Axon
(Till lexikon đ)
Det finns ett axon, nervtrÄd, per nervcell. Dess uppgift Àr att fortleda elektriska urladdningar = nervimpulser. Vanligen för axonet nervimpulsen frÄn nervcellskroppen.
Axonens tjocklek kan variera mellan 0,1 mikrometer och 20 mikrometer. De som Àr mer Àn 1 mikrometer tjocka Àr oftast omslutna av Myelin, ett elektrisk isolerande fettskikt uppdelat i segment, som gör att nervsignalen fortleds frÄn segment till segment. Hastigheten kan vara pÄ ca 100 m i sekunden.
Axonens lÀngd kan variera mellan ungefÀr 1 mm och 1 m. Vissa hjÀrnceller i hjÀrnbarken kan ha riktigt lÄnga axoner som gÄr Ànda ner till lÀndryggmÀrgen. Celler i ryggmÀrgen kan ocksÄ sÀnda riktigt lÄnga trÄdar till musklerna i hÀnder och fötter. Dessa lÄnga nervtrÄdar kan ha mellan ca 500 och 1000 Àndgrenar.
Axonen delar upp sig i sidogrenar som till slut förenas i axonterminaler. Det Àr blÄsliknande ansvÀllningar som bildar synapser med nervceller intill.
http://nervsystemet.se/nsd/structure_58
Olson/Josephson: HjÀrnan
Widén m.fl.: En bok om hjÀrnan
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ăven hĂ€r, axon.
SpÀnnande att lÀsa.
NÀr jag skulle ha strÄlbehandling sÄ var det frÄn början bestÀmt att bÄde skallen och ryggmÀrgskanalen skulle strÄlas men man Àndrade sig i sista stund och beslutade att bara ta skallen.
Orsaken var att det skulle skada mer Àn göra nytta.
Jag kom att tÀnka pÄ det nÀr jag lÀste hÀr om att axoner gÄr Ànda ner i ryggmÀrgskanalen.
/Maria
Vissa hjÀrnor har faktiskt jÀtteaxoner.
Fast inte mÀnniskohjÀrnor, utan de finns hos tioarmade blÀckfiskar som kan ha axoner med en tjocklek av upp till 1 mm i diameter.
Dessa enorma axoner Àr supereffektiva och leder nervimpulser frÄn hjÀrnan till kroppsmusklerna med en hastighet av flera meter per sekund!
Det Àr praktiskt dÄ blÀckfisken mÄste fly undan faror.
Snabbheten hos axonens ledningsförmÄga ökar alltsÄ med diametern. Men varför har dÄ vi sÄ tunna axoner?
TyvÀrr Àr en tjock axon inte sÄ praktisk ur alla synpunkter dÄ axontjockleken mÄste fyrdubblas för att fÄ dubbel ledningshastighet. Om vi skulle fÄ snabbare impulser pÄ detta sÀtt skulle vi ocksÄ ha fÀrre axoner. Lösningen har istÀllet blivit mindre bestÄndsdelar och sÄ mÄnga Neuron som möjligt packade inom en begrÀnsad volym.
kÀlla: HjÀrnan; Michael O'Shea. (Fri Tanke förlag).
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen