HjÀrnan iFokus

HjÀrnan

Etiketter: anatomifysiologi
LĂ€st 1884 ggr
Magi-cat
2016-12-18 21:46
1

Sympatiska nervsystemet

(Till sajtens lexikon đŸ˜Ž)

Det sympatiska och det Parasympatiska nervsystemet utgör tillsammans kroppens autonoma, icke viljestyrda nervsystem.

Det sympatiska nervsystemet Ă€r kroppens "gas" (till skillnad mot det parasympatiska som Ă€r "broms") och aktiveras som kamp- flyktrespons eller vid psykisk och fysisk stress. 
Det höjer blodtrycket och gör sÄ att hjÀrtat slÄr fortare. Pupillerna vidgas och blod dras frÄn huden sÄ att man kallsvettas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sympatiska_nervsystemet

Se Àven Parasympatiska nervsystemet.

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-12-19 08:50
0

Det Àr mÄnga av oss som behöver lite mindre "gas". Vi behöver inte fry frÄn lejon sÄ ofta eller slÄss med björnar. Man blir lite stressad av om datorn kraschar som att bli jagad av vargar vilket Àr lite onödigt.

Magi-cat
2016-12-19 09:01
0

#1 Just det, stressen Àr lite annorlunda idag.

.

Men "gas" behövs ocksĂ„, lika mycket som "broms", för att hĂ„lla funktionerna uppe. Det Ă€r vĂ€l bara det att att gasen ofta sitter i för lĂ€nge sedan "lejonet" egentligen har somnat
Systemet fĂ„r dĂ„ för hög stĂ€ndig arousal.

setfree
2016-12-19 10:07
1

Jag stavar fel ibland för att jag ser sÄ dÄligt. Jag mÀrker det nÀr jag lÀser i efterhand. Jag vÀgrar att skaffa glasögon för det Àr sÄ opraktiskt.

Vi Àr designade för att möta ett lejon per vecka kanske och nu möter vi situationer som stressar oss lika mycket flera gÄnger per dag.

NÀra att krocka med bilen, missade samtal, datasystem jag inte förstÄr, ny arbetsgivare eller barn som inte gör som man sÀger etc.

Nej det Àr nog sÄ att vi inte ska mixtra med vÄra signalsystem, det Àr nog bÀttre att lÀra sig att slappna av lite oftare.

Magi-cat
2016-12-19 10:21
2

#3 Snavar fel ibland gör vi alla. đŸ˜‰Jag har aldrig tĂ€nkt pĂ„ att du gör det. (Men jag rĂ€ttar om du vill) Glasögon Ă€r trist, men man vĂ€njer sig nog. 

Precis, samma system som reagerade pÄ lejonen reagerar nu, ofta och mycket, pÄ triggers som vÄra förfÀder i sin vildaste fantasi inte kunnat drömma m. (Som nÀr den nya uppdateringen tvÀrvÀgrar att göra som jag vill, IGEN!)