Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 603 ggr
Magi-cat
2019-11-09 14:41

Ny studie om Alzheimer - stoppas av etiska skäl?

Lägg ordet oligomannat på minnet. 😎

Det kan vara ett nytt läkemedel mot Alzheimer på ingående, nämligen oligomannat. Forskning i Kina på ämnet i fråga har kommit till Fas III-studier där man önskar komma in på den europeiska och amerikanska marknaden. För detta krävs alltså att man gör studier även här och att de visar positiva resultat.

Senior professor Bengt Winblad vid neurogeriatrik på Karolinska institutet bekräftar att man fått förfrågan om att vara med och att man diskuterar möjligheterna.

Dock stupar det hela tydligen på att företaget i fråga vill att oligomannat studeras som ensam behandling jämfört med placebo.

"– Vi kan inte vara med om vi inte i stället får pröva oligomannat som tilläggsbehandling till något av de registrerade läkemedlen mot Alzheimers sjukdom, säger Bengt Winblad."

"– Av etiska skäl kan vi inte undanhålla patienter i en studie möjligheten att få de registrerade läkemedel som redan finns, förklarar Bengt Winblad."

Vad är oligomannat?

"Oligomannat är en sockermolekyl som ursprungligen utvanns från havsalger. Enligt det kinesiska företaget går läkemedlets symtomdämpande effekt via normalisering av en rubbad tarmflora. Genom att normalisera bakteriesammansättningen i tarmen minskar läkemedlet enligt företaget inflammation i bland annat hjärnan."

I Kina har oligomannat visat positiva resultat på bl.a. kognitiv funktion, vilket anses som lovande.

Där har vi tarmbakterier och tarmflora igen, något som det talas mycket om just nu i samband med olika hälsoeffekter-

Jag tycker det låter väldigt intressant och lovande och hoppas att studien kan gå vidare.

källa:

https://www.lakemedelsvarlden.se/etik_stoppar_kinesisk_alzheimerstudie_i_sverige/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sindri
2019-11-09 18:02
#1

Ja, onekligen intressant och för en del är det redan för sent, men varför inte helt enkelt satsa allt på att få folk att äta mat istället för en massa fabriksproducerade kolijox. Jag blir helt matt ibland när jag ser vad folk handlar i affärer. Ibland är det knappt något i en hel kundvagn som jag skulle kunna tänka mig att äta.
Det är så fruktansvärt med en sjukvård som går på knäna bara för att vi äter så fel och lever så slarvigt.  Nästan precis allt om hälsa börjar i tarmen. En sund tarmflora ger kroppen alla möjligheter att själv kriga mot föroreningar som baciller, virus mm. Och nu verkar ju de flesta inom hälsoområdet vara medvetna om det.

Man kan också fråga sig varför ingen forskare vill ta upp detta?
http://www.kostdemokrati.se/matslindgren/2012/06/14/kokosfett-rena-rama-mirakelmedicinen-gott-som-fetshot/

För lite pengar att tjäna?

Pyttelite
2019-11-09 21:03
#2

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sindri
2019-11-09 21:18
#3

Så synd att så många fortfarande är fast i kolesterolträsket, d.v.s. att höga kolesterolvärden leder till snabb död. i så fall hade jag varit död för länge sedan, men alla hälsoundersökningar visar superfriskt hjärta, rena blodkärl med tunna väggar.

Har ätit kokosfett i 10 år och mycket lite kolhydrater och kan inte påstå att jag lider av hjärndimma precis, tvärtom.

Pyttelite
2019-11-09 21:26
#4

#3 Men du har ingen aning om det beror på kokosfettet att du inte har någon hjärndimma. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sindri
2019-11-10 17:20
#5

Nej, inte minsta aning. Antar att dimman dels också berodde på mitt sockerberoende, det var speciellt besvärligt när blodsockret blev lågt. Var knappt tillräknelig ibland.

Pyttelite
2019-11-10 17:31
#6

Usch låter inte bra men socker kan förstöra mycket. Skönt att du hittat en egen väg framåt. 

Oavsett forskning är det ju viktigt att man hittat något som fungerar och som man blir hjälpt av.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2019-11-10 17:33
#7

#6 Oavsett forskning är det ju viktigt att man hittat något som fungerar och som man blir hjälpt av.

 Instämmer i det. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: