Annons:
Etiketterpsykologifobier
Läst 75 ggr
Magi-cat
1/31/22, 10:00 AM

Trypofobi

(Till sajtens Lexikon 😎)

Jag träffade på ordet trypofobi på en sida som visade fina bilder på flitiga hackspettar som sparar nötter inför vintern i hål i träden.
I kommentarerna kunde man finna att det var inget för den med trypofobi.

Det finns alltså en Fobi som innebär rädsla/obehag för hål.

Ordet kommer från det grekiska ordet för hål, trypa.
Begreppet är från 2005 och är alltså relativt nytt.

Rädslan antas grunda sig på att åsynen av hålen ger en signal om fara till hjärnan eftersom hål kan vara tecken på angrepp av t.e.x insekter eller skadad vävnad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trypofobi


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Syntium
1/31/22, 10:15 AM
#1

#0 Japp! Dock ska sägas att det är ingen officiell diagnos som någon kan ställa (tror de vill ha mer forskning på det) men jag har det absolut. Vissa grejer är skitjobbiga att se, alltid varit mer eller mindre. Vet inte varför men ordet som alltid kommit upp för mig är "äckligt!" Jag blir så äcklad av någon anledning, så att det skulle ha att göra med sjukdom eller liknande känns inte långsökt.


"I'm too old for this shit."


Magi-cat
1/31/22, 10:30 AM
#2

#1 Intressant, tack för att du berättar! 🌸🌼


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
1/31/22, 1:05 PM
#3

Det har jag haft i hela mitt liv.

Jag har ett minne från när jag var liten och morsan hade satt på mig en gul kofta med hål under ena armen. Jag satt i klädkammaren och skrek men ingen fattade att det nästan gjorde mig paralyserad

När man säger att man inte klarar av hål så skrattar bara folk men jag tror att det har fått lite mer klarhet nu via internet.

Jag vet inte hur många sängar jag bäddat upp när vi varit på semester för minsta lilla hål i lakanen eller örngott gör att jag inte kan lägga mig.

Jag har legat uppepå med mitt egna badlakan som täcke.

Min son skickade på skoj en bild från nätet som cirkulerade men ett bröst där det kröp ur maskar i en massa hål. Jag kunde inte bli fri från bilden på flera veckor.

Det har ibland varit besvärande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Syntium
1/31/22, 1:22 PM
#4

#3 Usch vad jobbigt! Jag klarar ett hål i taget men tre eller fler små hål är svårt. Särskilt om det är något i dom men inte helt fyllt.

För nåt år sen fick jag se en bild på en speciell groda, det var det som gjorde att jag upptäckte denna fobin. Mådde så dåligt av den, men jag var tvungen att spara den ändå av någon märklig anledning, som att jag ändå ville titta.
Men det är ju så man behandlar Fobi, genom att utsätta sig för det och stanna kvar i ångesten. Om nu trypofobi är en renodlad Fobi, jag är inte säker på det. Känns som om fobier kan börja nånstans och bli värre men detta har alltid varit hos mig.
Hade antidepressiva och annan psykofarmaka länge, när jag slutade med det så blev trypofobin mycket värre eller tydligare. Fler saker är jobbiga, inte bara hål utan allt som känns "äckligt"


"I'm too old for this shit."


Magi-cat
1/31/22, 6:17 PM
#5

#3 Tack för din berättelse, Maria, det låter jobbigt! 🌷🌸🤗 Förstår att det kan ställa till det ibland.

Det låter ju som om det vore något som "reptilhjärnan" reagerar på, då hålen signalerar hot, ett angrepp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 3/5/22, 2:08 PM av Magi-cat
Upp till toppen
Annons: