Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 471 ggr
Magi-cat
5/5/20, 8:36 AM

Tar du en tupplur på jobbet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Programvärden för Strömsö, Jonas Sundström, vill i sin krönika utnämna dagens heliga tupplur till det "Elfte Budordet", så viktig är den.

Han beskriver på ett roligt sätt (och som säkert många kan känna igen sig i) hur men efter en sömnlös natt med småbarn tappar fokusering och motivation fram på dagen.
En tupplur hjälper och efter det kan man ta tag i resten av arbetsuppgifterna med ny geist och motivation.

"Forskning visar att inlärningsförmågan och problemlösning förbättras av tupplurar. Om tuppluren är tillräckligt kort och bra tajmad stiger alltså energinivån. Ändå är jag den enda som stoltserar med tupplurar på jobbet. Varför?"

Den perfekta tuppluren är ca 20 min lång, inte längre. 

https://www.martha.fi/vardagskunskap/det-elfte-budordet-hall-tuppluren-helig?fbclid=IwAR2nLD2g69NHxcN2NQwwaDkxfc3nPX1I8w3ll2fRAamq7kDK8aysHOfxLiw

Håller ni med? 😎 Kan ni lura till på jobbet?

Istället för att slumra till skulle man säkert kunna byta ut tuppluren mot en stunds meditation eller skulle kanske t.o.m. en kort promenad ge samma effekt?

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/5/20, 8:39 AM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
5/5/20, 8:42 AM
#2

Inom hemtjänsten finns ingen tid för tupplur :P
men jag kan inte sova på dagen ändå så

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lussan20
5/5/20, 8:44 AM
#3

Jag kan ta en, två och ibland tre. Vaknar vid kl 6 och då behövs tuppisar på dagen. Inte långa, men ca 10 minuter är skönt. Sover man för länge blir man seg och ineffektiv resten av dagen. Ha aldrig dåligt samvete för en liten sömnpaus. Man kan hålla en nyckelknippa i handen och då man tappar den så vaknar man. Det räcker!

Mvh/WL🌺

Maria
5/5/20, 8:45 AM
#4

Jag har somnat vid datorn flera gånger på jobbet. 😉 Ingen planerad tupplur utan det bara händer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
5/5/20, 8:49 AM
#5

Jag håller med och det är något jag ofta gör när jag jobbar hemifrån. Små korta pauser 15-20 min. ibland lite längre. Även om jag inte somnar så känner jag mig piggare efteråt och kan ta mig an arbetsuppgifterna igen. 

På jobbet är det svårare 😃 men jag brukar ibland stänga in mig på kontoret och göra några minuters mindfulnessövningar. Brukar hjälpa mot stress och gör att jag blir mer fokuserad efteråt.

sp0ngeb0b
5/5/20, 10:25 AM
#6

När jag jobbade natt brukade jag ibland få ta en kort tupplur bara för att inte somna bakom ratten (var tidningsbud). Så då var det ju för att jag var extremt sömnig. Men 5-10 minuters tupplur gjorde faktiskt väldigt stor skillnad!

Annons:
Soligajag1
5/5/20, 11:30 AM
#7

Ojojoj, . Vad ska jag säga ? Tupplur på jobbet . Tyvärr inte . Ok, en promenad under lunchen. Då piggnade jag till. Sommartid satt jag ute på rasten med hörlurar i . Försökte koppla bort allt en stund. OM det fanns en Chef / ansvarig inom Restaurang och Kafé , som ville ha en alert , trevlig och glad personal skulle det finnas ’sov - 15 minuters avkoppling’ . ( Nu frångår jag denna fråga , Jag har jobbat inom Restaurang branschen i 45 år och har väldigt sällan haft en ’sovpaus’ )

HH 🙂

Magi-cat
5/6/20, 7:35 AM
#8

Tack för era reaktioner och kommentarer! 🙂🌺

På en del jobb är det förstås svårare att slumra till eller t.o.m. komma ifrån för en lugn stund. Men det är synd, man blir piggare efteråt. En nypa frisk luft i alla fall kan göra susen!

Jag pratade igår med en som jobbar mest hemma nu i corona-tider. Hon (småbarnsförälder) nämnde just detta att hon nu kan ta tupplurar på dagen och hur mycket effektivare man jobbar efteråt! Koncentrationen blir bättre och humöret likaså!

Ännu en anledning till att hemskärms-arbete inte är så dumt … 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
5/6/20, 11:10 AM
#9

#8 Nja nog individuellt - jag blir tröttare av att ta en tupplur på dagen :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wizbot
5/11/20, 1:34 PM
#10

Jag blir också tröttare av tupplurar. Och får en massa fysiska symptom som illamående och yrsel. Sova kort är inget för mig. Sen tar det också en evighet för mig att somna. T.ex nu känner jag mig äntligen sömnig efter att ha jobbat över 12 timmar och slutat vid 07. Kommer dock förmodligen sova till imorgonbitti 😂 Man har ju dock sin lunchrast och arbetsplatser med ett visst antal anställda ska väl ha ett vilrum så för de flesta som vill/behöver det borde det väl gå att ordna? Jag hade förut en kollega som brukade sova en stund på soffan i matsalen på lunchen. Dock var han minst lika slö ändå. Tolvtimmars nattskift passat inte alla…

satsuke
6/1/20, 8:00 AM
#11

Jag får ofelbart huvudvärk av att sova på dagen, så det funkar inte för mig. Men en stunds meditation tror jag på. Vi har gemensam lunchmeditation en gång i veckan på jobbet för de som vill, ca 20 min. Eller att gå ut i en park eller vad som finns vid ens arbetsplats, det är nog också bra. Jag hör till de som jobbar hemifrån nästan alla dagar nu och trivs otroligt bra. Det har gjort så mycket för min livskvalitet. Är redan orolig för hur det ska bli när jag måste till jobbet igen.

Magi-cat
6/1/20, 8:09 AM
#12

#11 Lunchmeditation låter toppen, och även att gå ut i en park och se på naturen och hämta andan.

Det låter fint med livskvalitet. 🌺 Det är nog många som delar de där tankarna om jobba hemifrån - tillbaka till jobbet. Kanske kommer arbetslivet att ställas om, så att man inte alltid måste ta sig in till en viss plats?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/1/20, 8:11 AM
#13

Det verkar vara många som det inte funkar för med just en tupplur på dagen. Huvudsaken man finner sina egna möjligheter för en stunds återhämtning och vila och att det ges utrymme till det. Det är viktigt! ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: