Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 524 ggr
Magi-cat
2020-01-22 08:34

Blir vi sjukare av skärmarna?

Anders Hansen, känd för bl.a. boken "Skärmhjärnan" och flera TV-program, har vi haft artiklar om förut här på Hjärnan. Han är överläkare i psykiatri och har en hel del tänkvärt att säga runt hälsa i vår tid och livsstil som yttrar sig i skärmanvändning och allt som kommer därav.

I länken nedan säger han att vi borde må mycket bättre än vad vi gör men ändå äter en miljon svenskar antidepressiva medel idag.

Hansen återkommer till vår gamla hjärna som inte förändrats mycket på 10 000 år, trots att förutsättningarna för våra liv gjort det i högst väsentlig grad. 
För länge sedan var det en överlevnadsfördel att vara på sin vakt och uppmärksam på faror överallt. Nu kallas det ångest och är inte bra alls. 

Vi bör sova ordentligt för att må bra, men tonåringar sover en timme mindre idag än för tio år sedan, ofta med mobilen nära sig.

Det är också viktigt att röra på sig men dagens tonåringar har minskat sin dagliga rörelse med 30 % sedan år 2000.

Lustigt nog känner vi oss mer ensamma än förr. Det verkar inte som om de sociala medierna på skärmen kan ersätta det där med att göra saker tillsammans i gemenskap i verkliga livet …

"– Våra sociala drifter är inte utvecklade för att sitta vid en skärm, de är utvecklade för att ses. Jag lyssnar på röstlägen tittar på kroppsspråk, pupillstorlek och blickriktning. Får man inte de signalerna tror jag att hjärnan kan tolka det som ensamhet."

Smajlisarna kan inte ersätt allt det där. 😮🙂

https://www.mabra.com/anders-hansen-mobilerna-gor-oss-sjukare-har-ar-anledningen/?fbclid=IwAR2eMQvHPvvVLJkSLCi0q5mhafLa3hae4Wfea4WMLd70v8A3ej3jvyEBvU0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sindri
2020-01-22 10:15
#1

Han har så rätt i allting han säger. Är husgud hos mig, och visst tycker mina ungdomar att det han säger är bra, och tror på det, och visst skulle de gärna vilja men, men……… Fast jag tror de lägger mobilen en bit bort nuförtiden. 😁

Magi-cat
2020-01-22 19:52
#2

#1 👍

Bra att någon som är så pass kunnig som han lyfter frågorna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: