Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 418 ggr
Eda
2020-03-23 07:06

Tips vid demenssjukdom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Foton: funktionsverkets hemsida

Jag har uppdaterat mitt blogginlägg: Tips för personer med
demenssjukdom som handlar om enkla telefoner för seniorer (mobil
och fasta), medicinpåminnare, tidshjälpmedel, minneshjälp m.m.
Se:

https://handikapptips.wordpress.com/2012/10/18/tips-for-dementa/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Magi-cat
2020-03-23 08:01
#1

#0 Tack för tipsen, Eda!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-23 08:38
#2

#0 Jag önskar man kunde anpassa texten på de där digitala hjälpmedlen, prova ut dem så de blir så tydliga och lätta att tolka som möjligt!

Alla dementa är ju heller inte lika och informationen kan behöva anpassas till individen.

"Fredag, dag, höst" t.ex. Alla ord har samma textstorlek och typsnitt. Det kan bli för mycket information som rör ihop sig och som står på ungefär samma ställe.

"Höst" kunde gärna illustreras med en bild som påminner om höst. "Dag" med en sol etc. (Eller andra förslag.)

Pillerdosan ser fruktansvärt rörig ut. 🙂

Många ser dåligt, förutom demensen, och kanske skulle man önska en kombination med en röst också.

Det finns som sagt olika stadier, men jag tänker på en anhörig som bor på ett demensboende. Hen har endast lätt demens och är väl medveten om sin glömska, bl.a. är "vad är det för dag idag" en vanlig fråga.
För en tid sedan fick alla på boendet en digital almanacka som talade om vad det var för datum, tidpunkt, om det var dag (eller natt).
Den var helt värdelös. Min anhöriga förstod den inte alls och ingen annan av de boende heller.
Texten var liten och man måste stå alldeles rakt framför den lilla skärmen för att alls se vad där stod. Den "talade" helt enkelt inte till en, men säkert hade den kostat en del i inköp.
En dag åkte den i golvet och gick sönder. Den var nämligen ostadig också, till råga på allt.

En vanlig almanacka där man med händerna river av ett blad, fungerar faktiskt bäst i det här fallet. Men då gäller det förstås att komma ihåg att man rivit av ett blad …

Och så undrar jag om inte en vanlig urtavla fungerar bäst? Äldre dementa är vana att tolka urtavlor, men de har inte i lika många år tolkat vad "14:46" innebär.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Eda
2020-03-24 08:32
#3

#2Tacksam för synpunkterna, här är några svar: Jag tror också att en vanlig urtavla fungerar bäst för många äldre, speciellt vid
demenssjukdom. ………………………………….
Beträffande klockor/larm för synskadade har Iris hjälpmedel en hel del, de har
bl.a. talande fickur med och utan larm.
https://www.irishjalpmedel.se/Fickur-talande-sv-1219/pm

”Här hittar du fickur för bland annat personer med nedsatt syn som tydligt läser
upp tiden, dygnsbestämning, datum, månad, kontaktstyrning, larm eller
kombination av dessa. Vissa har även andra språk än svenska. Några fickur är
också lämpliga för personer med kognitiva utmaningar.”
……….
T.ex. Fickuret Tida - talande klocka med 1 ljudsignalslarmlarm, berättar vad
klockan är (+ veckodag+ när på dygnet det är+ datum+ månad) och påminner
om 1 daglig rutin t.ex medicin. https://www.irishjalpmedel.se/Dynamics/Documents/1c134c9c-45ba-42fa-946b-222bdbe17831/PBK_Tida.pdf

………. De har också ett liknande fickur som ger 10 påminnelser genom ljudsignalslarm
eller vibrationslarm.
https://www.irishjalpmedel.se/Dynamics/Documents/116dc907-162b-4c7f-9f47-77208427aaf9/Manual_Larma_10.pdf

………………

Foto: Mentex hemsida

Bilden på pillerdosan Careousel överst visar hur medicinerna är
placerade, den programmeras först och matar sedan
fram rätt med medicin vid rätt tidpunkt. Den här bilden visar
hur medicinen kommer ut ur dosan.

Careousel är en datorstyrd, programmerbar medicindoserare, som ger
ljudsignaler när medicinen skall intas. Alternativet Careousel Advance GSM har
samma funktioner och dessutom en sms-funktion med möjligheten att kunna
meddela anhörig via SMS om medicinen inte tas.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Magi-cat
2020-03-25 08:09
#4

#3 Tack för svar och bra tips!

Ingen är den andra lik och demens yttrar sig på olika sätt för olika människor, så det är bra och nödvändigt att det finns olika hjälpmedel som passar till vars och ens behov.

Något jag tänker på är att gamla och dementa oftast inte är vana vid digital teknik och det är inte säkert de har förmåga att lära in så mycket nytt.
Därför tror jag (bara personliga erfarenheter från äldre dementa jag mött) att det vore bra om de nya hjälpmedlen så långt möjligt liknar välkända föremål och begrepp, såsom urtavlan.

Helst så få valmöjligheter som möjligt, inte för plottrigt och med tydliga kontraster i färg.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Eda
2020-03-25 09:06
#5

#4 Jag håller helt med om att digital teknik kan vara ett problem för personer med demenssjukdom och även för många andra äldre.

Vad jag retar mig på är att Doro som tidigare hade flera fasta telefoner (Doro MemoryPlus 319i och Doro Secure) med fotoförsedda snabbval har slutat tillverka dessa. Jag har mejlat och frågat varför, men de kunde inte ge något svar. När jag googlade såg jag att vissa butiker fortfarande säljer dessa telefoner.

Min mamma t.ex. som blev 97 år och var demenssjuk i slutet av sitt liv skulle inte klarat av att ladda en mobil och dessutom skulle hon med största sannolikhet tappat bort den någonstans. (Hennes räkningar hittade jag  t.ex. en gång i tvättkorgen!)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: