Annons:
Etikettsinnen
Läst 548 ggr
Magi-cat
2020-03-05 08:14

"Koltrasten som trodde att den var en ambulans"

Boktips: "Koltrasten som trodde att den var en ambulans" av Anders Mildner, Volante förlag.

Jag vill varmt rekommendera boken, även om det finns risk för att man förändras med boken och hör ljud man aldrig tänkt på förut eller hör dem mer medvetet. Boken är smått revolutionerande i sitt slag och beskriver vår ljudvärld (som vi oftast inte tänker på) på ett helt nytt sätt.

Koltrasten då? Det var en morgon när en familj i Storbritannien vaknade av att en ambulans stod och tjöt utanför deras hus. Det var bara det att de såg ingen ambulans, de hörde bara ljudet. Från trädtopparna. Där satt en koltrast och härmade sirenljudet den snappat upp från sjukhuset i närheten. Först var det roligt, men med tiden tyckte familjen det var ganska påfrestande. 🙂📱🎧

Det är bara början. Vi får följa med i ljudmiljöer vi inte tänkt på och stifta bekantskap med avigsidor som ljud som våld, ljud vi saknar kontroll över, ljudimperialism och ljud som vapen.

Det låter nu som väldigt dystert, och det kanske det är, men boken är en öronöppnare. Ljudmiljön blir aldrig sig lik igen. Och faktiskt är boken rolig - också. Och viktig!

Från förlagstexten:

"Rolig. Omskakande. Viktig. Det här är en bok om ljud, en bok som förändrar hur du själv uppfattar – hör – världen. Koltrasten som trodde att den var en ambulans är kulturjournalisten Anders Mildners efterlängtade debutbok.

Hur låter världen? Frågan kan tyckas märklig, det är väl bara att lyssna. Problemet är bara att vi aldrig varit särskilt duktiga på det, istället har vi i modern tid gjort precis allting för att slippa höra.

Boken är en vindlande historia om spöken, militärens ljudvapen, koltrastar som tror att de är ambulanser, sjungande neandertalare, tyska filosofer, arkitektur, döva valar, klasskamp, den onde Kahn från Star Trek och laboratorieframställd popmusik. Med stor träffsäkerhet rör sig berättelsen mellan historia och populärkultur, mellan samhällsfenomen och den personliga reflektionen.

Chansen är stor att boken bidrar till att du plötsligt hör sådant som du aldrig tänkt på och börjar förändra hur du arbetar och lever. Du kommer utan tvivel förstå hur vår ljudmiljö faktiskt är ett val som hänger nära ihop med hur vi förhåller oss till samhällsutvecklingen, och vilka som oftast blir vinnare respektive förlorare."

https://volante.se/bocker/koltrasten/

Ur recension:

"Kampen mot "ljudimperialismen" verkar ganska hopplös, men Anders Mildner lämnar aldrig för ett ögonblick läsaren att misströsta. Nyfikenheten stegras utan att stillas, samtidigt som ett understråk av civilisationskritik resonerar utan att artikuleras."

https://www.expressen.se/kultur/anders-mildner-koltrasten-som-trodde-att-den-var-en-ambulans/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sindri
2020-03-05 08:55
#1

Intressant! Tack för tips, den där måste jag absolut läsa. Naturen är sig inte lik sedan jag läste Trädens hemliga liv, jag gillar när man blir tvungen att öppna upp sitt medvetande.

Tant Grön
2020-03-05 09:02
#2

Låter som en intressant bok. För många år sedan hade jag en sommarstuga. Där hos grannen hördes ofta en ringsignal, det var före mobilernas tid, så kunde inte förstå att de hade telefonen ute. Sen gick jag förbi en dag och hörde signalen uppifrån ett träd. Det var en taltrast som lät så.😃

Magi-cat
2020-03-05 09:06
#3

#1 👍

Trädens hemliga liv är också en sådan bok som förändrar hur man ser världen. 

Håller med dig om att det är roligt när man hittar nya sätt att se. Och höra, som i fallet med Koltrasten ….

(Jag har märkt hur jag eftertraktar Tystnad mycket mer nu. Och dessvärre lägger märke till trafikbuller mer än förr.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-06 08:14
#4

#2 Vad roligt!😃🎧 Tänk att de kan låta som en telefon också!

Det tycks hända lite nu och då numera att man hör mobilsignaler uppifrån träden. 📱🙂

Själv har jag inte hört det. Men jag har hört hur grannen har gått och visslat på sin hund, fast ingen av dem var där. 🤪 Det var också en trast, visade det sig. Undrar vad hunden tyckte? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-03-06 11:23
#5

Jag vet en kvinna som hade en liten papegoja/nymfparakit för flera år sedan som blev så orolig för hon trodde han blivit sjuk. Han upprepade flera gånger om dagen ett slags pysande ljud men veterinären hittade inga fel. En dag när fönstret var öppet och bussen stannade utanför så hör hon exakt ett likadant ljud när dörrarna på bussen gled upp och insåg att papegojan bara härmat bussen😁

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2020-03-06 11:35
#6

😃🦜👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tant Grön
2020-03-06 16:49
#7

😃

Skogsväsen
2020-03-06 19:46
#8

#1 åh den vill jag läsa!! Har skrivit upp den på min "ska-läsa-lista" och ska skriva upp denna också nu :D

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Skogsväsen
2020-03-06 19:54
#9

Jag kan störa mig på repetitiva ljud. Det är så tråkigt att få så för det gör mig irriterad. Irritationen kryper under skinnet på mig och jag vill blockera bort det jobbiga ljudet snarast. Jag försöker att få bort min irritation men det är svårt, har inte lyckats. :( För när ljuden som jag stör mig på  är igång så går all min fokus till dessa ljud och det går inte att fly.

Det senaste ljudet jag har börjat störa mig på är en kollegas skratt. Kollegan är en underbar person och skrattar ofta.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Magi-cat
2020-03-07 11:52
#10

#8, #9 Hoppas du får ut mycket av boken. 😎🙂
Kanske får du en igenkänning på det där med påtvingade ljud också.

Det är mycket med ljud om vi inte tänkt på så mycket …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogsväsen
2020-03-07 19:16
#11

#10 åh!! :D Ja verkligen :D

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: