Locked-in syndrome
(Till sajtens lexikon đ)
Locked-in syndrome Àr ett tillstÄnd dÄ patienten Àr fullt medveten och med bibehÄllna kognitiva funktioner, men paralyserade muskler och utan förmÄga att meddela sig med omvÀrlden mer Àn med blinkningar.
Vid en version med total locked-in syndrome kan patienten inte heller röra ögonen.
Orsakerna till det hÀr skrÀmmande tillstÄndet kan vara t.ex. en skada, en förgiftning, ALS eller MS.
Diagnos kan vara svÄr att stÀlla dÄ tillstÄndet kan likna medvetslöshet eller t.o.m. död, om patienten Àven förlorat andningsfunktionen.
Eftersom EEG Àr normalt, kan man observera sömn-vakenhetsmönster.
HjÀrnavbildningsteknik kan ocksÄ anvÀndas.
Prognosen Àr tyvÀrr inte god, Àven om mÄnga kan leva lÀnge med LiS. Enstaka fall av spontant tillfrisknande har rapporterats, men det Àr extremt sÀllsynt.
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
MĂ„ste vara som att vara fast i en mardröm verkligen!đź
Var dig sjÀlv, det finns redan sÄ mÄnga andra.
Ă h fy, verkligen en mardröm đź
Det finns en bok, "FjÀrilen i glaskupan", skriven av en man som efter en massiv stroke hamnade i "glaskupen", i ett locked-in syndrome och bara kunde kommunicera genom att blinka med vÀnster öga..
"FjÀrilen i glaskupan Àr den drygt 40-Ärige Jean-Dominique Bauby berÀttelse om den situation han hamnade i efter ett slaganfall den 8 december 1995. Med hjÀlp av förlagsredaktören Claude Mendibil skriver han en bok med sina blinkningar som verktyg. I korta och klara meningar, dÀr tonfallet kan skifta mellan ironi och sorgset vemod, som nÀr han nÀmner sina barn, berÀttar han om ensamheten i glaskupan."
Vilken bedrift, vilket mod och tĂ„lamod, vilket vemod att skriva denna bok, bĂ„de av den som blinkar och den som rĂ€knar upp alfabetet och skriver nedâŠ.200 000 blinkningar gick Ă„t till boken och ETT ord tog i genomsnitt 2 minuterâŠ.
đźVilken bedrift!
Ja! đâš
#3 Jag har hört talas om den boken. TÀnk att vara fast i en glaskupa, liksom. MÀnniskan har ju ett behov av socialt umgÀnge och att interagera med andra.
"Vi som lever Àr bara döda pÄ semester, nÄn sorts sommargÀster" Bodil Malmsten
/Wowy, medarbetare pĂ„ Vegan iFokusâïž
Ja, en otroligt gripande bok. Man blir berörd varenda gĂ„ng man lĂ€ser den đ
SajtvÀrd för Balkongodling & Akvarell.
"Big Journeys Begin With Small Steps"
#3: Det lÄter som en film jag sÄg för lÀnge sen.
#8 Boken har inspirerat till en Oscarsnominerad film, sÄ det kan vara den hÀr:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rilen_i_glaskupan_(film)
För första gÄngen har ett hjÀrnimplantat hjÀlpt en kvinna med "locked in" pga ALS att kommunicera med yttervÀrlden utan medicinska experter vid sin sida.
Implantatet fungerar via ett dator interface som gör det möjligt att stava ord och meningar.
Det tar ÀndÄ lÄng tid, ett ord kan ta fem minuter att stava till, men det gÄr snabbare varefter kvinnan blir van.
Implantatet har kirurgiskt placerats i hjÀrnan med tvÄ elektroder placerade vid motor Cortex, den del som kontrollerar rörelser.
Kommunikationen gÄr till sÄ att kvinnan ser pÄ en skÀrm med en fyrkant som vandrar över bokstÀverna. NÀr den trÀffar en bokstav hon vill anvÀnda, mÄste hon tÀnka sig att röra sin högra hand för att klicka pÄ den. Hon kan förstÄs inte röra handen pÄ riktigt, men hjÀrnan reagerar ÀndÄ som om hon kunde det och signalen gÄr till datorns program och bokstaven registreras. PÄ sÄ sÀtt stavar hon sig igenom ord för ord.
Kvinnan sjÀlv Àr nöjd:
"Now I can communicate outdoors when my eye-track computer doesnât work," she told Hamzelou. "Iâm more confident and independent now outside."
http://www.sciencealert.com/this-world-first-brain-implant-is-letting-a-locked-in-woman-communicate
Detta Àr bara början. SÀkert gÄr det att förbÀttra och förfina den hÀr tekniken ytterligare.
SÄ ofattbart hÄrt en del drabbas och ÀndÄ kan utrÀtta helt otroliga saker!
Mia fick en stroke endast 21 Är gammal och kan sedan dess bara kommunicera med blinkningar.
ĂndĂ„ har hon lĂ€st flera universitetskurser och skrivit en bok, âIn the blink of an eyeâ!
đș
https://www.expressen.se/nyheter/mia-29-ar-fangen-i-sin-kropp-kan-varken-prata-eller-ga/
đźOj, helt fantastiskt!
48-Ă„rige Christian drabbades av locked-in syndrom. Erfarenheten var "beyond a nightmare" âŠ
Efter fem veckor kunde en mycket uppmÀrksam sköterska mÀrka en liten rörelse i hans ena ögonlock.
"It was no more than a slight flicker to the left, but it was enough to enable the nurse to hold his eyelid open while she read out letters on an alphabet board, allowing him to select letters using a sideways movement of his eye.
His first message after so long of not being able to communicate was practical rather than profound: "bowels full"."
Sedan blev han lÄngsamt bÀttre och kunde sÄ smÄningom komma upp ur sÀngen.
En het fantastisk och mycket berörande historia!
Det lÄter som en fruktansvÀrd mycket vÀrre variant av Sömnparalys. Lider sjÀlv av sömnparalyser i perioder och kan bara tÀnka mig paniken nÀr sömnparalysen inte gÄr över.
#14 Det lÄter jobbigt med sÄdana sömnparalyser!
Locked-in syndrome mĂ„ste vara alldeles fruktansvĂ€rt âŠ
#15 Innan jag ens visste vad Sömnparalys var eller visste nÄgot om det var det fruktansvÀrt, jag har aldrig varit sÄ rÀdd som dÄ. Sen man lÀste pÄ och fick bekrÀftat vad det var sÄ har det mest blivit en vÀldigt jobbig grej. Men jag tror i alla fall inte lÀngre jag Àr död nÀr det hÀnder.
#16 Det lÄter hemskt med Sömnparalys! Hoppas du ska slippa det!
Skriv jÀttegÀrna och berÀtta om din erfarenheter av Sömnparalys i trÄden om det! Det kanske kan hjÀlpa nÄgon annan att förstÄ.
- Redigerat 2022-05-16 12:09 av Magi-cat