HjÀrnan iFokus

HjÀrnan

Etiketter: illusionerhallucinationerfelslut
LĂ€st 4293 ggr
Magi-cat
2016-06-18 08:29
2

Hallucination

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(till sajtens lexikon đŸ˜Ž)

Ordet hallucination kommer frĂ„n latinets hallucinatus som betyder dröm, planlösa tankar  eller förvirrat prat.

Med hallucination menas en förÀndrad hjÀrnaktivitet dÄ ett sinnesintryck upplevs som verkligt, trots att det uppkommit utan sensoriska (=via sinnen) intryck frÄn den yttre verkligheten.

Hallucinationer kan uppkomma av psykisk störning, droger eller sjukdomar/skador - t.ex. psykos, demens.
Vissa hallucinationer kan komma vid sömnbrist, svĂ€lt, hög feber eller Hypnos. Även rituella aktiviteter som suggestiva rytmer, snurrande, dansande eller sjungande kan fĂ„ hallucinationer att upptrĂ€da, liksom en viss frekvens av infraljud.

Sensorisk deprivation, att utestÀnga sinnesintryck, kan ocksÄ vara ett sÀtt att framkalla hallucinationer. NÀr hjÀrnan inte fÄr tillrÀckligt med signaler utifrÄn, börjar den omtolka inre signaler som om de kom av sinnesintryck.

För att klassas som hallucination mÄste det alltsÄ röra sig om en felaktig varseblivning av icke existerande sensoriska stimuli, samt att det sker ofrivilligt och att personen inte aktivt kan stoppa dem.
Att fantisera Àr sÄledes inte en hallucination, eftersom det sker medvetet och frivilligt och kan avslutas viljemÀssigt.

Hallucinationer uppkommer i vaket tillstÄnd och drömmar rÀknas inte heller som hallucinationer. Ett mellanting Àr sömnstörningar som hypnapomp hallucination och hypnagog hallucination vilka uppkommer i ett mellanlÀge mellan sömn och vakenhet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hallucination

bild frÄn pixabay.com

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-06-18 08:37
0

LÀgg mÀrke till att Àven helt friska personer drabbas av hallucinationer, som t.ex. migrÀnpatienten som ser en "aura" en tid innan migrÀnanfallet sÀtter in.

Magi-cat
2016-06-18 09:53
0

Om friska hallucinationer, vanligare Àn man tror:

"Synvillor och inbillade röster Àr vanligare Àn vad tidigare forskning har indikerat, men de behöver inte vara kopplade till sjukdom. Det framgÄr av en internationell studie med 31 000 slumpmÀssigt utvalda deltagare frÄn 18 olika lÀnder, som stÀllde upp i en detaljerad intervju om psykisk hÀlsa.

Omkring 1 800 av de intervjuade hade hallucinerat minst en gÄng under sin livstid. Drygt 600 uppgav att det hade skett under det senaste Äret. TvÄ tredjedelar av de som hade upplevt hallucinationer hade ingen sjukdomshistorik av psykisk karaktÀr, eller nÄgra psykiska besvÀr i övrigt."

http://fof.se/artikel/hallucinationer-normaliseras

Maria
2016-06-18 11:46
6

Jag har haft migrÀn med aura i mÄnga Är men visste inte att det rÀknades som hallucination.

DÀremot hade jag mycket hallucinationer efter min hjÀrnoperation och det var mÀrkliga upplevelser.

Jag sÄg tecknade smÄfigurer hela tiden. Har man sett filmen "Roger Rabbit" sÄ var det ungefÀr sÄ. Dricksglaset kunde helt plötsligt promenera ivÀg och medicinen blev till smÄ flygande humlor ungefÀr. Allt runtomkring blev levande och förvrÀngt.

Jag delade rum med tre andra pĂ„ neurologen och vi befann oss pĂ„ 8:e vĂ„ningen och en kvĂ€ll sĂ„ fick jag se en man utanför fönstret som stod med ett staffli och mĂ„lade sĂ„ jag vinkade och han vinkade tillbaks. En sĂ€nggranne frĂ„gade vem jag vinkade till och jag svarade Leonardo Da Vinci och hon sĂ„g sĂ„ frĂ„gande ut och jag minns att jag blev lite irriterad för det verkade inte som om hon trodde mig😃

/Maria

Magi-cat
2017-01-11 15:00
0

TED-talk med oförglömlige neurologen Oliver Sacks om hallucinationer och vad de lÀr oss om vÄrt mind. (ca 20 min)

https://www.ted.com/talks/oliver_sacks_what_hallucination_reveals_about_our_minds

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lona
2017-12-07 08:37
0

Jag (som ÄR psykiskt sjuk) hade en "medpatient" vars lĂ€kare med allvarlig min frĂ„gade om hon "hörde röster som inte andra hör?". Hon svarade helt lugnt "hur ska jag veta vilka röster DU hör?" :-) RĂ€knas alltsĂ„ det man "ser" och upplever under en psykos som hallucination eller klassificeras det som nĂ„got annat?

"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2017-12-10 09:37
1

#7 Bra svarat av medpatienten. đŸ˜Ž

NÄgra rader ur #0:

"För att klassas som hallucination mĂ„ste det alltsĂ„ röra sig om en felaktig varseblivning av icke existerande sensoriska stimuli, samt att det sker ofrivilligt och att personen inte aktivt kan stoppa dem."

Ofrivillig felaktig varseblivning alltsÄ, antingen det sker under psykos eller annars.