Ames rum
(Till sajtens lexikon đ)
Ames rum (eng: Ames room) Àr en av de mest kÀnda optiska illusionerna. Ett oregelbundet rum anvÀnds för att skapa en optisk illusion. Det Àr utformat sÄ att nÀr man tittar in i rummet med ena ögat genom ett titthÄl förefaller det att vara kubformat. I verkligheten Àr det en asymmetrisk parallelltrapets. (s bild i lÀnken.)
En person i det bortre hörnet uppfattas som ovanligt liten medan en person i det frÀmre hörnet ser ovanligt stor ut. En person som gÄr fram och tillbaka i rummet syns omvÀxlande krympa och vÀxa.
En liknande illusion kan byggas ocksÄ utan vÀggar och tak men av en horisontlinje som inte Àr horisontell. Syncentrum uppfattar dÄ objektet relativt den upplevda horisontlinjen.
Ett exempel pÄ nÀr fenomenet anvÀnts pÄ film Àr i Sagan om Ringen dÄ man mÄste fÄ hoberna att upplevas som mindre Àn mÀnniskorna. (T.ex. i en av de tidiga scenerna dÄ Frodo fÀrdas i vagn tillsammans med Gandalf.)
Begreppet Ames rum "uppfanns" 1946 av en amerikansk ögonlÀkare, Adelbert Ames, efter en konceptidé av Hermann von Helmholtz.
kÀlla:
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
"Magnetiska backar" och "antigravitations"- platser i naturen Àr ocksÄ exempel pÄ fenomenet det förvrÀngda rummet dÀr synsinnet utgÄr ifrÄn vanligen kÀnda fakta, som en horisont. (eller att rum vanligen Àr fyrhörniga)
I Ayrshire i Skottland finns en bÀck som rinner uppÄt. Som det ser ut, i alla fall.
DÀr Àr det en bakgrund som ger en liknande illusion som i Ames rum och bÀckar rinner naturligtvis inte uppÄt, inte ens i Skottland.
I grunden för att fenomenet ska uppstÄ ligger att olika principer för hur vi uppfattar och förstÄr omvÀrlden hamnar i strid med varandra. Det blir en paradox.
Jag kom in pÄ det hÀr fenomenet efter en artikel hÀr:
http://myscienceacademy.org/2016/01/28/36436/
DÀr beskrivs en Magnetic Hill i Oklahoma dÀr bilarna rullar uppför backen, t.o.m. cyklisterna dras uppÄt som av en osynlig kraft.
TyvÀrr kom inte den mest sannolika förklaringen med.
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
HÀr Àr en kort video (ca 2 min) som enkelt förklarar och visar hur det förvrÀngda rummet enligt Ames illusion kan se ut.
HĂ€r Ă€r en till som ser rĂ€tt kul ut nĂ€r folk krymper och vĂ€xer om vartannatâŠ
Lite som hĂ€r, dĂ€r kulorna rullar uppĂ„tâŠEn fantastisk illusion skapad av Kokichi Sugihara: