Annons:
Etiketterforskningteoriervetenskap
Läst 2553 ggr
Magi-cat
2015-12-14 18:29

Dörröppningsglömskan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har väl alla varit med om det där förargliga - att vi går in i ett rum och har glömt vad vi egentligen skulle göra där?

Men varför?

Var jag inte tillräckligt uppmärksam, blev distraherad, det förflöt det för lång tid på vägen?

Alla de faktorerna har relevans, men forskare föreslår också att det finns en "dörröppningseffekt" när det gäller minnet, Vi glömmer när vi passerar en dörröppning.🤦‍♂️

Sedan länge har vi vetat att minnet fungerar bäst i en given kontext där omgivningen matchar inlärningen. (The encoding specificity principle)
Men det är inte bara det. Själva dörröppningen, inträdet i ett annat rum, gör också att vi lättare tömmer, rensar, minnet vilket man funnit i en serie smarta test.

Men varför gör hjärnan så? Varför är det vettigt att glömma när man går ut genom dörren?

Den här sortens minnen representerar ett "event mode". Att gå genom dörröppning ger ett bra tillfälle för hjärnan att resna den gamla modellen och förbereda sig för en ny. Det är mer relevant att möta det nya än att hålla kvar det gamla.

Varför håller vi inte kvar alltihop i minnet? För att det blir för tungrott att ha allting i det operativa minnet och för att det för det mesta fungerar bättre så här.

Walking through doorways causes forgetting.

http://www.scientificamerican.com/article/why-walking-through-doorway-makes-you-forget/

Kul idé tycker jag. Nästa gång man ser sig förvirrat omkring och undrar vad man egentligen skulle hämta, är det bara att påminna sig att det är ett alldeles normalt fall av dörröppningseffekten in action. Tack hjärnan.

bild från pixabay.com/sv/

(artikeln från 2011)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2024-01-01 10:17 av Magi-cat
Annons:
[NeferNefer]
2015-12-14 18:32
#1

Intressant, och det här påminde mig om att en god vän en gång tipsade mig om just dörröppningar när det gäller nya vanor. Varje gång han gick igenom en dörröppning skulle han tänka på den här nya vanan han tillägnade sig då. Jag tyckte det var en utmärkt idé … och sen glömde jag givetvis bort det. Så tack för påminnelsen!

Magi-cat
2015-12-14 19:29
#2

#1 Där ser man, hjärnan har sina knep! 👍 Vare härmed bevisat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

nypisnina
2015-12-16 15:25
#3

Så fräckt det är! 🙂 Men ibland hjälper det ju när man går tillbaka till samma ställe.
Säg att man är hallen och ska hämta nånting från sovrummet, när man kommer fram till sovrummet så är det borta, men så går man tillbaka till hallen och då kommer det tillbaka. Är hjärnan tillbaka till det gamla rummet då för att man befinner sig där kanske?

[helga21]
2015-12-18 22:00
#4

Tack för den förklaringen 😃

Eliiza
2015-12-20 12:50
#5

Ang. #3. Hej! Att man återigen minns vad man skulle göra genom att gå tillbaka till den plats där tanken uppstod beror på att tankar och handlingar till viss del lagras/sparas i tid och rum. :-) (Det kan även fungera att stanna upp, koppla bort annat och tänka sig att man går tillbaka till denna plats, men det är oftast mer tankekrävande och tar mer tid.) Med vänlig hälsning, Eliiza

Farwuq
2015-12-20 15:05
#6

Jag för min del går alltid tillbaka till samma ställe. Då dyker minnet upp igen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
nypisnina
2015-12-21 12:30
#7

#5 Tack för förklaringen!
Lustigt att man funkar så! :-D

Eliiza
2015-12-25 22:16
#8

Ber jag min dotter om en sak och hon säger, typ, "ok, skall bara på toa först" så vet jag att det är kört i samma stund hon går in och stänger dörren om sig om jag inte påminner henne igen när hon kommer ut därifrån. :-/ ;-)

Magi-cat
2016-03-09 21:13
#9

Mer om dörröppningsglömskan som vi väl alla känt av någon gång…😃

"The Doorway Effect occurs because we change both the physical and mental environments, moving to a different room and thinking about different things. That hastily thought up goal, which was probably only one plate among the many we’re trying to spin, gets forgotten when the context changes."

http://www.bbc.com/future/story/20160307-why-does-walking-through-doorways-make-us-forget?ocid=fbfut


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-03-10 08:06
#10

Aha, det var intressant 👍

Magi-cat
2019-03-03 11:37
#11

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: