Annons:
Etiketterillusionerhallucinationerfelslut
Läst 4293 ggr
Magi-cat
6/18/16, 8:29 AM

Hallucination

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(till sajtens lexikon 😎)

Ordet hallucination kommer från latinets hallucinatus som betyder dröm, planlösa tankar  eller förvirrat prat.

Med hallucination menas en förändrad hjärnaktivitet då ett sinnesintryck upplevs som verkligt, trots att det uppkommit utan sensoriska (=via sinnen) intryck från den yttre verkligheten.

Hallucinationer kan uppkomma av psykisk störning, droger eller sjukdomar/skador - t.ex. psykos, demens.
Vissa hallucinationer kan komma vid sömnbrist, svält, hög feber eller Hypnos. Även rituella aktiviteter som suggestiva rytmer, snurrande, dansande eller sjungande kan få hallucinationer att uppträda, liksom en viss frekvens av infraljud.

Sensorisk deprivation, att utestänga sinnesintryck, kan också vara ett sätt att framkalla hallucinationer. När hjärnan inte får tillräckligt med signaler utifrån, börjar den omtolka inre signaler som om de kom av sinnesintryck.

För att klassas som hallucination måste det alltså röra sig om en felaktig varseblivning av icke existerande sensoriska stimuli, samt att det sker ofrivilligt och att personen inte aktivt kan stoppa dem.
Att fantisera är således inte en hallucination, eftersom det sker medvetet och frivilligt och kan avslutas viljemässigt.

Hallucinationer uppkommer i vaket tillstånd och drömmar räknas inte heller som hallucinationer. Ett mellanting är sömnstörningar som hypnapomp hallucination och hypnagog hallucination vilka uppkommer i ett mellanläge mellan sömn och vakenhet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hallucination

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/18/16, 8:37 AM
#1

Lägg märke till att även helt friska personer drabbas av hallucinationer, som t.ex. migränpatienten som ser en "aura" en tid innan migränanfallet sätter in.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/18/16, 9:53 AM
#2

Om friska hallucinationer, vanligare än man tror:

"Synvillor och inbillade röster är vanligare än vad tidigare forskning har indikerat, men de behöver inte vara kopplade till sjukdom. Det framgår av en internationell studie med 31 000 slumpmässigt utvalda deltagare från 18 olika länder, som ställde upp i en detaljerad intervju om psykisk hälsa.

Omkring 1 800 av de intervjuade hade hallucinerat minst en gång under sin livstid. Drygt 600 uppgav att det hade skett under det senaste året. Två tredjedelar av de som hade upplevt hallucinationer hade ingen sjukdomshistorik av psykisk karaktär, eller några psykiska besvär i övrigt."

http://fof.se/artikel/hallucinationer-normaliseras


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
6/18/16, 11:46 AM
#3

Jag har haft migrän med aura i många år men visste inte att det räknades som hallucination.

Däremot hade jag mycket hallucinationer efter min hjärnoperation och det var märkliga upplevelser.

Jag såg tecknade småfigurer hela tiden. Har man sett filmen "Roger Rabbit" så var det ungefär så. Dricksglaset kunde helt plötsligt promenera iväg och medicinen blev till små flygande humlor ungefär. Allt runtomkring blev levande och förvrängt.

Jag delade rum med tre andra på neurologen och vi befann oss på 8:e våningen och en kväll så fick jag se en man utanför fönstret som stod med ett staffli och målade så jag vinkade och han vinkade tillbaks. En sänggranne frågade vem jag vinkade till och jag svarade Leonardo Da Vinci och hon såg så frågande ut och jag minns att jag blev lite irriterad för det verkade inte som om hon trodde mig😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
1/11/17, 3:00 PM
#4

TED-talk med oförglömlige neurologen Oliver Sacks om hallucinationer och vad de lär oss om vårt mind. (ca 20 min)

https://www.ted.com/talks/oliver_sacks_what_hallucination_reveals_about_our_minds


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lona
12/7/17, 8:37 AM
#7

Jag (som ÄR psykiskt sjuk) hade en "medpatient" vars läkare med allvarlig min frågade om hon "hörde röster som inte andra hör?". Hon svarade helt lugnt "hur ska jag veta vilka röster DU hör?" :-) Räknas alltså det man "ser" och upplever under en psykos som hallucination eller klassificeras det som något annat?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
12/10/17, 9:37 AM
#8

#7 Bra svarat av medpatienten. 😎

Några rader ur #0:

"För att klassas som hallucination måste det alltså röra sig om en felaktig varseblivning av icke existerande sensoriska stimuli, samt att det sker ofrivilligt och att personen inte aktivt kan stoppa dem."

Ofrivillig felaktig varseblivning alltså, antingen det sker under psykos eller annars.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: