Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 761 ggr
Magi-cat
12/8/19, 9:23 AM

Hjärnsläpp!

Vad hette den där artisten nu igen, ni vet han som …? Eller: Vad är ordet för, ni vet den där …?

Har ni också någon gång drabbats av ofrivilligt hjärnsläpp, eller "kognitiv hjärnhicka"? Det händer alla, kan ju vara en tröst, möjligen. Men visst är det extremt frustrerande om man glömmer sådant som man egentligen vet och som inte är något svårt (som vad grannen heter) men som bara-är-borta-just-då!

Orsakerna kan vara flera.

1. Blockering. Minnet är lite klurigt och om man försöker komma på just det namnet bubblar en massa andra namn upp och blockerar det man försöker få på kroken.

2. Interference. Den teorin har gamla anor och innebär att gamla minnen stör nya minnen och tvärtom.
(Som när man för liv och pin inte kommer ihåg sin nya adress men utan svårighet kan rabbla de gamla och inaktuella.)

Eller, lite allvarligare: Piloten som är en fena på flygning men oväntat agerar som om han flög sitt gamla plan han spakade för tio år sedan och inte det nya.

Stress är en annan viktig faktor. När vi är stressade och Kortisol frigörs förstärker hjärnan de aspekter som är viktiga för överlevnad. (Det är då inte så viktigt att veta vad grannen heter, antagligen.)

Men minnet lever lite av sitt eget liv. Sedan när vi slutat desperat försöka komma på vad den där artisten eller författaren egentligen hette kan svaret komma upp, bara så där …Lite retfullt nästan.

Själva hjärnsläppet kan också lagras som ett minne. När något i omgivningen påminner om svaret bara vet vi igen…

Läs mer och källa:

https://www.expressen.se/halsoliv/psykologi/hjarnslapp-darfor-glommer-du-saker-du-egentligen-kan/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MonicaLagerquist
12/8/19, 9:31 AM
#1

Det känns som om det kommer oftare ju äldre man blir.

Ruggigt irriterande hur som.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
12/8/19, 9:36 AM
#2

Tack!

Drabbas varje dag, det kan bli ramsor som tär på min gubbe, han har dåligt minne .

Så här kan det se ut- Vad hette han som uppträdde med hon du vet?- Hon var gift med honom du vet, som var bror med?- Han var med i filmen hon dansar en sommar-Osv. Till slut släpper han men jag söker vidare. Jobbigt! Blir jag lite trängd minns jag inte alls. Min mamma kunde ringa och ställa dess frågor, jag gav svar,- ja just det- sade hon och lade på luren.

Bara man hittar hem, vet var man bor, när man är född och barnens namn , så får man vara glad. Mvh/WL🤗🌺

LBB
12/8/19, 11:05 AM
#3

Det finns ett knep för att behålla stora mängder information.  Dela upp informationen i olika rum i ett fiktivt hus. Genom att veta vilket rum en viss typ av information det gäller , så framkallar man bilden av det speciella rummet och då hittar man lättare det namn, det ordet, den adressen man letar efter, ex genom att från början koppla ihop namnet med en tavla, ex Mona lisa. Kommer man in i rummet, ser tavlan framför sig så….

Lussan20
12/8/19, 1:20 PM
#4

Tack!

Jag har knep för att minnas det senaste men det som finns 30 år tillbaka är svårare, helst namn….Mvh/WL🌺

Magi-cat
12/8/19, 2:04 PM
#5

#3 Det är ett bra och användbart sätt, men det är inte riktigt samma sak.

Knepet att förknippa det man vill minnas med ett rum eller en plats, är något som minnesmästarna använder när de vill lära in ibland närmast osannolika mängder information. Eller för all del, när vi icke-mästare vill minnas en minneslista hela vägen fram till affären.

Fenomenet "Hjärnsläpp" handlar snarare om att redan inlärd information som inte är svår egentligen bara döljs just när man vill ha tag i den och kommer fram när man inte försöker minnas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cim92
12/8/19, 7:17 PM
#6

Det får mig att tänka på den här videon med Henrik Fexeus!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
Mandra
12/9/19, 7:17 AM
#7

#0
Kognitiv hjärnhicka - aldrig hört förut - skitkul. 😃

#1 Ja det gör det på mig också. Hände sällan när jag var yngre, men nu när jag är över händer det väldigt ofta.
Antingen det att man helt enkelt inte hittar rätt ord - blir en lucka bara.
Men också att det kommer helt fel ord, men som börjar med samma bokstav som rätt ord. Ex om man vill säga Stopp, så blir det Sova istället.
Någon som har det problemet?

Mandra
12/11/19, 11:30 AM
#8

Det finns ett väldigt bra kosttillskott som är bra för hjärnan och minnet.
Använder det själv av och till sedan några år. Det bästa kosttillskott jag någonsin stött på.
När jag började använda det så började jag få upp minnen. Minnen som tydligen dolt sig i minnesluckor. Visste inte ens att jag hade dom, för dom var bara partiella, kortare tider (timmar el dag) under ett visst år i mitt liv.
Jag bodde då i en särskild lägenhet och jag hade då drömt om den i ca nästan 40 år ganska ofta (mkt oftare än någon annanstans jag bott på).
Jag hade försökt att ta reda på om det hänt något där som åstadkom dessa upprepade drömmar. Men jag hade inte lyckats.
Men nu, med detta kosttillskott flöt dessa minnen upp av sig själv.
Det var ganska traumatiska saker som jag förträngt helt. :)

Jag vet inte om jag ska säga vad kosttillskottet heter. Blir ju reklam. 😃

Upp till toppen
Annons: