Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketterövrigtanatomi
Läst 134 ggr
Maria
2023-01-07 17:05
6

Röster

Nu menar jag riktiga mänskliga röster😉

Jag brukar ofta ligga i soffan och kolla på mobilen när min man ser någon film eller serie.

Tänk att det finns en så stor variation av röster.
Ofta vet man bara genom rösten vilken skådespelare det är. Det tycker jag är väldigt fascinerande. Vi är ju tämligen lika skapta i hals och stämband.

/Maria

Maria
2023-01-07 17:11
5

Vissa röster tilltalar mer än andra och jag undrar vad det beror på.

Sean Connery har en väldigt behaglig röst tycker jag och många med mig. Finns det någon förklaring till varför vissa röster känns mer tilltalande tro?

Sådana här saker kan jag snöa in på och fundera länge över😃

/Maria

Magi-cat
2023-01-07 17:29
2

Jätteintressant, Maria!

Det kan man undra varför vissa röster upplevs som mer tilltalande än andra. 🙂🎵 Lite som med musik kanske? Rösten ska kanske upplevas melodisk. fredlig/ej hotfull, vänlig. Kanske vissa frekvenser föredra?

Något som jag själv märkt är att jag lätt känner igen röster, betydligt lättare än ansikten. Som en gång när jag kände igen en röst jag hörde på TV. Den tillhörde en person som jag jobbat med några månader för massor av år sedan. Vet inte om jag hade känt igen utseendet däremot.

Så visst vinns det att fundera på!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-01-07 17:30
2

Aha! En artikel i Språktidningen från 2014. Vet inte om jag håller med om allt och det går säkert att fundera vidare …

https://spraktidningen.se/2014/02/rosterna-vi-gillar-bast-paminner-om-var-egen/

En luftig röst anses mer attraktiv än en knarrande röst. Men mest tilltalande är ett uttal som påminner om den egna dialekten och en röst…
[skyggis_tryggis]
2023-01-07 17:41
2

#0: Längd och tjocklek på stämbanden avgör hur ljus eller mörk rösten blir.
Anatomin i munhålan påverkar också hur det låter, liksom andningen, stämningsläge m.m.
Så variablerna är många. Vi är ju så olika skapta och beter oss olika med den anatomin vi har fått.

Maria
2023-01-07 18:02
4

#3 Intressant.
Jag håller nog heller inte med i allt.
Dessutom pratar de om dialekter också medan jag enbart tänkte på rösten.
T.ex någon som nynnar bara utan vare sig dialekter eller ens språk.

/Maria

Carmarino
2023-01-07 18:10
3

En sak jag funderade på när jag tittade på tv-serien Lois & Clark för länge sedan är hur det kunde komma sig att Stålmannen kunde förklä sig bara genom att ta av glasögonen. Till och med jag kände ju igen hans röst, så det var ologiskt att inte hans vänner och kollegor också gjorde det. 😁

I ett avsnitt var det faktiskt så att han höll på att bli avslöjad av en blind kvinna, som inte såg honom men hörde rösten. Desto märkligare att det bara var hon som kände igen Clarks röst som Stålmannen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2023-01-07 18:17
5

#6 Ja det är märkligt. Men det är väl bara på film😉

/Maria

Magi-cat
2023-01-07 18:51
2

#6, #7 Eller om en blind person har lärt sig att urskilja röster bättre?

Magi-cat
2023-01-07 18:54
4

Ibland när jag hört en riktigt vacker dialekt, t.ex. norrbottniska, har det hänt att rösten blivit som musik i mina öron. Jag har liksom glömt att lyssna på vad personen säger och bara hört "musiken".
Sedan har jag fått tillstå att, ursäkta, du pratar så vackert så jag hörde inte vad du sade! 😀

Carmarino
2023-01-07 19:15
2

#8: Det är ju inte omöjligt att det är så, men de flesta människor, även seende, känner nog igen rösterna på släkt, vänner och kollegor.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Syntium
2023-01-07 20:10
2

#3 Tack för länken! Höll inte med om mycket och 30 personer från samma plats är ju inte mycket underlag heller. Men intressant!

Har funderat på röster jag tyckte om som barn (alltså röstskådespelare i barnprogram). En av dom var nyligen avlidna Bert-Åke Varg. Hans röst fascinerar mig för den låter liksom… Som om det är ljud i ljudet. Svårt att förklara, jag kan inte sätta fingret på det för mig själv ens. Men i alla fall raka motsatsen till entonig Väldigt melodiskt och unik. Man hör att det är han.
Sen kanske det bidrog att han ofta hade lite komiska karaktärer som han gjorde rösten till.

"I'm too old for this shit."

Magi-cat
2023-01-07 20:17
2

#10 Ja absolut, jag menade inget annat. 🙂 Det var bara en tanke runt frågan i #6, om Clark.

Lona
2023-01-10 12:15
1

Det handlar ju om mer än själva rösten men min kompis och jag har otroligt lika röster. Inte ens våra mammor kan höra skillnad på oss i telefon. 😄
Vi har haft det redan från början men låter nog ännu mer lika efter så många års nära vänskap, vi har nog tagit efter varandras satsmelodi, ordval etc.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2023-01-10 12:17
0

#13 Kul! Undrar hur pass ovanligt det är? Så lika röster har jag nog aldrig hört, tror jag.

Säkert tar man efter varandra beträffande sätt att tala.

Niklas
2023-01-13 17:28
1

#6: I just fallet med Stålmannen håller jag med dig. I verkligheten kan dock människor se väldigt olika ut i olika situationer. Tänk TV- och film-personligheter som, när man ser dem i verkligheten, ser helt annorlunda ut och som många inte ens skulle känna igen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
2023-01-13 17:31
1

#3: Det vore intressant att se motsvarande undersökning för Sverige.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
2023-01-13 19:06
2

#15: Tänkte inte så mycket på utseendet utan mer på rösten. Visst ser man rätt annorlunda ut med och utan glasögon, men rösten låter likadan oavsett om man klätt ut sig. Under förutsättning att man inte förvränger den.

Soligajag1
2023-01-16 17:52
0

#1:
Jag håller med dig om Sean Connery , verkligen en behaglig röst.

Sen är han en charmig man med .

Sen tycker jag även om Rolf Lassgård .

HH 🙂