Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 1591 ggr
Magi-cat
12/17/16, 8:59 AM

Bada bastu - minska risken för demens?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Goda nyheter för alla som gillar att bada bastu! 

Enligt en 20-årig undersökning vid Östra Finlands Universitet har män som badar bastu 4-7 gånger i veckan, 66 % lägre risk att drabbas av minnessjukdomar, jämfört med dem som badar bara en gång i veckan!

Det är första gången skydd mot demens och bastubad undersöks.

Mekanismen är okänd. Man vet alltså inte orsaken till det här uppmätta sambandet.
Enligt tidigare resultat minskar flitigt bastubadande också risken för hjärt- kärlsjukdomar. Och mekanismerna för hjärta och hjärna är delvis desamma.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/16/bada-bastu-varje-dag-sa-kan-du-slippa-bli-dement

Det låter intressant, men jag undrar: Jämförde man inte med någon grupp som inte badar bastu alls? Finns det inga? 🙂 Och det här gällde män. Hur är det för kvinnor? (Man kanske inte hittade tillräckligt många kvinnor som badar bastu varje dag i 20 års tid? 😓🙂)

Angående mekanismerna så tänker jag att mycket kan handla om avslappningen. En halvtimme - timme i fredad zon där jag inte kan göra något alls, utom slappna av och låta värmen verka. Inte ens mobilen tror jag man kan ha med sig i bastun, så jobbet får vänta. Det låter väl bra? Men behövs det en bastu till det? Kanske…

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Forskning visar att bastubad hindrar att män blir dementa.
  • Redigerat 2/2/24, 5:42 PM av Magi-cat
Annons:
Maria
12/17/16, 9:01 AM
#1

Så roligt haha. Jag är gift med en bastufreak😉 Ska visa honom detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
12/19/16, 9:19 PM
#2

Det va verkligen skoj!! 

Jag är en finska o älskar att bada bastu , , synd bara att man inte gör det oftare, , jag tycker bara om en riktig bastu som man vedeldar !!! 🙂 

Härligt o va gift med ett bastufreak Maria !! 😉 

Kram 🌺

HH 🙂

Agafia
12/19/16, 9:39 PM
#3

Mjaa vet inte om jag köper det ….. Finns flera bastubadande finska släktingar som just fått hjärtinfarkt i anslutning till bastubad och dött 😳

Soligajag1
12/20/16, 6:52 AM
#4

#3 OJojoj, ,  Men det är väl inte så vanligt , jag har inte hört en enda människa här , som gott bort utav bastubad. 

Det är så avkopplande och renande för kroppen. 🙂

När jag va liten flicka ( bodde i Finland) flyttade till Sverige som 6-åring. Badade vi alltid bastu , mamma tvättade håret på oss därinne , , vilket hår vi fick , alla barn. Vet inte om det har nånting med det att göra , men man kan alltid "tro" . 😉

HH 🙂

Maria
12/21/16, 9:20 AM
#5

Vi hade en härlig bastu i sommarstugan som min man hade byggt. Det var en vedeldad bastu med en stor koppargryta med vatten och träslev så att man kunde hälla på stenarna.

Numera så har han en infrabastu. Det enda som funkar i vårt radhus men det är ju inte samma sak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
12/21/16, 1:05 PM
#6

#5 Det är förstås inte samma sak med infrabastu, men det är ju inte alltid man kan såga ved, elda och allt det där…

Jag hörde händelsevis just en massa gott om infrabastu, och nu nämner du det…Jag kände inte alls till det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
12/21/16, 1:52 PM
#7

#6 För mig så funkar egentligen infrabastun bättre för jag får inte alls samma svårigheter att andas. Luften blir så att säga inte varm. Svårt att förklara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
1/5/21, 9:50 AM
#8

Vad skönt det vore med en uppvärmande bastu den här tiden på året!♨🧖‍♀️

Jag hittade följande artikel i Läkartidningen om det välgörande med bastubad.

T.ex. om att det minskar risken för demens:

"Även relationen mellan bastubadande och utvecklingen av demens eller Alzheimers sjukdom har analyserats i KIHD-studien [46]. De som tillbringade längst tid i bastun och bastade oftast hade signifikant lägre risk för sådan utveckling jämfört med de som bastade mest sällan eller under kortast tid. Analysen sökte eliminera andra orsaker till sådan sjukdomsutveckling genom att justera för en mängd faktorer knutna till demensutveckling. Författarna föreslår att friska medelålders män rekommenderas att ägna sig åt bastubadande för att förhindra eller fördröja utveckling av minnesstörningar. "

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2018/12/bastubad-kan-vara-bra-vid-ett-antal-sjukdomar-men-fler-studier-kravs/

Bastubad verkar alltså ha bara goda effekter - om man avstår alkohol i samband med det. Och inte överdriver värmen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Flera rapporter från en finsk långtidsstudie av mer än 2 000 medelålders män har belyst medicinska effekter av bastubad. Framför allt påverkas kroppens cirkulationssystem på olika sätt.
Maria
1/5/21, 9:57 AM
#9

#8 Spännande 🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
1/5/21, 10:47 AM
#10

#8 Ett relativt enkelt och behagligt sätt att uppnå hälsa. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/12/21, 7:54 AM
#11

Bada bastu om ni kan! Till alla andra hälsofördelar kan räknas att det kan vara bra mot huvudvärk och ångest samt mildare depression!

"– En sak som händer är att man börjar svettas, det är ju kroppens försvar för att reglera temperaturen. Temperaturen går upp och då försöker kroppen att reglera den genom att producera svett, säger Hans Hägglund, läkare, adjungerad professor vid Uppsala universitet och författaren till ”Bastuboken. Heta fakta om bastu och hälsa”, till Wellness."

https://www.wellness.se/halsa/a/86eBBd/sa-paverkar-bastun-din-halsa

Jag önskar man hade tillgång till bastu, men det är ju inte lika vanligt förekommande här som i Finland.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Att bada bastu har sedan en lång tid varit populärt i Sverige. Det är väldigt avslappnande – men har även många positiva effekter för hälsan.
Maria
6/12/21, 8:29 AM
#12

Detta ska jag visa för min man som älskar att bada bastu.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
6/12/21, 8:47 AM
#13

#12 👍🧖‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
12/23/21, 6:41 PM
#14

Varför bastubad är så hälsosamt.
https://svenska.yle.fi/a/7-10010635


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 12/23/21, 6:42 PM av Magi-cat
Magi-cat
2/22/24, 5:22 PM
#15

Bastun har så många goda effekter.

Bastun stillar vreden och gallan rinner bort är ett talesätt jag just hörde.

Den varma miljön har säkert betytt mycket för välbefinnande och gemenskap.

Kunskapskanalen: (Vet ej om programmet går att se igen)

"Bastubadandet är en viktig del av den finländska identiteten och kulturen. Hur badar man bastu i dagens Finland? Och hur kan det komma sig att kvinnor är mer aktiva bastubadare än män, både historiskt och i nutid"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2/22/24, 6:09 PM
#16

Så spännande.
Min man är en riktig bastuälskare🙂

Nu har tyvärr bara en infrabastu men för hade vi en riktig vedeldad bastu i stugan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2/22/24, 6:23 PM
#17

Bastu är så rogivande men det finns inget så kallt som en avstängd bastu! 🥶


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2/22/24, 6:25 PM
#18

Jag ber om ursäkt för alla mina upprepningar i tråden.
Minnet sviker att jag skrivit innan☺️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2/22/24, 6:29 PM
#19

#18: Fast du skriver ju inte något som är fel eller på något vis störande.

Tråden är värd att upplivas i bland! 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2/22/24, 6:58 PM
#20

#16 Trevligt, Maria! Han har kommit på hur bra det är. 🙂

Jag skulle gärna ha en bastu och infrabastu är onekligen mer praktisk i samhällen …

#18 Inte behöver du känna så, upprepar gör vi allihopa men det är ändå aldrig helt detsamma eftersom det gått tid och erfarenheter emellan. 🤗
Så TACK för vad du svarar och skriver!

.

Och tack för alla som skriver och kommenterar! 💐

Nu hamnade vi lite i utkanten av bastun, eller kanske ämdå inte. Ämnet är tankeväckande och gynnar gemenskap. 🤗💝


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2/22/24, 7:19 PM
#21

Tack. Så snälla ni är☺️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
3/11/24, 7:00 AM
#22

Den här tråden väcker känslor av nostalgi. Det är inte mycket jag saknar av det Hälsingborg jag bodde i mina första 20 år. Ett av det som var bättre där var bastubadandet, som fungrade året om. Det var så skönt att kunna bada närhelst man ville året om, fast med vana gick det att bada långt in i oktober ändå. Det var ju en lyx att göra det på vintern, så det blev inte alltför ofta, men kul att kunna fira nyår med ett bad i sjön och ha råd att basta före doppet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
3/11/24, 9:44 AM
#23

#22 Det låter härligt, Emo, och fina minnen!

Jag skulle gärna vilja ha tillgång till bastu att värma upp mig i, särskilt vintertid. Jag har aldrig varit någon van bastubadare, men det verkar bli en särskild avkoppling som är bra för sinnena där i bastuvärmen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: