Annons:
Etikettpsykologi
Läst 523 ggr
Magi-cat
2020-04-04 21:54

Orolig i coronatider?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många känner sig mer oroliga än annars under den pågående coronakrisen, och det är det alldeles naturligt att göra, eftersom det är en ny situation som vi vet inte utgången av den eller hur det ser ut om några månader.

Särskilt påfrestande kan det naturligtvis vara för dem som redan har någon form av psykisk ohälsa och/eller utmattning.

Hjärnfonden och fysioterapeuten ger några råd i länken nedan.

- Begränsa mängden intag av information. Nöj dig med att t.ex. titta på nyheterna två gånger om dagen. (Samtidigt är det förstås viktigt att hålla sig informerad om läget.)

- Var aktiv och gör något som du kan göra och har kontroll över, t.ex. ring anhöriga eller uträtta sysslor som är bra för dig själv.

"När man blir orolig aktiveras kroppens skyddssystem som säger åt oss att fly eller slåss, men om man är aktiv och gör saker så minskar oron"

- Att vara fysiskt aktiv är också positivt och lindrar oro. Gå ut i friska luften om möjligt. Annars har TV program med gympa för isolerade. Sätt på favoritmusiken och dansa!

- Vidmakthåll ordning och struktur. Gör ett schema för dagen, lägg in måltider och avkoppling varvat med arbete och aktiviteter.

https://www.hjarnfonden.se/2020/03/utmattad-och-orolig-det-har-ska-du-tanka-pa/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=utmattad-och-orolig&utm_content=utmattad-och-orolig&fbclid=IwAR3Jey-0pavTPQD1rX0LnrHUiZYOhmMnMS2R7sME4niXEwD8Cz8l4mFlKXc

Jag skulle vilja tillägga: Kultur! Det har väl aldrig funnits så mycket anpassad kultur på nätet, nu när konserter och tillställningar är inställda! Många artister gör sitt allra bästa för att underlätta tillvaron.

Det finns också möjlighet att besöka vernissager och utställningshallar på nätet!

Kulturupplevelser stimulerar sinnena och ger goda effekter på hälsan!

Får man tid över är det en bra idé att städa ur lådor och garderober! Det ger en positiv känsla när man kan rensa bort gammalt som ligger och skräpar och detta är ett enastående tillfälle!

Sköt om er själva och varandra! 🌺❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-05-06 08:32
#1

"Prata med en psykologstudent"

"Stödlinjen Prata med en psykologstudent

Känner du dig orolig eller ensam? Har den rådande krisen drabbat dig hårt?

Prata med en psykologstudent är en telefonlinje som du kostnadsfritt kan vända dig till för att få stöd och prata av dig hos om svåra känslor eller tankar som du bär på. Våra volontärer är psykologstudenter som valt att engagera sig ideellt och på sin fritid. Det vi erbjuder är ett medmänskligt stöd och ingen vård eller annan psykologisk behandling.

Är du i fara eller i behov av någon form av vårdinsats hänvisar vi dig främst till din närmsta vårdcentral eller psykiatriska akutmottagning. På stödlinjen Prata med en psykologstudent kan du däremot dela med dig av känslor och tankar som gnager och som du känner ett behov av att få prata om, och vi lyssnar under tystnadslöfte.

Stödlinjen når du på 010-188 78 00
Öppettider: sön-ons, 18-20
Vi reserverar oss för att öppettiderna kommer att kunna uppdateras efter hand.

För mer information och uppdateringar om initiativet, sväng gärna förbi vår hemsida: https://www.pratamedenpsykologstudent.nu/

Kram, Prata med en psykologstudent

Vi finns här och lyssnar på vad du har på hjärtat, vad det än må vara."

Jag vet ej mer om detta än vad som står ovan. Jag hittade det på FB hos en användare som jag har förtroende för, därför delar jag i förhoppningen att det kan vara till nytta för någon!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: