Annons:
Etikettövrigt
Läst 445 ggr
Magi-cat
2019-12-22 08:27

Om hälsomyter och julfirande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det några hälsomyter runt julfirandet?

Emma Frans reder ut begreppen, ca 3 min.

"Forskaren Emma Frans reder ut vad vetenskapen säger om fem hälsopåståenden om julfirande. Är det farligt att äta för mycket lussebullar? Blir man snäll av pepparkakor? Är fasta hälsosamt? Går man upp i vikt under jul? Blir man lyckligare av att ge än att få?"

(Man kan faktiskt bli lyckligare av att ge än att få, saffran i koncentrerad form är giftigt och så klart är det lätt hänt att gå upp i vikt under jul! Kan dock lätt avhjälpas med fasta?🙂)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskaren-reder-ut-fem-halsomyter-kring-julfirande

GOD JUL! 🎅🤶🍪🍰🎄


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Forskaren Emma Frans reder ut vad vetenskapen säger om fem hälsopåståenden om julfirande. Är det farligt att äta för mycket lussebullar? Blir man snäll av pepparkakor? Är fasta hälsosamt? Går man upp i vikt under jul? Blir man lyckligare av att ge än att få?
  • Redigerat 2024-01-16 18:14 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2019-12-22 08:31
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-12-22 08:46
#2

Man blir inte bara lyckligare av att ge. Det är roligare också. Men det hänger väl ihop.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2019-12-22 08:59
#3

Jag är så kluven till julklappar till dagens barn. I reklamen går man ut med att -handla hos oss, du får byta efter jul- så är det en äldre kvinna som ger sitt barnbarn en tröja med en häst på, föräldrarna får regnställ.

Med vår ekonomi kan vi inte ge det barnen vill ha ändå, så i år gjorde vi en julpåse med choklad, pepparkakor, kaffe, en flaska champagne. En tomte.

Jag ska sätta in en slant till UNICEF och mun och fotmålarna, det blir min egen julklapp. Vet en jul då jag köpte pyjamasar till alla barnbarnen, min ena son sade-köp inte pyjamasar, de använder det inte.- De åker alla till Dubai nu i jul, så jag ska lägga ner sakta men säkert och ge till de verkligt behövande.

Det blir också en julklapp då man inte ser och orkar jaga paket, jag är nöjd!

God Jul till alla och ett riktigt Gott Nytt År. Sänder julkramar som är helt gratis !❤️🤗🌺från WL

Mandra
2019-12-22 12:02
#4

Fasta är inte bra för alla människor!

Och det här med att ge. De flesta svarar nog att det är roligare (man blir lyckligare av) att ge. Men, personligen tror jag att det är ett inlärt beteende. Det anses som fint att ge i vår kultur. Så är det kanske duktiga vi känner oss? Inte lyckliga? :)
Man kan ju snegla lite på barn. De flesta av dem tycker inte särskilt mkt om att ge, eller att dela med sig. Mognar dom med åldern eller blir de indoktrinerande av samhällets värderingar?
Personligen tycker jag det är lika kul att få som att ge. Men om det gör mig lycklig? Det vete tusan.

F ö är det en svår konst att ge bort presenter. Man måste verkligen anstränga sig och förstå vad mottagaren önskar sig. Annars blir det som Wonnalesan skriver - det byts. Eller riktigt illa - personen använder inte ens produkten/presenten.
Så det kräver en hel del eftertanke. :)

Magi-cat
2019-12-22 12:55
#5

#4 Har för mig att jag läst att tillfredsställelsen med att ge tilltar med åren.

edit: hittar det inte, men hittade en länk om att det är "evolutionärt korrekt" att dela med sig och hjälpa varandra, något som vi mår bra av.

https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/54d860e68e0e740e020004dc-vanliga-veckan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2019-12-29 16:20
#6

#5 Tror inte ett ögonblick på det du säger i första meningen.
Inte för att jag tror att man kan använda sig själv som måttstock.
Men jag är 66 år - och under de åren borde jag ha stött på någon människa som det där stämmer på. Men det har jag inte. :)

Annons:
Magi-cat
2021-12-03 18:30
#7

🤶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-12-03 18:00
#8

Snart är det jul igen!

Vi hoppas på en lugn, fredlig, dela-med-sig-jul. Ta hand om er och varandra! 🍪💞🌲🕯☮🌺📚


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
2023-12-05 08:27
#9

Att ge kan vara så mycket det behöver inte handla om många och dyra presenter.

Minst lika viktigt är att dela med av sin tid och sitt intresse. Har man möjlighet att ge av sin tid till sina barn och barnbarn medan de är små så får man samtidigt en bra relation till dem. Då är det lättare att ha kontakt och veta vad de gillar och behöver även när de kommer i tonåren och gåvan hamnar rätt.

Men det är inte så lätt när de unga familjerna flyttat långt bort.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
2023-12-17 10:36
#10

Något som också är bra med jul är musiken! Det finns så mycket vacker julmusik som talar till känslor och som liksom "stämmer", till glädje, igenkänning och eftertanke. ❤🎵🎄🕯


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: