Drömmar och minnet
Det händer ofta när jag vaknar att jag kommer ihåg vad jag drömt om. Ibland minns jag tydligt drömmarna men när jag gått upp, ätit frukost, druckit kaffe och bara någon timma senare är drömmen helt borta ur mitt minne. Ibland kan små fragment av drömmen dyka upp, som små ögonblicksbilder men inte mer än så.
Jag vet att det här är vanligt så man kanske inte tänker så mycket på det, men är inte det konstigt att något som vi minns tydligt försvinner helt bara någon timme senare? Det blir helt utsuddat ur minnet. Kan inte komma på något annat sammanhang än drömmar där man helt glömmer bort under så kort tid.
Någon som vet, har läst om eller har någon tanke om varför det blir så?
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag vet vad du menar!
Förr så mindes jag glasklart alla drömmar även de som jag drömde tidigt på natten, nu minns jag möjligtvis de sista innan jag vaknar, men efter några timmar är de också borta.
Man kanske inte själv bryr sig så mycket om drömmar längre annars mattas de systemen också ut i hjärnan. För mig är det tyvärr så att hålla intresset vid liv blir svårare och svårare på alla plan. Som igår, då gick jag och lade mig innan Lets dance var slut, det händer oftare och oftare.
Kugghjulen slits ut kanske! Mvh/WL
Intressant fråga!
Vi är nog många som känner igen oss. 🙂🙂
När man ska berätta den nyss så glasklara drömmen vid frukostbordet så är det bara fragment kvar och lite senare inte ens ett spår. Kanske att "det var något om … men vad".
Jag vet ingen förklaring, det är mycket som ännu inte är känt om drömmar, trots att drömmar är en vanlig sysselsättning.
Förmodligen har det att göra med hjärnans rensningssystem. Den kör drömmen för att bearbeta något. Sedan är det gjort och det läggs till arkivet eller spolas bort när det är avklarat. Att vi kommer ihåg på morgonen, eller tycker oss komma ihåg, kanske beror på att hjärnan inte helt gått över i vakenhets-mood?
Sedan finns det drömmar som vi haft för länge sedan och kommer ihåg. Det kanske är för att vi berättat om dem så att det vi kommer ihåg är det vi berättade?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2: "Att vi kommer ihåg på morgonen, eller tycker oss komma ihåg, kanske beror på att hjärnan inte helt gått över i vakenhets-mood?"
Intressant Magi-cat! Så skulle det ju förstås kunna vara. Drömmar är ett fascinerande område tycker jag för det finns så många olika sorters drömmar: drömmar där vi bearbetar och återupplever en händelse, drömmar där vi får en inblick i något som än ska komma. Ibland drömmer vi i episoder - att en dröm fortsätter nästa natt o.s.v. Det är rätt fascinerande egentligen.
#3 Det är väldigt fascinerande! Och tänk att det är något vi alla har för oss och ändå kan vi aldrig säga att vi vet allt om drömmar!
Hittade en intressant artikel. enligt den har Hippocampus med saken att göra, dvs om vi kommer ihåg drömmar eller inte.
https://utforskasinnet.se/varfor-kommer-vi-ihag-vissa-drommar/
Hippocampus "har bl.a. som uppgift att överföra information från korttidsminnet till långtidsminnet. Det finns personer vars Hippocampus kopplar bort senare än hos andra, vilket gör att de kan komma ihåg sina drömmar. För resten av oss (runt 90% av befolkningen) så kommer vi inte ihåg drömmarna eftersom Hippocampus kopplas bort vid ett speciellt tillfälle. Det är det tillfälle då våra hjärnor väljer att andra saker “mer viktiga”"
Ur artikeln.
Tack! Jag ska kika på det. 🙂