Annons:
Etiketteranatomifysiologi
Läst 2349 ggr
Magi-cat
6/11/17, 12:23 PM

Fantomsmärta

(Till sajtens lexikon 😎)

Kan man känna det som inte finns? Ja, vid fantomkänsla (att känna en förlorad kroppsdel som om den finns där) och fantomsmärta är det så.

Fantomsmärta är smärta som tycks komma från en kroppsdel som inte längre finns kvar, t.ex. efter en amputation.

Smärtan upplevs som lika verklig som annan smärta, trots att den kroppsdel den drabbade har ont i, inte längre finns där.

Fantomsmärtan beror på att signaler från de kvarvarande nerverna uppfattas av CNS, ryggmärgen och slutligen hjärnan som om de kom från den förlorade kroppsdelen.

I hjärnan har andra områden i hjärnbarken tagit över efter de som tidigare var kopplade till den nu saknade kroppsdelen.

Hur vanligt är det?

60-80 % av amputerade kan få fantomkänsla eller fantomsmärta efter att ha förlorat en kroppsdel. Omkring 10 % får varaktiga besvär. (4)

Kan det behandlas?

Ibland behöver patienten hjälp mot smärtan och kan då få det på t.ex. sjukhusets smärtenhet.(3)

Medicinering är vanligt, men även metoder som TENS, Hypnos eller psykologiska metoder kan komma i fråga.

En intressant metod är spegelterapi:

"Spegelterapi är en metod som kom 1998 och som utvecklades av Dr Vilanyanaur Ramachandran. Så här går det till: Man sätter en stor spegel mellan armarna så att patienten ser sin riktiga arm i spegeln. Så får patienten göra olika rörelser med handen. Patienten upplever det då som att man har två kompletta armar och hjärnan registrerar det. Det finns patienter som blivit av med sin fantomsmärta med hjälp av denna metod, andra får en avslappnad känsla som sitter i länge, medan andra bara känner en avslappning under själva träningen" (3)

1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fantomsm%C3%A4rta

2. "Hjärnan", 2012,  av Lars Olson m.fl.

3. http://www.rtps.se/index.php?id=152

4. http://www.netdoktor.se/smarta/fraga-doktorn/fantomvark-31745/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
6/11/17, 12:40 PM
#1

Väldigt intressant.🙂

Jag har läst någonstans (men jag tror inte det stämmer) att man bara kan få fantomsmärtor om man haft värk innan i den amputerade kroppsdelen,. Med andra ord inte efter ex.  en snabb olycka. Jag kan i och för sig förstå logiken men samtidigt så vittnar mängder av människor motsatsen.

För övrigt så säger min man att jag har fantomsmärtor när jag har huvudvärk😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
6/12/17, 8:23 AM
#2

#1 😃

Jag har inte heller sett någonstans att man bara kan få fantomsmärtor om man tidigare haft värk i den förlorade kroppsdelen. 🤔

Där ser man, det finns alltid mer att ta reda på…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: