Kan bältrosvaccin skydda mot demens?
Det låter nästan för bra för att vara sant. Men viss forskning talar för att äldre som vaccineras mot bältros med Shinrix löper 20 % lägre risk att drabbas av demens. Och det är ju alltid något …
"Internationella studier visar att personer som vaccinerat sig mot bältros har 20–30 % lägre risk att insjukna i demens jämfört med de som inte vaccinerat sig. Det är en liten insats med potentiellt enorm effekt, både för individen och samhället. Tidigare fanns två olika bältrosvaccin i EU. Det äldre vaccinet gav cirka 70 % skydd, men är nu avregistrerat. Idag finns bara ett modernt vaccin kvar – Shingrix – med hela 95 % skydd mot bältros. Det är en viktig nyhet: vi har ett bättre vaccin, men det är dyrt. Två doser kostar ungefär 5 000 kronor, vilket gör att många avstår."
Vaccinet är godkänt från 50 års ålder.
https://vaccindirekt.se/blogg/baltrosvaccin-kan-det-ocksa-skydda-mot-demens/
Upp till 30 % minskad risk står det i den här artikeln.
"– Teorin är att när viruset reaktiveras kan det vandra längs nervtrådarna och ta sig in i hjärnan. Där kan det orsaka de inflammationer som på sikt leder till demens, säger han.
Kopplingen mellan bältrosvaccin och en minskad risk för demens beskrivs som ett av de mest spännande genombrotten inom preventiv geriatrik. Studier från bland annat USA, Kanada, Israel, Australien, Sydkorea och Storbritannien pekar alla åt samma håll, bältrosvaccin kan fördröja utvecklingen av både Alzheimers sjukdom och Vaskulär demens.
– Det spelar mindre roll vilken sorts bältrosvaccin man fått. Det handlar om att hålla tillbaka reaktiveringen av viruset, säger Hugo Lövheim."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Har det undersökts om det kan lindra redan uppdagad demens?
Inom det området vore det en revolutionerande upptäckt.
- Redigerat 2026-07-24 10:25 av Vixxen
#0: Om man läser det första citatet står det i princip att bältros kan ge upphov till demens. Så det är ju bara verksamt mot demens i betydelsen att bältros ökar risken för demens.
Hur stor skyddsprocent mot bältros ger vaccinet? Och hur många som får bältros får demens som kan kopplas till just det?
#2 shingrix lär ge ca 90 % skydd mot bältros.
Hur många som drabbas av demens efter insjuknande i bältros har jag inte sett någon uppgift om.
#1 Det vore fantastiskt! Men någon sådan uppgift har jag inte sett…
Som det verkar är det inte bältros som förorsakar demens, utan vaccinet som skyddar mot det …
- Redigerat 2026-07-25 10:17 av Magi-cat
Det tråkiga är väl att bältrosvaccinet är dyrt och har en del trista biverkningar? Om jag minns rätt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6 Ja, det behövs två doser vilket går på ca 4000 har jag för mig. Inte mår man bra just efteråt heller.
Träffade en som hade fått ett epileptiskt anfall i samband med vaccineringen.
- Redigerat 2026-08-11 10:35 av Magi-cat
#7: Tror det till och med kostar 5000 kr, men det kan ju variera på olika orter förstås. Min massör och hans fru vaccinerade sig, och de blev bägge jättesjuka i flera dagar. Har funderat på om jag ska vaccinera mig, men jag vet inte om jag vågar om det innebär att jag blir sjuk efteråt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Min man och jag som är 80+ har vaccinerat oss med två sprutor mot bältros och vi blev inte sjuka alls! (Min mamma och moster blev båda demenssjuka i 90.årsåldern, vilket var hemskt),
Så kan man undvika det tycker jag det skulle vara värt att slippa även om vi hade fått biverkningar.
Dessutom hade jag en granne som fick bältros i ögat, vilket var ytterst besvärande.
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
#5: Hur tolkar du det här citatet då?
"– Teorin är att när viruset reaktiveras kan det vandra längs nervtrådarna och ta sig in i hjärnan. Där kan det orsaka de inflammationer som på sikt leder till demens, säger han."
Han säger ju att det är (bältros)viruset som kan orsaka demens. Om du inte får bältros minskar risken för demens.