Sömn (och psykisk ohälsa)
Det här inlägget kommer från början men jag blev ombedd att posta det här med.🙂
God sömn är en väldigt viktig bit om man mår dåligt psykiskt, även om man "bara" har tendens att dippa litegrann. Jag vet att jag har lite annorlunda tankar om detta men det är vad som funkar bäst för mig. Om ni har fått andra råd och direktiv av vårdpersonal eller liknande så skall ni förstås följa dem!
Det beror naturligtvis även på hur dåligt man mår. Är man så pass ok att man fixar skola/jobb så bör en stor del av fokus anpassas så att det kan fortsätta funka (inom rimliga gränser), annars kan man tänja rätt mycket på det där.
Observera att det handlar om god sömn, inte bara sömn om det innebär att man ligger i orolig halvsömn!
"Det räcker med åtta timmars sömn"
Pfft, glöm det! Jag har alltid behövt betydligt mer än så, antingen om jag klämmer in extra middagssömn eller lägger mig tidigt. Behöver du mer sömn än åtta timmar, låt dig få det! Dock kan det vara så att om man sover för länge så sover man inte lika djupt och får alltså sämre återhämtning än om man sover "mer effektivt" under färre timmar.
Vänd inte på dygnet
Det där är också en sanning med modifikation. För de flesta funkar det förstås bäst att sova på natten, sett till andra aktiviteter. Skola, jobb, familjeliv och diverse fritidsintressen sker oftast dagtid men om man har kommit förbi gränsen att hålla den biten flytande så kan det funka bättre att sova på dagen. Detta är dock något som jag är ganska ensam om att tycka.😉
Jag sover bättre dagtid, så har det alltid varit. Jag sover dessutom bättre även på natten om jag har sovit på dan.
Det finns många vetenskapliga studier som inte håller med mig men jag får väl vara undantaget som bekräftar regeln.
Tillåt dig att testa lite olika "sömnfördelning"!
Sov "aktivt!"
Vad som inte är bra är att ligga och vrida och vända på sig i sängen, kanske bygger du till och med upp ångest för att du inte somnar? Skit i att sova då!
Bestäm en viss tid för dig själv, om du inte har somnat eller åtminstone slappnat av inom den tiden så gör något annat. Helst något lugnt som att läsa eller lyssna på en ljudbok. Försök att undvika sådant som innebär "skärmtid", dvs mobil, dator och TV. En del somnar dock av att titta på en film och funkar du så - självklart är det ok! Det finns också någon form av "sömnmode" på många datorer och liknande utrustning som gradvis sänker ljusstyrkan på skärmen.
Försök sedan sova efter en stund igen, undvik att bli sittande hela natten!
Vad som får mig att slappna är att massera hunden. Det är ju inte bara han som blir avslappnad av fysisk kontakt, det går åt båda hållen så att säga.
Kan du inte sova alls eller göra något lugnt, gör något nyttigt. Med respekt för grannar och övriga familjemedlemmar så skura köket eller gör något som för något positivt med sig. Om inte annat så ger det en bättre känsla dan därpå, även om du inte har sovit så har du gjort något vettigt. Du slipper stryka dina kläder eller plantera om blommorna. 😉
(Slår du däremot över i värre ångest, hypomani eller mani, trigga inte igång det!)
Var noga med "sovmiljön"
Det finns massa tips om hur man skall ha det i sovrummet för en bra sömn men där gäller samma sak, testa vad som funkar bäst för dig!
Svalt eller varmt?
Mörkt eller ljust?
Tyst eller med lite ljud?
Rätt kläder?
Rätt säng, kudde och täcken?
Blir du hjälpt av ett tyngdtäcke?
Det kanske inte ens är i sängen du sover bäst? När jag har ångest sover jag oftast bättre i soffan eller på golvet. Jag tror att jag liksom "laddar sängen med ångest" och då kan jag inte sova där. Ett tag när jag mådde riktigt dåligt sov jag faktiskt i badkaret (utan vatten i, givetvis!). Egentligen är det ganska uppenbart att det ger trygghet att ligga mer eller mindre omsluten.
Försök se till att få vara ifred när du sover/försöker somna!
Be övriga familjemedlemmar eller andra att respektera detta. Det gäller även mobiltelefonen. Stäng av den om du kan, man måste faktiskt inte gå att nå dygnet runt.
Jag brukar ha på min väldigt lågt, ringer det en gång så struntar jag i den. Vill mina närmaste absolut få tag på mig så ringer de flera gånger efter varandra.
Var mer aktiv på dan
Om du kan, försök vara aktiv på dan. Det där är ju skitsvårt om man är deprimerad men även fem minuters promenad är bättre än inget. Ju mer engagerad (fast inte negativt stressad) du är på dagen, desto mer redo för sömn är kroppen och psyket på kvällen. Det blir också en tydligare skillnad mellan dag och natt.
Jag tar ofta koffein på morgonen vilket ger mig mer ork och faktiskt mindre ångest och bättre sömn. Min hemsnickrade teori är att den där orken gör att jag är mer aktiv och även att jag orkar bearbeta ångesten bättre. Den ligger liksom inte och småputtrar hela dagen utan kan aktivt motas med annat - och sen sover jag bättre.
Koffein är dock inget man skall stoppa i sig mängder av då det kan försvåra en del psykiska tillstånd.
Få in en kvällsrutin
Ät inte socker eller koffein på kvällen men ha gärna en vana där du sitter och varvar ner med tex en kopp (koffeinfritt) te.
Försök ha fasta tider, tex "kl 20 är det dags för att börja 'kvällsrutin'", "kl 21 är det sängdags", "kl 22 försöker jag somna".
Där är det superbra om du kan hitta dina naturliga "insomningsperioder"!
Som min syster brukar förklara, på kvällen kommer det ett antal sömntåg. Försök vara beredd att följa med ett, när det har gått kanske det dröjer länge tills nästa kommer. Med andra ord, du kanske brukar bli sömnig vid kl 20, piggnar till efter en kvart och blir sömnig igen vid 22.30 för att sedan piggna till igen efter en stund. Försök hoppa på det där sömntåget!
Kl 20 kanske det är lite väl tidigt att lägga sig, men nästa tåg då?
Betydligt lättare att stå redo på perrongen än att försöka springa ikapp det - eller att stå och vänta på det två timmar i onödan när du bara blir stressad av att det aldrig kommer.
(Japp, jag älskar metaforer!)
Om du inte kan sova alls
Sömn är livsviktigt, att missa en natt här eller där behöver inte göra så mycket men du måste få sova ordentligt de flesta nätter eller dygn. Rubbad dygnsrytm eller ingen sömn är en tortyrmetod som används för att få krigsfångar att bryta ihop.
Kan du inte sova så sök hjälp!
Insomnings- eller sömnmedicin behöver inte vara något negativt men det beror förstås på vilket läkemedel det gäller. Somliga är mer eller mindre ofarliga, även om man kan fastna i att man "måste" ha dem så är de inte direkt beroendeframkallande. Andra är ganska kraftiga och medför risk för beroende. Där gäller det att ha en bra kommunikation med sin läkare och väga för- och nackdelar.
En negativ sak med många lugnande mediciner eller sömnmedel är att de kan ha en hangovereffekt, dvs man känner av dem dagen därpå. Det kan vara värt det men är svårt att kombinera med skola och jobb.
Det är väldigt individuellt vad som funkar för varje person!
Många vårdcentraler och psykiatrimottagningar har "sömnskolor" där man får många bra verktyg för att få en förbättrad sömn. Om du har problem med att sova så kan det vara värt att kolla upp!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0 Tack, Lona! 🌸
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Mycket bra.