Annons:
Etikettpsykologi
Läst 390 ggr
Magi-cat
4/17/20, 8:53 AM

Underliga, skrämmande drömmar i coronakrisen?

Det är många som undrat över sina dramatiska och ibland skrämmande drömmar den senaste tiden under corona-oron.

Men lugn i stormen, det är helt normalt! Hjärnan bearbetar krissituationen under natten för att vara beredd under dagen.

Exakt hur vi reagerar kan te sig olika för olika människor, beroende på tidigare erfarenheter och personlighet. Men ATT vi reagerar är utom allt tvivel.

Många vittnar också om irrationellt beteende eller där man glömt saker eller betett sig nästan förvirrat.

Här i artikeln (länken) får vi lite förklaringar på hur psyket reagerar i krissituationer och handfasta råd vad vi kan göra åt det hela.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/28/har-ocksa-du-dromt-underliga-drommar-och-betett-dig-irrationellt-hjarnan-har


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
4/17/20, 9:55 AM
#1

Ett av råden i artikeln är att ta paus från sociala medier och det tycker jag är bra. Man kanske inte behöver ta paus helt och hålet men begränsa användning och läsa bara information från säkra källor. Det är så mycket spekulationer som skrivs nu, som gör att många blir bara mer rädda, osäkra och förvirrade.

Magi-cat
4/17/20, 10:14 AM
#2

#1 Håller med! 👍

.

I början såg jag nästan allt eftersom läget förändrades hela tiden och det gällde att hålla sig informerad. 
Nu har jag begränsat rejält vad jag tar in.

Man häpnar ibland över vad även kunniga yrkespersoner, experter, kan gå ut med som det verkar utan eftertanke.
De om några,  borde tänka efter noga vad som läggs ut och hur det presenteras, just så att folk inte blir rädda och det får konstiga konsekvenser.
(För att inte tala om rena tokigheter. "Dagens Trump" läser jag knappt längre.🤪)

Konstiga drömmar har jag f.ö. haft, men inte hamstrat. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
4/17/20, 10:18 AM
#3

Jag har helt slutat följa nyheter, pressträffar och slutat följa de personer som hela tiden delar skit om Corona.

Mår mycket bättre av det.

Lussan20
4/17/20, 11:04 AM
#4

Jag drömde precis i insomningsögonblicket att min Ella kom emot mig med ett brev i munnen, det kändes gott. Nej jag drömmer inga otäcka drömmar, följer med i flödet, sorterar och är inte rädd. Maken är helt frisk nu, jag är till 90% frisk, lite andfådd än. Mina nätter är behagliga om de inte går hälgång och rullar Bowlingklot kl 3 på natten ovanpå! Låter så!  Mvh/WL🌺

Magi-cat
4/17/20, 11:37 AM
#5

#4 ❤️🤗

Underliga vanor de har där oppepå! 😂🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
4/17/20, 12:11 PM
#6

😃tror att han har en säng på hjul som han drar ut kl 3 efter sprungit hälgång en stund, troligtvis nattarbete. Men nog för att väcka mig med några dagar mellan. Men jag somnar om, så det är ingen större fara…Mvh/WL❤️🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: