Ortorexi
(Till sajtens lexikon đ)
Ortorexi innebÀr i korthet nÀr en persons hÀlsosamma livsstil och medvetenhet om kost och trÀning har slagit över och blivit en besatthet dÀr ingenting rÀcker eller inget Àr gott nog.
Ortorexi uppmÀrksammades först under slutet av 1990-talet. Det Àr, till skillnad frÄn anorexia nervosa eller bulimia nervosa, ingen psykiatrisk diagnos och begreppet Àr inte etablerat inom psykiatrin.
Ortorektikerns kost Àr ofta strikt kontrollerad och personen noga pÄlÀst om vad som Àr hÀlsosamt,
Ofta pÄverkas det sociala livet dÄ personen kÀnner sig otillfredsstÀlld om denne inte uppfyller högt stÀllda och orealistiska mÄl gÀllande trÀning och kost.
Men samtidigt kan personen kÀnna sig bekrÀftad av omgivningens beröm för den "hÀlsosamma" livsstilen och trÀningskonceptet.
Ortorexi kan ocksÄ ge fysiska symptom som vid övertrÀning. Det kan vara bristande koncentrationsförmÄga, muskelvÀrk m.m.
NÄgon sÀrskild metod för att behandla ortorektiker Àr inte kÀnd.
Det har inte gjorts sÄ mÄnga studier om ortorexi, men en italiensk studie finns om 404 personer varav 28 stycken ska varit ortorektiker. (1)
kÀlla:
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
En person med ortorexi berÀttar:
"Att försöka bli frisk ifrĂ„n ortorexi â manisk överhĂ€lsosamhet, Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n enkelt. Precis som med anorexi och bulimi Ă€r kampen lĂ„ng. Men det finns en skillnad. NĂ€r min sjukdom tar över blir jag överöst med beröm. NĂ€r jag kör dubbla trĂ€ningspass och bestĂ€ller salladsluncher fĂ„r jag bekrĂ€ftelse. Fettet som börjar försvinna till förmĂ„n för tonade muskler ger mig komplimanger. Att neka till kakfatet, och fĂ„ till trĂ€ningspasset pĂ„ julafton ses med beundrande ögon. NĂ€r jag instagrammar en bild pĂ„ löparskor i spĂ„ret kl. 05:30 fĂ„r jag 200 likes! Men nĂ€r jag ligger dĂ€r i diket och krĂ€ks av utmattning Ă€r alla borta. NĂ€r de ser vĂ€rktablettskartor som jag tömt pĂ„ vĂ€gen mot gymmet vĂ€cks irritation. Mina synade lögner sprider sorg."
Boken "Jag Àr sjuk", va Lisa Jisei:
"Det gĂ„r utför. /âŠ/NĂ€r min kropp börjar sĂ€ga ifrĂ„n kĂ€nner jag hur svag jag Ă€r. Min automatiska reaktion Ă€r att öka trĂ€ningsfrekvensen till det dubbla för att bli dubbelt sĂ„ vĂ€ltrĂ€nad. Innerst inne vet jag hur ohĂ„llbart det Ă€r, men ingenting spelar nĂ„gon roll nĂ€r Ă„ngesten kommer. Mot den har jag ingen chans."
http://www.bokus.com/bok/9789163774515/jag-ar-sjuk-om-manisk-overhalsosamhet-ortorexi/
#0 kĂ€nslan nĂ€r man lĂ€ser det hĂ€r medans kakor knapras och större delen av dagen utgörs av datorsittande⊠đ
Om du vill skriva av dig till nÄgon sÄ finns jag hÀr.
đđ