Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 545 ggr
Magi-cat
2020-05-29 19:00

Några kluringar att roa sig med

Varsågoda, några kluringar att fundera på! Skriv gärna era svar, en del kan man säkert lösa på flera sätt! Föreslå lösningar på en eller flera av gåtorna! Lycka till!

Kluringarna är hämtade ur: Kaja Nordengren; Träna din hjärna. <Men de är ganska klassiska.

(Facit kommer om någon vecka.)

Vattenlogik:

Du står vid ett vattendrag och behöver precis 4 liter vatten! Som tur är har du två hinkar till hands. Den ena rymmer 5 liter och den andra rymmer 3 liter. Hur kan du mäta upp de 4 liter du behöver med hjälp av de två hinkarna?
(De har inga markeringar till hjälp och de smalnar av upptill, så man kan inte få någon hjälp av att mäta upp hälften.)

Donald: 

Du träffar på Donald Trump en dag. (😮)
Han berättar att han var 39 år i går men fyller 41 nästa år. Fake news direkt eller kan det vara med sanningen överensstämmande?

Näckrosfrågan

Ett näckrosblad i en insjö dubblerar sin egen yta varje dag. Efter hundra dagar är den lilla sjön helt täckt av näckrosbladet. Vilken dag täckte det halva sjön?

Handbollsturnering

I en handbollsturnering ska alla lag mötas en gång. Det spelas 21 matcher. Hur många lag är med i turneringen?

Brogåtan

Du har varit på en trevlig exkursion hela dagen tillsammans med dina kollegor men så upptäcker ni plötsligt att det är bara 15 minuter kvar innan sista bussen går tillbaka till universitet!
En bräcklig hängbro håller bara för två personer i taget och ni måste över bron. 
Dessutom har mörkret fallit och ni har bara en ficklampa. För att kunna komma över bron måste två personer gå bredvid varandra så att båda kommer i ljuset från ficklampan.

Nu är goda råd dyra! Hur ska ni klara er över på utsatt tid?

Du tar dig över på en minut och doktoranden klarar det på två minuter. Den äldre forskaren behöver fem minuter och den äldre professorn måste ha åtta minuter till sitt förfogande. Hur ska ni lösa problemet? (De är för sent att vara efterklok och det går inte att ringa till bussen och be den vänta. 🤓)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MonicaLagerquist
2020-05-29 19:05
#1

Du träffar på Donald Trump en dag. (Förskräckt)
Han berättar att han var 39 år i går men fyller 41 nästa år. Fake news direkt eller kan det vara med sanningen överensstämmande?

Han fyller 40 år idag,

Alltså var han 39 år igår och blir 41 år nästa år

Stolt ägare till fem La permer

Sabah
2020-05-29 19:10
#2

Kom också fram till att Donald är 40 år.


💖🧡💛💚💙💜

cattisa
2020-05-29 19:49
#3

Fake news. Donald Trump är 73 år, enligt Wikipedia. 😃 Oavsett  vad han säger själv.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Taggeman
2020-05-29 19:56
#4

Först häller man i 3 liter i 5L  och sen häller man från 3 L  i kärlet 5 L
så det blir fullt då har man 1 liter kvar i 3L.
Då tömmer man 5L o fyller med det man har kvar i 3L = 1L
O sen fyller man 3L och häller över i 5L
Voila så har man 4 liter i 5L kärlet.🤦‍♂️

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2020-05-29 20:23
#5

Det  är 7 lag i turneringen!🤔

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

cattisa
2020-05-29 21:56
#6

#5 Jag får det också till 7 lag.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
Magi-cat
2020-05-30 11:35
#7

Heja er! 🏆🎈🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

cattisa
2020-05-30 19:54
#8

I näckrosfrågan tror jag på 99 dagar. 🌺

(och för övrigt saknar jag en bild på ett blad att lägga in här)

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Magi-cat
2020-05-30 20:10
#9

🙂Jag gjorde ett försök, men det är tydligen omöjligt att lägga in bilder just nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sabah
2020-05-30 20:19
#10

Om man använder appen funkar det, har lagt in flera bilder i dag utan problem!


💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2020-06-04 21:59
#11

Imorgon kommer de rätta svaren! 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maleficum
2020-06-04 23:32
#12

Brogåtan:

Jag och doktoranden springer först snabbt över bron (tar 2 minuter), jag springer tillbaka med lampan (1 minut) och ger den till professorn och forskaren som tar sig över (8 minuter), sen springer doktoranden tillbaka med lampan (2 minuter) och jag och doktoranden tar oss därefter över bron på nytt (2 minuter) och vi hinner precis med bussen på 15 minuter!

Övriga gåtor verkar de andra ha bra svar för.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MonicaLagerquist
2020-06-05 08:54
#13

Tack för svaret!

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Magi-cat
2020-06-07 18:51
#14

Bra jobbat och tack för era svar! Och tack alla som läst och funderat! 🌺

Jag ska nu redovisa svaren från boken.

Vattenlogik:

Ett förslag är att fylla trelitershinken och sedan hälla innehållet i femlitershinken. Upprepa. Nu har du en liter kvar i trelitershinken. Töm den stora hinken och häll i den liter du har i den mindre hinken. 

Till slut fyller du trelitershinken, häller i innehållet i femlitershinken och voilà, du har fyra liter!

Annat förslag: Fyll femlitershinken, häll i trelitershinken. Du har nu två liter i den stora hinken. Töm trelitershinken och häll i de tre litrarna där. Nu fattas en liter tills trelitershinken är full. Fyll femlitershinken och och häll på i trelitershinken. Nu har du fyra liter kvar i femlitershinken.

(Puh, hoppas det blev rätt. 🥵🌊)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-06-07 18:56
#15

Donald:

Faktiskt så skulle utsagan kunna stämma om vi träffade Donald på nyårsdagen och han fyllde 39 på nyårsafton. Då blir han alltså 40 detta år och 41 nästa år. 🤔🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-06-07 18:58
#16

Näckrosfrågan

Denna fråga återkommer ofta i lite olika varianter.

Rätt svar: 99 dagar.

Här citerar jag boken;

"Det dubbla av halva insjön är hela. Alltså måste halva insjön vara täckt dagen före hela insjön är täckt."

Bravo, #8! 🏆


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-06-07 19:06
#17

Brogåtan är nog den svåraste! Det ser knepigt ut hur man än gör (och de får planera bättre nästa gång!) Nörd

Jag tror #12 har rätt svar! Pokal

Först springer du över med doktoranden. Du är snabbast så du springer tillbaka med ficklampan. (3 min). Nu går de båda långsammaste över tillsammans. (8 min). Nu är det 4 min kvar och det är bara du kvar på andra sidan. Doktoranden kommer med ficklampan och ni båda korsar bron en sista gång under återstående två minuter.

Och ni hinner till bussen. 🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maleficum
2020-06-07 19:57
#18

Är glad jag kom ihåg bro-gåtan, har gjort den tidigare (för länge sen) men då var det forskare som försökte undkomma zombies så lite mer livshotande att faktiskt komma över bron i tid 😉

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Taggeman
2020-06-07 20:03
#19

Magi-cat  Svar på hur många lag är det i turneringen?

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Magi-cat
2020-06-07 21:00
#20

Just det, handbollsturneringen:

Ni har rätt i att det är 7 lag! 🏆

Bra Taggeman och Cattisa! 🌺🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: