Rorschachtest
(Till sajtens lexikon đ)
Har ni hört talas om Roschachtestet eller "blÀckplumpstestet"?
Hermann Rorschach var en schweizisk psykiater som i början av 1900-talet utvecklade det s.k. Rorschach-testet. Det var tÀnkt att anvÀndas som ett kognitivt perceptuellt personlighetstest. (1)
Det byggde pÄ en teori av en norsk filosof (Vold, 1850-1907), om dröm- och fantasibilder. Rorschach kombinerade den teorin med C.G. Jungs (1875-1961)teori om olika personlighetstyper, introvert och extravert. (2)
Tio tavlor med nonfigurativa "blÀckplumpar", - fem svartvita, tvÄ svart-vit-röda, tre flerfÀrgade - visades i bestÀmd ordning för testpersonen/patienten, som fick berÀtta vad bilderna sÄgs förestÀlla. Tanken var att patientens undermedvetna tankar och förestÀllningar skulle projiceras i blÀckplumparna.
Psykiatern skrev upp alla svar och gjorde sedan en tolkning.
Tolkningsmetoden comprehensive system utvecklades pÄ 70-talet av John Exner. Det bygger pÄ en databas av Rorschachprotokoll som ska underlÀtta statistiska jÀmförelser. (1)
Exner gav Rorschachtestet en renÀssans pÄ 1980-talet. Konsultfirmor vÀrlden över lÀr ha anvÀnt testet för chefsrekrytering. (2)
Enligt wikipedia-lÀnken nedan anvÀnds metoden Ànnu idag inom rÀttspsykiatri och allmÀn psykiatri. (1)
Jag vet inte om det stÀmmer.
Rorschachtest har fÄtt kritik eftersom testet saknar normer och objektivitet och kan klassificera i vÀrsta fall helt fel. Det Àr dÄ vÀrdelöst eller t.o.m. farligt som bedömningsunderlag.
1. http://sv.wikipedia.org/wiki/Rorschachtestet
2. http://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon?Lookup=Rorschachtestet,%20Rorschachmetoden
LĂ€s mer:
http://psykologisk.se/rorschachtestet-kontroversiellt-personlighetstest/
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har gjort ett Rorschachtest, tror det var i början/mitten pÄ 90-talet (nÀr blir man utslÀngd frÄn BUP och överflyttad till vuxenpsyk?). Nu minns jag inte exakt resultatet men det var ÀndÄ rÀtt fascinerande att man ser sÄ olika saker i nÄgra "plumpar" och att det faktiskt stÀmde rÀtt vÀl med min personlighet och mina problem. Dock hade de förmodligen kunnat fÄ fram precis samma information genom att prata med mig och stÀlla nÄgra frÄgor under 10-15 minuter⊠;-)
"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tydligen sÄ anvÀnds Rorschachtest fortfarande och t.o.m. accepteras som bevis i finlÀndska domstolar, enligt artikeln i lÀnken. (Jag vet inte mer om hur det fungerar rÀttsligt eller om det Àr likartat hÀr.)
Utövarna av testmetoden menat att med hjÀlp av testet dÀr personen fÄr se tio bilder kan man avgöra om han eller hon Àr narcissist eller inte.
"Och hur fungerar bilden som avslöjar narcissisten? Rorschachtestet bestÄr av tio bilder dÀr man helt enkelt ska berÀtta vad man ser. Narcissistiskt lagda mÀnniskor tenderar att se vÀrlden som mörk, fragmentarisk och kaotisk. Vilket brukar synas nÀr psykologen analyserar de hundra olika variablerna i testet. Den exakta tolkningen av svaren vill uttolkarna hÄlla hemlig."
Förhoppningsvis Ă€r det inte det enda man baserar utlĂ„tandet pĂ„âŠ
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/04/09/bilden-som-kan-avsloja-om-du-ar-narcissist
Oavsett allt annat sÄ Àr det intressant att olika mÀnniskor ser sÄ olika saker i icke-förestÀllande bilder.
Det lÄter inte riktigt klokt om man skulle bli diagnosticerad som narcissist pÄ grund av att man tenderar att se vÀrlden som mörk, fragmentarisk och kaotisk. Det tycker jag lÀtt skulle kunna stÀmma inpÄ en om man till exempel Àr deprimerad, har mycket Ängest, lever med trauman o.s.v.
Var dig sjÀlv, det finns redan sÄ mÄnga andra.
#3, TÀnkte samma sak⊠Försöker komma ihÄg vad jag sÄg i de dÀr bilderna egentligen, det jag minns tydligast Àr tvÄ arga kaniner som boxades ;-P . Jag hade i vilket fall tydligen vÀldigt mycket annorlunda tolkningar Àn vad folk generellt brukar ha, Àven om bilderna ju inte förestÀller nÄgot. Well, jag blev inte narcissist i alla fall, det fÄr jag vÀl vara nöjd med. Undrar hur Trump skulle tolka ett Rorschach-test, ska vi tippa pÄ att bilderna skulle ses som mörka, kaotiska och fragmentariska�
"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 Jag tror och hoppas att man har betydligt mer att "gĂ„ pĂ„"âŠ