Trypofobi
(Till sajtens Lexikon đ)
Jag trÀffade pÄ ordet trypofobi pÄ en sida som visade fina bilder pÄ flitiga hackspettar som sparar nötter inför vintern i hÄl i trÀden.
I kommentarerna kunde man finna att det var inget för den med trypofobi.
Det finns alltsÄ en Fobi som innebÀr rÀdsla/obehag för hÄl.
Ordet kommer frÄn det grekiska ordet för hÄl, trypa.
Begreppet Àr frÄn 2005 och Àr alltsÄ relativt nytt.
RÀdslan antas grunda sig pÄ att Äsynen av hÄlen ger en signal om fara till hjÀrnan eftersom hÄl kan vara tecken pÄ angrepp av t.e.x insekter eller skadad vÀvnad.
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0 Japp! Dock ska sÀgas att det Àr ingen officiell diagnos som nÄgon kan stÀlla (tror de vill ha mer forskning pÄ det) men jag har det absolut. Vissa grejer Àr skitjobbiga att se, alltid varit mer eller mindre. Vet inte varför men ordet som alltid kommit upp för mig Àr "Àckligt!" Jag blir sÄ Àcklad av nÄgon anledning, sÄ att det skulle ha att göra med sjukdom eller liknande kÀnns inte lÄngsökt.
"I'm too old for this shit."
#1 Intressant, tack för att du berĂ€ttar! đžđŒ
Det har jag haft i hela mitt liv.
Jag har ett minne frÄn nÀr jag var liten och morsan hade satt pÄ mig en gul kofta med hÄl under ena armen. Jag satt i klÀdkammaren och skrek men ingen fattade att det nÀstan gjorde mig paralyserad
NÀr man sÀger att man inte klarar av hÄl sÄ skrattar bara folk men jag tror att det har fÄtt lite mer klarhet nu via internet.
Jag vet inte hur mÄnga sÀngar jag bÀddat upp nÀr vi varit pÄ semester för minsta lilla hÄl i lakanen eller örngott gör att jag inte kan lÀgga mig.
Jag har legat uppepÄ med mitt egna badlakan som tÀcke.
Min son skickade pÄ skoj en bild frÄn nÀtet som cirkulerade men ett bröst dÀr det kröp ur maskar i en massa hÄl. Jag kunde inte bli fri frÄn bilden pÄ flera veckor.
Det har ibland varit besvÀrande.
/Maria
#3 Usch vad jobbigt! Jag klarar ett hÄl i taget men tre eller fler smÄ hÄl Àr svÄrt. SÀrskilt om det Àr nÄgot i dom men inte helt fyllt.
För nÄt Är sen fick jag se en bild pÄ en speciell groda, det var det som gjorde att jag upptÀckte denna fobin. MÄdde sÄ dÄligt av den, men jag var tvungen att spara den ÀndÄ av nÄgon mÀrklig anledning, som att jag ÀndÄ ville titta.
Men det Àr ju sÄ man behandlar Fobi, genom att utsÀtta sig för det och stanna kvar i Ängesten. Om nu trypofobi Àr en renodlad Fobi, jag Àr inte sÀker pÄ det. KÀnns som om fobier kan börja nÄnstans och bli vÀrre men detta har alltid varit hos mig.
Hade antidepressiva och annan psykofarmaka lÀnge, nÀr jag slutade med det sÄ blev trypofobin mycket vÀrre eller tydligare. Fler saker Àr jobbiga, inte bara hÄl utan allt som kÀnns "Àckligt"
"I'm too old for this shit."
#3 Tack för din berĂ€ttelse, Maria, det lĂ„ter jobbigt! đ·đžđ€ FörstĂ„r att det kan stĂ€lla till det ibland.
Det lÄter ju som om det vore nÄgot som "reptilhjÀrnan" reagerar pÄ, dÄ hÄlen signalerar hot, ett angrepp.
- Redigerat 2022-03-05 14:08 av Magi-cat