorder 
Periodiska rörelsestörningar i lemmarna

Jag skulle vilja tala om den här sjukdomen lite. Jag lider av den själv sedan 37 år tillbaks.
Orsaken till den är inte känd.

**PLMD är repetitiva kramper eller ryckningar i benen (lemmarna).
****Personligen skulle jag säga att musklerna rör sig av sig själva ungefär var 20 - 40 sekund.
Muskelrörelserna är helt ofrivilliga och går inte att hejda med viljan. (Till skillnad från RLS där de går att låta bli).
Musklerna hoppar/rör på sig, således 1½ -3 ggr per minut. Och det kan pågå i timtal.

PLMD och RLS är alltså inte samma sjukdom.**

Den finns i två varianter: primär och sekundär.
Den primära varianten tros ha med hjärnan att göra - kopplat till avvikelser vid reglering av nervimpulser från hjärnan till lemmarna, men den exakta arten av dessa avvikelser är inte känd.
Det är därför jag tar upp den i denna grupp.
Den sekundära varianten tros uppkomma pga någon underliggande sjukdom.
Men ingen vet orsakerna med säkerhet.

Många läkare anser att det är en sömnstörning och räknas bara som en sjukdom när den leder till svår sömnbrist. Man anser också att den bara pågår under natten och i sömnen.

Men det finns en variant som förekommer i vaket tillstånd och då heter den PLM Awake.
Men inte alla erkänner det.
**Personligen lider jag av den i vaket tillstånd - inte så mycket under sömnen.
Eller snarare - jag kan inte somna förrän benen (även armar och bål förr) "hoppat" färdigt.
I snitt tar det mellan 4-6 tim per natt. Men det har hänt att det pågått 12 tim på ett dygn.

Numer har jag medicin så jag slipper detta. Äter medicin för Parkinsons (finns ingen för PLMD).

Nu undrar jag om det är någon mer härinne som lider av denna sjukdom?

Berättar lite mer om mig själv och min sjukdom i Medlemsberättelser sen.**


Annons:
Magi-cat
2019-11-30 16:46
#1

Tack Mandra! Lade till tråden i Lexikon!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2019-11-30 17:07
#2

#1 Ja jag funderade på det där med Lexikon. :)

Problemet med den här "sjukdomen" är att den inte räknas som sjukdom om den inte ger upphov till stor sömnbrist. Den anses oftast bara kunna uppträda under sömn. inte i vaket tillstånd. Men den kan även förekomma dagtid - vilket inte alla läkare och forskare erkänner.

Ytterligare problem är att den alltid buntas ihop med Restless Legs Syndrome.
Vilket är helt fel - det är inte alls samma sjukdom.
Men det är inte ovanligt att man lider av både ock. 80% av alla patienter med RLS har också PLMD.
Men detsamma gäller INTE åt motsatt håll! Dvs de som har PLMD som huvudbesvär har inte alls RLS i samma utsträckning som tvärtom. Själv har jag inte RLS, bara PLM Awake.

Men det här gör att alla forskningsresultat gäller RLS och sen buntar man ihop PLMD  med de resultaten. Vilket blir helt fel.

Så det är lite knepigt att få ordning på infon som finns.

(Förr hette sjukdomen Sömnmyokloni.)

Upp till toppen
Annons: