Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 965 ggr
Magi-cat
2019-12-18 09:21

Fick minnesförlust efter operation

Det beskrivs som en medicinsk gåta varför den 30-åriga kvinnan fick minnesförlust efter en rutinoperation.

Hon minns ingenting av vad som hänt efter tolv års ålder. Mest tragiskt är förstås att hon inte känner igen sin man eller sina barn, ingenting av sitt nuvarande liv.

Dessutom är hon ljus- och ljudkänslig.

Alla undersökningar med bl. annat EEG och magnetröntgen har märkligt nog gett normala resultat.

"Slutsats: De medicinska undersökningar som genomförts har inte visat på att Stephanie har någon organisk hjärnskada."

"– Det här är ett väldigt speciellt fall. Men studier har visat att narkosmedlet Propofol kan ha effekt på minnet, säger professor Klas Kullander vid Uppsala universitet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Gw2ml/stephanies-minnesforlust--en-gata-for-varden

Om det är känt att Propofol kan "ha effekt på minnet" vore det kanske på sin plats att upplysa om det?

Vad jag inte förstår är hur inga undersökningar visar på någon skada när hon bevisligen tappat minnet? Var sitter det då? Och vad säger det här om 1) minnet och 2) undersökningarnas tillförlitlighet? Hittar de vad man söker?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2019-12-18 09:27
#1

Jag läste om henne också. Mycket märkligt. Man kan bara hoppas att det kommer tillbaka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-12-18 09:31
#2

#1 Ja, verkligen! Det går inte att föreställa sig …😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: