Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketterövrigtpsykologisömn
Läst 177 ggr
Magi-cat
2022-10-31 09:43
3

Hur påverkas hälsan av omställningen till vintertid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom ni ihåg att ställa om klockorna? 🙂🕛
Det brukar vara ett återkommande diskussionsämne så här års. Många vill slippa tidsomställningen, men om vilken tid som är den "rätta" eller bästa råder det delade meningar. (Personligen föredrar jag sommartid och de ljusa kvällarna🌞!)

Men hur påverkas hälsan, sömnen och välbefinnandet av att vi ställer om tiden en timme?
Lite påverkar det, säger lektorn i psykologi, det är som en liten jetlag. Men det är ingen fara, övergången är lindrig, särskilt från sommar- till vintertid. Vi får ju sova en timme längre på morgonen!

Sömn- och stressforskaren säger att tidsomställningen går bra för kroppen att klara av, särskilt till vintertid. Vissa kan dock uppleva det som svårare än andra. Men vintertiden kan faktiskt göra oss lite mer morgonpigga och vi behöver ljus på vintern.

De som känner sig mer trötta och nedstämda gör det snarare av det tilltagande mörkret än av tidsomställningen. Detta beror på att vi får mer Melatonin på vintern vilket helt naturligt gör oss tröttare. Samtidigt får vi mindre Serotonin, vilket kan bidra till att en del blir nedstämda.

Dagsljuset är viktigt för att hjälpa upp vintertröttheten.
Vad kan vi då göra åt det? En viktig sak är att få dagsljus, helst på morgonen. Det hjälper våra inre klockor att ställa sig rätt.
Ljusterapilampor nämns också, men en utevistelse borde ha många fler fördelar.

https://www.wellness.se/halsa/somn/a/jaKpjz/sa-paverkar-vintertiden-din-halsa

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQPQ5g/somnforskaren-det-ar-bra-att-stalla-om-klockan

bild från pixabay.com

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Flera undersökningar visar att svenskarna vill skippa att ställa om klockan. Men sömnforskaren Arne Lowden hävdar att om
  • Redigerat 2025-11-30 08:57 av Magi-cat
DesK
2022-10-31 10:04
1

Jag har inga direkta problem med tidsomställningen, men föredrar ljusa kvällar, därför att min hjärna säger, när det är mörkt ute, nu är dagen slut. När det är mörkt på morgonen, så ljusnar det ju ändå och min hjärna gillar det också, men jag störs inte av att det är mörkt när jag går upp på morgonen 😊

/Désirée

Magi-cat
2022-10-31 10:34
1

#1 Känner så också, jag föredrar de ljusa kvällarna! Morgnarna är inte samma sak …🌞

flocken
2022-10-31 13:03
1

#1: håller med. Hellre ljusare på em.
Så fort det blir mörkt blir det kväll typ

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Undertaker]
2022-10-31 13:06
1

Jag har en hel del stress just nu och märker att min kropp inte tog tidsomställningen väl. Är sjukt trött trots att jag fått nog sömn.

Maria
2022-10-31 15:24
2

Jag har aldrig någonsin känt av tidsomställningen.
Jag tycker det är mysigt att kura skymning😉

/Maria

Magi-cat
2023-10-29 11:33
2

Vintertid igen och vi får en timme "extra" idag. ⏰😁

Om den biologiska klockan:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Bjwz49/godnatt-till-sommartiden--nu-staller-vi-om-till-vintertid

Så påverkas vi av omställningen, lyssna på sömnforskaren:

https://www.expressen.se/nyheter/dags-for-vintertid-2023-da-ska-du-stalla-om-klockan/

Sista helgen i oktober är här. Det innebär att vi ställer om till vintertid, eller normaltid som det också kallas.
Farwuq
2023-11-02 07:42
2

Vintertid existerar inte det heter normaltid.
(Om vintertid existerat så skulle den sammanfalla med GMT)

Jag för min del vill ha normaltid året runt, jag gillar ta långa promenader i gryningen.
Om kvällen är ljus eller mörk det kvittar lika, jag sitter inte ute på någon altan och dricker i kvällningen..

Men med en mörk sommarkväll kan man studera de stjärnor som ligger ett stycke ner på den södra stjärnhimlen. T.ex. Antares och Acrab. Det utan att vänta till det är när midnatt. Vi klarade oss och överlevde före 1980, med de mörka härliga kvällar som fanns då.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Pyttelite
2023-11-02 07:45
3

#7: HM man kan ju tänka sig att ha fler aktiviteter som behöver ljus än att sitta på en balkong att dricka.

Det funkar väl dessutom lika bra att sitta på balkongen och dricka i stearinljussken eller någon artificiell ljuskälla?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-11-02 07:46 av Pyttelite
Magi-cat
2025-10-25 10:08
2

Dags igen!
De första 1 - 2 veckorna brukar det kännas lite surt att man ställer om sig, sedan tänker man inte på det. Själv tycker jag det är så värdefullt med de ljusa kvällarna under sommartiden att det är värt detta med tidsomställning. 🌞

Åsikterna går isär, (och måste så göra), men att det skulle vara något entydigt inom forskning som säger vad som är "bäst" tid eller "normal" tid tror jag inte riktigt finns … 🤔

Tidsomställning görs ju också oftast vid utlandsresor, och det verkar gå bra …

Carmarino
2025-10-25 10:59
1

#9: Stressforskaren säger ja till vintertid- gynnar kropp och hälsa

Enligt sömn- och stressforskaren Arne Lowden är vintertid, eller normaltid, den tid som bäst gynnar vår kropp och hälsa. Framförallt tack vare det viktiga morgonljuset.

Våra kroppar reagerar starkare på dagsljus på morgonen än på eftermiddagen, vilket hjälper oss att vakna och hålla en stabil dygnsrytm.

“Det är viktig för oss. Dygnsrytmen reglerar ju sömn, energi, pigghet och humör. Våra kroppar och organ är beroende av den,” säger Lowden till SvD.

https://news55.se/halsa/stressforskaren-sager-ja-till-vintertid-gynnar-kropp-och-halsa/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Experterna verkar oense. Men enligt sömn- och stressforskaren är vintertid det som bäst gynnar vår kropp och hälsa.
Magi-cat
2025-10-25 11:40
2

Men jag fattar inte, "normaltid", det kan inte finnas något som säger att denna tid är "normal" för oss, det beror ju på hur man vänjer sig och åker man utomlands ställer man oss sig.
Jag åker till Finland på somrarna. Det brukar inte vara något problem. (Visserligen är allt lättare på somrarna, men ändå. 🙂🌞)

Dessutom ställer solen om sig, det blir mörkare allt eftersom under dygnet, oavsett klockor.
I norra delarna av Sverige är det mörkt året om en stor del av året! Vintertid, eller sommartid, eller "normaltid" …

Magi-cat
2025-10-25 11:42
2

"Men trots att vi flyttar klockan fram och tillbaka tror sömnforskaren Christian Benedict vid Uppsala universitet inte att tidsändringen påverkar oss särskilt mycket.

Han tror att omställningen som många gör varje vecka i skarven mellan helg och vardag påverkar oss mer."

https://www.sverigesradio.se/artikel/6552126

Sedan klockan två i natt är vintertiden här, eller normaltiden som det egentligen heter.
DesK
2025-10-25 12:18
2

Jag har inga problem med att vi ställer om klockorna. Om jag får tycka något, så skulle jag vilja ha sommartid under den mörka årstiden. För jag tycker att när det blir mörkt tidigt på eftermiddagen, så är dagen slut. Att det är mörkt när man vaknar på morgonen är egentligen inte så farligt, eftersom det ljusnar efter hand.
#11 Jag håller med dig, vi bor ju i tidszonen Central Europe Time (CET) När jag var barn hade vi inte sommar- och vintertid.
Precis som ni säger är det ju många som reser till en annan tidszon minst 1 gång om året och då klagas det inte på tidsomställningen. För min del känns det lite som att det klagas för att man vill klaga.

/Désirée

Magi-cat
2025-10-25 12:21
1

#13 Känner nog också så, att om vi måste så vore det bättre med sommartid. 🙂🌞

Magi-cat
2025-10-25 12:26
1

Liten parentes: Jag kommer ihåg när vi hade häst. Då gick det inte an att komma med frukosten en timme senare, utan man fick ställa om gradvis under en vecka eller så. 🙂 Hästarna i stallet ställde inte om kroppsklockorna bara så där, utan var men sen med frukosten stod de och stampade och talade eftertryckligt om att de var fullkomligt utsvultna och undrade vad det var för fasoner! 😃🐎

Carmarino
2025-10-25 14:08
1

#11: Normaltid är den tid vi hade innan vi började ställa om klockorna, d.v.s. Greenwich Mean Time (GMT) +1, vilket är ungefär samma som Centraleuropeisk tid (CET). Det är därför det kallas normaltid, för att det var den som gällde innan vi införde sommartid. Att avskaffa sommartiden är att gå tillbaka till det som ansågs vara den normala tiden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Greenwich_Mean_Time

https://sv.wikipedia.org/wiki/Centraleuropeisk_tid

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

flocken
2025-10-25 14:11
1

Ja nu kommer tiden Jag sover ännu mindre. Sover normalt till 04 . Möjligt 04:30. Ta bort en timme på det. Somnar runt 22.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
2025-10-25 14:35
1

Jag har aldrig kännt av omställningen. Jag märker det bara på ljuset.

/Maria

Magi-cat
2025-10-25 19:59
0

#16 Jo precis, men att den tiden är "normal" för oss måste vara mer en vana än att det är just den det måste vara. Men så är vanor viktiga också förstås … Som i mitt exempel med hästarna, de har kroppsklockan i sig - som en vana.
Men vi vänjer rätt snabbt vid en ny "tid", om vi har motivation till det.

Dygnet som kommer får vi en timme extra, om jag inte tar fel nu … 🙃

#18 Vad skönt att du inte känner av den!

Jag brukar som sagt känna att det är jobbigt först, men jag tycker fördelarna gott och väl överväger nackdelarna.