Annons:
Etikettpsykologi
Läst 354 ggr
Magi-cat
3/29/20, 8:12 PM

Stressa ner i naturen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Antingen man är mer eller mindre isolerad i dessa corona-tider eller inte, är naturen en tillgång där vi kan stressa av och hämta kraft!

Professor Peter Grahn vid SLU har forskat om växtlighet och hälsa i mer än 30 år och har hittat många intressant kopplingar mellan naturen och välmående.

Han visar på några upptäckter:

- Personer som besöker parker mår ofta bättre.

- Trädgårdsterapi kan vara bra för människor med utmattningssyndrom.

- Patienter som har utsikt mot grönska tillfrisknar snabbare än de som bara har en tegelvägg att se ut på.

- Förskolebarn med tillgång till en stor gård med mycket natur har bättre motorik och koncentrationsförmåga.

Och dessutom som ett extra plus, kanske extra viktigt just nu:

" Han berättar att läkare har studerat bakterier och virus i barns näsa och svalg och konstaterat att det blir mindre smittspridning utomhus."

http://sasongensbasta.se/tips/naturen-gor-en-valdigt-avstressad/?fbclid=IwAR1stfyra5jzyaW6QSo6Pp5XcdY4XaKZLVVjYgfpf6iG4dtTeEI8HFGImWo

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
3/29/20, 8:19 PM
#1

Låter vettigt! 🙂

Det här med förskolebarn och utomhus… det finns studier har jag för mig att jag läst, att barn som går på "Ur och skur"- förskolor är friskare och drabbas mer sällan av förkylningar än barn på vanliga förskolor.

Pyttelite
3/29/20, 8:49 PM
#2

Tyvärr går man alltid till ytterligheter. Här är erfarenheter från ur och skur verksamhet: https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/allt-for-stressigt-vid-ur-och-skur


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lussan20
3/29/20, 8:54 PM
#3

Naturen har stärkande, läkande och lugnande effekt.

Havets vågor som rullar mot stranden, gå barfota i sanden.

Lyssna på furornas susande, den vackra fågelsången.

Se alla färger, blommorna och solen som värmer huden. Allt är gratis och det är bara att tanka! Mvh/WL🌺

Soligajag1
3/31/20, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Naturens nyck Sitter och tittar ut från mitt köksfönster, ser denna gråa himmel åter igen. Jag tar på mig mina gympa skor och beger mig till skogs. Vissa dar behöver jag den ron som jag genast känner när jag vandrar i skogen med dess natur som ger mig både näring och allt grubbel försvinner sin kos. Hur ska man få tillbaka energin som bara rann ur dig dagen innan. Här inne i mitt eget paradis , dit ingen har tillträde mer än jag själv. Jag sätter på hörseln , hör allt vackert i en annan dimension. Blundar och känner mig hemma i denna lugna värld. Ser en ekorre som kikar på mig med sina nyfikna ögon. Kan inte annat än le och mina sinnen börjar få liv på nytt. Nu ser jag en liten pippi fågel som håller i den längsta mask jag skådat. Detta vill jag inte missa så jag stirrar men helt plötsligt hör jag ett annat ljud bakom mig. - Jaha . . Det är här du sitter och drömmer säger min syster. Kom nu så går vi hem till mig på kaffe. Skrev denna dikt om naturen . . Härligt ! 😀 Lånade bilden från pixabay.com

HH 🙂

Magi-cat
3/31/20, 6:57 PM
#5

Vackert, Soligajag! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
3/31/20, 7:10 PM
#6

#5 Tack Magi-Cat 😀

HH 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: