Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 2221 ggr
Magi-cat
2018-06-20 09:59

Vi mår bra av att hjälpa varandra!

Vi mår - självklart - bra av att hjälpa varandra!

Vid ett experiment vid UCLA och Yale University fick 77 försökspersoner fylla i en enkät om sin stressnivå under några veckor. Samtidigt skrev de om de hjälpte någon med småsaker som att hålla upp en dörr eller att hitta vägen. Det kunde vara främlingar eller vänner. 

Resultatet visade att försökspersonerna mådde bättre de dagar de hjälpte andra och de stressiga dagarna blev lättare att hantera.

https://fof.se/tidning/2016/2/artikel/hjalp-andra-och-ma-battre

Poängen är inte att nu ska alla ligga i ännu mer när allt känns jobbigt, utan det är att vi är sociala varelser som mår bra av att hjälpa varandra -och ta emot hjälp, skulle jag vilja tillägga.

Det finns ingen motsättning mellan "hjärta och hjärna" och det är inget "fel" att må bra av att hjälpa andra, utan det är så vi är funtade evolutionärt när vårt sociala samspel växte fram. Allt blir så mycket lättare också. Ibland är det en som sträcker ut en hand, ibland är det en annan.

Stefan Einhorn, som skrivit boken "Konsten att vara snäll":

"Forskning visar att vi mår bra av att göra goda gärningar, säger han.

– Magnetröntgenundersökningar visar att det aktiveras ett njutningscentrum i hjärnan när vi samarbetar eller är generösa. /…/vi njuter av att göra gott, säger Stefan Einhorn.

Den som gör en god gärning för en annan får också goda gärningar tillbaka av den personen, enligt Stefan Einhorn. Men även en tredje person kan påverkas i positiv riktning, goda handlingar tenderar att sprida sig.

– Det skapas vågor av godhet omkring oss, säger Stefan Einhorn."

https://forskolan.se/goda-garningar-gor-dig-gott/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-06-20 10:25
#1

❤️🌺🎈

[Wijnja]
2018-06-20 11:22
#2

Risken finns man blir utnyttjad

[NeferNefer]
2018-06-20 11:24
#3

Nu står det ju iofs om småsaker som att hålla upp dörren för någon eller visa vägen. Det står också om att ta emot hjälp.

Maria
2018-06-20 15:52
#4

#2 Smällar man får ta😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-02-07 09:13
#5

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Soligajag1
2019-06-15 20:47
#7

Man får en "kick" utav att hjälpa en medmänniska , det behöver inte vara en "stor grej" utan "bara att lyssna " tex,  idag lyssnade jag på en farbror efter att jag hade tagit en promenad , satt mig på en bänk vid ett centrum och farbrorn började prata. ❤️

HH 🙂

Magi-cat
2019-06-15 21:08
#8

#7 Så fint, sådant kan betyda mycket! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-09-11 11:05
#9

Eftersom frågan om att hjälpa varandra kom upp på en annan sajt, puttar jag upp några inlägg om vad hjärnan säger om saken. Cool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2019-10-13 10:14
#10

En del av mina vänner säger att det har med mitt "tecken" -Skytten ( som jag har på min ena arm tatuerad )  och mitt finska "sisu"  ( go) 😍👍

Då menar jag omtänksamhet om andra människor .  ❤️

Sådana här dagar har jag en "egen dag" som får mig att fylla mig med  mer ork . 🌺

HH 🙂

Magi-cat
2021-02-23 09:32
#11

Jag puttar tråden eftersom man läser ibland att det är av egoism ("godhetsknarkande") som människor hjälper varandra. Det är naturligtvis nonsens. Var skulle vi vara idag om det vore skamligt och föraktligt att hjälpa andra och varandra?
Det måste vara evolutionärt betingat - resurserna räcker bättre om vi hjälps åt, delar med oss, hjälper varandra med vad vi kan, om det så bara är ett leende eller en hjälpande hand.
Om vi själva mår bra är det så vi fungerar - då kan vi nämligen hjälpa igen och igen på ett bättre sätt! Är det med ett glatt mod kan vi även ta emot hjälp själva när det behövs en annan gång - för det vet vi aldrig när och om det blir!

Jag förstår öht taget inte kopplingen till att det skulle vara något genant och dåligt att hjälpa när man kan!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2021-02-23 09:43
#12

Jag tycker det är lite häftigt att det faktiskt finns bevis (i hjärnan) att vi mår bra av goda gärningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2021-02-23 09:46
#13

Att hjälpa är en naturlig drift i människan, det ser man vid stora katastrofer. Den finns inte hos alla, men hos de flesta, vilket är vår räddning. Kan man inte ge en bit bröd ska man inte ta emot en bit heller.
Vi fick lära oss som barn,-ju mer du delar med dig, ju mera har du kvar-. Det förstår inte människor som saknar barmhärtighetstanken. Att dela ger tillbaka, jo man får tillbaka på sätt som ingen kan räkna ut. Det är tex hälsosamt, man får nya vänner, man får förfrågan om sin egen hälsa som exempel.
Man kan testamentera pengar, 8 miljoner till en hund, det visar hur mycket ensamhet tär på en människa.
Att ta den största då man blir bjuden på något är ett tecken på hur man fostrats. Minns då man sade-ja vill du ha den minsta så fick du ju som du ville-. Det fröet är inte inplanterat där tyvärr. Att ge är skönt!

Annons:
Magi-cat
2021-02-23 10:35
#14

🤗💗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-11-29 19:47
#15

Idag är det Giving Tuesday. Den började som en motvikt mot allt shoppande och konsumtionshets i november.

Det måste inte vara saker eller pengar vi ger, utan det kan vara tid, omsorg, vänlighet - ja, allt som tillför något positivt … Och alla mår bra av det! 💗💗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: