Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 779 ggr
Tipsutin
3/15/20, 11:00 PM

Någon annan med denna sjukdom? (AVM)

Hej. Jag fick året 2016 veta att jag har ett AVM i hjärnan, avm står för arteriovenösa missbildningar, innebär i princip att mina blodådror i hjärnan är i en "klump" och blodet slipper inte och cirkulera normalt. Detta ger mig epileptiska anfall i form av att jag blir yr och tappar talförmågan för några minuter. Neurologen har berättar att dethär är något man föds med och att det oftast opereras genast, i mitt fall går det inte då min missbildning är djupt inne i hjärnan och en operation skulle riskera att jag förlorar talförmågan + talförståelse för gått, men att hålla den kvar i hjärnan riskerar att trycket i "klumpen" blir för högt och jag kan få en hjärnblödning. Att ha något i hjärnan som väntar på att "explodera" är inget kul precis..hade varit intressant att höra någon annans erfarenheter omkring detta.

Annons:
Maria
3/16/20, 6:35 AM
#1

Usch så obehagligt.

Jag gissar att du har någon behandling för att motverka det höga trycket men hur hanterar du situationen på det känslomässiga planet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tipsutin
3/16/20, 6:49 AM
#2

Jag tar Epilepsi medicin varja dag för att inte få dessa anfall, inget mer. Har gått hos psykolog sen 2016 pga detta. Hanterar saken i dagens läge helt okej, är inte lika stressad över det varje dag som innan. Men varje gång jag får huvudvärk så blir jag orolig, jag kan kanske aldrig skaffa barn pga dethär (har ännu inte fått svar på den saken) så det begrännsar mitt liv till viss del.

Magi-cat
3/17/20, 7:45 PM
#3

#0 Tack för att du berättar! Jag lade till AVM i din rubrik, så det ska bli lättare att hitta.

Det måste vara en obehaglig sjukdom! Jag vet tyvärr ingenting om den, men hoppas någon fler ser detta som vet mer!

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: