Annons:
Etikettpsykologi
Läst 266 ggr
Magi-cat
2020-07-04 08:42

Känslan av att inte vara behövd

Vad gör coronapandemin med oss, vad gör karantänskänslan med människor, även om de inte är direkt drabbade av sjukdom?

"70-plussare" har blivit ett begrepp för en grupp människor som kommit att betraktas som äldre, skör och sårbar, helt utan individuella variationer.
Nyligen höjdes röster för att pensionsåldern skulle höjas till 70, eftersom "70 är det nya 50".
Många "70-plussare" är/var i full gång och spelade en viktig roll i arbetslivet, i föreningsliv, frivilligverksamhet, jobbade politiskt och för rättvisefrågor, hämtade barnbarn från skolan och förskolan och uppfyllde en viktig roll för samhället och i livet.

Men så plötsligt blev de bara "äldre och sköra", skulle sitta hemma i karantän och alla aktiviteter upphörde, inga barnbarn fick hämtas och föreningslivet hankade sig möjligen fram med digital hjälp.
Inte sällan fick "70-plussarna" påtagligt känna på att de var oönskade och helst skulle vara osynliga i samhället. 

.

Nu görs en studie vid Lunds universitet och Halmstads högskola då forskarna ska försöka ta reda på hur corona-isoleringen påverkat landets "70-plussare".

Ett par av de röster som ger en bild av hur det känns:

"– En bit av livet som jag tycker är väldigt viktig har försvunnit. Framför allt att inte kunna träffa mina barnbarn som är små, att inte ha friheten att kunna åka dit och hjälpa till, säger hon."

"– En av dem är att vi känner att andra människor eller samhället behöver oss, och en av de hemskaste sakerna är att känna att man ligger till last."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7503204


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lussan20
2020-07-04 09:22
#1

Dessutom blev det många missförstånd som gjorde livet ännu svårare för oss. Många trodde att det var vi som var smittspridarna och som man skulle akta sig för. Flera har fått påhopp ute om just det. -Här kommer pestspridarna- håll er hemma och sprid inte skiten-osv. Men det du pekar på magi-cat är så typiskt. Vi kan arbeta tills vi är 70-75 för dagens pensionärer är som 50 åringar för att i nästa ses som veka och sköra.

Vårt immunförsvar är lite sämre det är sant, men det är det även i yrkeslivet och ute bland folk.

Jag säger att mina föräldrar som blev 10 år äldre än sina föräldrar hade möjligtvis lite fler år att falla tillbaka på, men den grupp som blir äldst är de som haft bra ekonomi, haft goda hälsovanor och ätit bra. Kunnat sköta sina tänder och fått god vård. Det finns klasser även på oss äldre. De med mycket god hälsa upp i 80 års ålder och de grupper som redan vid 60 år börjar vara slitna och sjuka.

Viktigt ämne Magi-Cat. Mvh/WL🌺

Magi-cat
2020-07-04 09:35
#2

#1 Wonnalesan ❤️

Jag håller med dig om att det verkar ha blivit många sådana missförstånd, att det var kategorin äldre som spred smittan och så sågs de ute på stan, minsann …
Sorgligt och oförsvarligt med påhopp. 😕

.

"Folkhälsomyndigheten (FHM) behandlade alla över 70 som en skör grupp som behövde skyddas, som om de inte var kapabla att fatta egna beslut. De har flyttat tillbaka synen på äldre 30 år. "

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskarna-det-hander-nu-efter-fem-manader-med-corona-i-sverige-/

Ättestupan kändes inte långt borta där ett tag.

Dock, vi vet alla att det är svårt - att göra rätt och att se i förväg hur allt blir när allt händer så snabbt. Men nu har det gått en tid och vi kan börja utvärdera vad som varit.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2020-07-04 09:49
#3

Det hemska var ju att äldre inte skulle få sjukhusvård utan bara palliativ vård, en form av sortering, otäck syn på äldre. Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: