Annons:
Etikettinlärning
Läst 578 ggr
Magi-cat
2020-03-09 22:06

Träna hjärnan mot coronavirus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det är inte så tokigt som det först kanske låter. 😎

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att man är noga med handhygienen för att inte riskera att smittas och sprida smitta, i det här fallet coronavirus. 
Vi ska undvika att röra vid ansiktet och ögonen, men ofta gör vi det omedvetet och reflexmässigt.

"– Så fort man har eventuell smitta på händer, och pillar i mun eller ögon, finns en risk att man infekterar sig själv. Det hänger samman med att man ska hålla händer rena" (prof. i epidemiologi)

Det är här hjärnträningen kommer in …

"Beteendet att röra sitt ansikte eller ögon går dock att träna bort. För vissa personer går det så snabbt som några dagar, och för andra tar det några veckor. Behandlingen är möjlig att genomföra på sig själv genom att försöka medvetandegöra sitt oönskade beteende." (säger psykologen)

Nästa steg är att påminna sig, t.ex. med en lapp, att inte röra vid ansiktet.
Fungerar inte kan man ägna sig åt ett inkompatibelt (ickeförenligt) beteende, t.ex. att sitta på händerna, föreslår psykologen.

"– Jag skulle säga att alla klarar av det, det handlar bara om att träna, träna, träna."

https://www.nyteknik.se/samhalle/trana-hjarnan-for-att-skydda-dig-mot-viruset-6989882?source=carma&utm_custom[cm]=302877949,33270&=&fbclid=IwAR2rFkLAw39BWlnXB-NTqtTtCRHJDPBTwWe1WYb4j5mpP_X95NS3-C4huRQ

Jag anade faktiskt inte att man skulle träna hjärnan mot coronavirus …😎

Vad säger ni, kommer ni att börja sitta på händerna eller har ni andra kreativa förslag? Eller strunta i rubbet? 

bilder från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Dioramabyggare
2020-03-10 00:12
#1

Jag har inte lyckats något vidare med att undertrycka den där "klia mig i ögonen"-reflexen, så istället är jag noga med att tvätta händerna med tvål och vatten, eller använda handsprit som jag alltid har med mig sedan jag hörde om Coronaviruset i en nyhetssändning. Den använder jag när jag varit och handlat, och när jag öppnat/stängt dörrar på offentliga eller "halvoffentliga" platser.

Magi-cat
2020-03-11 21:51
#2

#1 Det är inte helt lätt. 😎

Kanske lättare att lägga till än dra ifrån, så extra handtvätt är bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: