Hjärnan iFokus

Hjärnan

Läst 113 ggr
guldhjarta
1

Hjärnskada?

Hej
En person i min närhet har börjat säga väldigt sjuka saker. Hen är i 70 års åldern. Jag börjar fundera på om det antingen är en hjärnskada eller någon sjukdom som gör detta. Personen ifråga tycker inte att det hen säger är fel. Vad kan jag göra?

beem
2

#0: Ta kontakt med vården. Du kan inte göra något.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
1

Har hen anhöriga som du ev. kan kontakta?

/Maria

• Redigerat 2024-08-17 20:33 av Maria
Magi-cat
1

#0 Hej!
Förstår att du är bekymrad!

Dessa symptom måste verkligen utredas av vården. Är det något nytillkommet så bör det ske snarast möjligt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

guldhjarta
1

#3: Jo men det är ju omöjligt för personen tycker inte att det är något fel.. jag kan ju inte prata med en läkare för personen ifråga måste gå och prata med en läkaren. Sen ignorerar hens sambo att det är något fel.

Maria
0

#4 Då är det ju svårare om inte ens sambon reagerar.

/Maria

guldhjarta
0

#5: ja verkligen, men det är så dom löser problem..

Magi-cat
1

#4 Svårt! Sambon kanske inte orkar ta till sig problemet …

Det enda är väl i så fall att fortsätta bry sig och vid tillfälle försöka prata med sambon.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
3

Efter både stroke och hjärtinfarkt kan man få förändringar i hjärnan. Likaså efter en operation.
Kanske de berörda vet om detta men inte tycker att det är något problem för dem, eller att någon utomstående skall lägga sig i.
En person som drabbas och inte råkar ut för otrevliga följder av vad den säger förstår naturligtvis inte att den agerar konstigt på något sätt.
Du får nog ta ett steg tillbaka och låta dem klara det själva.