Tjock hjärnbark - lättare för språk
Eller, med den fyndiga rubriken i Språktidningen: "Tjockskallar har lättare för språk".
Att hjärnan förändras och de områden som används förstärks vid inlärning av ett nytt språk har man känt till länge.
Men nu har språkforskare upptäckt att en tjock hjärnbark från början gör att ett språk blir lättare att lära in.
Hjärnbarkens tjocklek mättes på 44 testpersoner som sedan fick lära in grammatiken i ett för ändamålet påhittat språk.
Resultatet blev att personer med tjockare hjärnbark har lättare att ta till sig ny grammatik
(källa: Språktidningen 2019:2)
Undrar om man gjorde skillnad mellan försökspersoner som redan är språkligt flexibla och andra som bara kan sitt modersmål?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vad spännande.
I allmänhet så vet man ju inte om man har tjock hjärnbark. Inget som ingår i allmänna hälsokontroller precis😉
/Maria
#1 Kanske lika bra det. 😃
Det finns så mycket som spelar in. 🙂
#2 Säkert. Jag är mest fascinerad av hur tanken att kolla detta har kommit till. Precis som måmga andra studier så skulle det vaea intressant att veta den allra första idén.
/Maria
Mikael Roll, som står för studien vid Lunds universitet, har mycket intressant forskningsmässigt. 🙂
"Inte bara områden i hjärnan utan även dess struktur inverkar i bearbetningen. Vi har sett att människor med tjockare hjärnbark i A2 och A3 är snabbare på att hitta ord med hjälp av språkmelodi, som melodiskillnaden mellan bona (golv) och (fågel)bona. Tjockare hjärnbark i nedre pannloben gör det lättare att lära sig grammatik och snabbare koppla ihop de olika melodierna med ändelser i bil-en och bil-ar. Förmågor på lägre komplexitetsnivå, som att skilja olika tonhöjder från varandra, verkar tvärtom främjas av tunnare hjärnbark, framförallt omkring primära hjärnbarken. Det hör ihop med att det finns mer Myelin i områdena, det fetthölje som gör kopplingar mellan nervceller snabbare och effektivare. Mer komplexa förmågor är inte lika bundna till snabb bearbetning, utan gynnas snarare av det större antal associationer som ryms i en tjockare hjärnbark. Det har lett oss till att föreslå en strukturell komplexitetsgradient, som antar att tjockare hjärnbark är gynnsamt för högre förmågor, medan tunnare hjärnbark och mer Myelin är fördelaktigt för förmågor på lägre nivå."