Annons:
Etiketteranatomifysiologi
Läst 370 ggr
Magi-cat
2019-12-07 10:04

Hypothalamus

(Till vårt lexikon😎)

Hypotalamus (eng: hypothalamus) återfinns i den s.k. limbiska associationsbarken, och är belägen under thalamus på undersidan av mellanhjärnan. Dess funktion är bl.a. att kontrollera blodtryck, kroppstemperatur, hjärtfrekvens samt sömn och ämnesomsättning. 

Hypothalamus deltar i detta kontrollsystem genom att avge hormoner såsom Dopamin, Oxytocin, vasopressin, somatocrinin och corticoliberin.

I hypothalamus finns mekanismer för beteenden som "de fyra F"; "fighting, flying, feeding and fucking". Alltså attack, flykt, födointag och fortplantning.

Hypothalamus är också inbegripet i uttryck för sinnesrörelser som rodnad/blekhet, hjärtklappning och blodtrycksförändringar.

Källor och läs mer:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotalamus

 Prof Lennart Widén : "En bok om hjärnan - 32 svenska forskare om hjärnan och dess sjukdomar"

Min kommentar: Jag kommer att använda hypothalamus med "h" eftersom det är det jag lärt mig. (Jag skulle ändå bara glömma mig …)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2019-12-07 10:08
#1

Hypothalamus är den korrekta latinska benämningen så det är knappas något fel att skriva så. 😁


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lussan20
2019-12-07 10:44
#2

Behöver allt utom fortplantningen.😉 Mvh/WL🌺

Magi-cat
2019-12-07 11:01
#3

#1 Givetvis är det korrekt, men Wiki använde hypotalamus utan h. Eftersom jag lade inlägget i Lexikon och det hänvisas dit i vidare texter är det bäst att vara konsekvent.😎

#2 🙂

Vad bra det är att hjärnan fixar det mesta utan att vi behöver tänka på det!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: