Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etikettsocialhjärna
Läst 436 ggr
Magi-cat
10

"Det våras för introverta"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Medan miljoner människor världen över nu måste lära sig idka social distansering för att undvika spridning av coronaviruset, finns det en grupp vars liv inte förändras särskilt mycket, nämligen de introvertas. Däremot kan de extroverta behöva lite extra pepp och stöd just nu, konstaterar den expert Svenska Yle talat med."

Experten är Linus Jonkman, författare och föredragshållare.
Han konstaterar att social distansering inte är något nytt för den introverta, t.o.m. uppskattat, liksom distansarbete där den introverta kan komma helt till sin rätt.

Sedan kommer han in på Carl Jung och dennes definitioner av personlighetstyper och uppdelning i introvert/extrovert.

Det behöver man kanske inte fördjupa sig så mycket i, men visst är det så att många människor trivs bättre med vad som nu är känt som "social distansering" medan andra, "extroverta", upplever stress och behöver stöd i dessa tider.
Men alla har olika "extroverta" och "introverta" drag.

Sedan är det också olika kultur/normer och frågan om att passa in. 
"Eftersom vår kultur gynnar de extroverta, måste de introverta ständigt kämpa för att passa in och anpassa sig till sin miljö.

Att vara utåtriktad och flexibel är en kompetens som värderas högt både på arbetsmarknaden och i det sociala umgänget.

Att föredra att sitta ensam hemma med sin katt en fredagskväll ses som udda och något konstigt, eftersom det är inbyggt i vår kultur att man ska tycka att det är roligt att gå ut och roa sig och träffa människor."

I t.ex. USA (ett "extrovert" land är normen att man ska prata och förväntas vilja ha uppmärksamhet.
I Finland är det nog lite mera av normen att hålla distans och ge varandra space.

"- Kanske är det delvis därför Finland så bra klarat av att hålla coronasmittan på halster, funderar Jonkman."

Det får väl vara osagt t.v. men det är i alla fall intressant att resonera runt hur man upplever social distansering, sitt eget inre och yttre "rum" och den delvis nya värld vi lever i.

Till slut:

"- Nu är det de introvertas tur att ringa sin extroverta kompis och fråga hur hen har det, för de har ingen aning om hur man klarar av en sån här kris."

Gör det! Hör av dig! Ring en vän! (Och tänk inte så mycket på introvert/extravert, ta hand om varandra!) ❤️

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
3

Social distansering är ett normaltillstånd för en nordbo. I trapphuset, vid busskuren, i kollektivtrafiken, i hissen (kan det bli j-a jobbigt) etc.

Lussan20
6

Jag gilla både ensamhet och gemenskap, svårt att skriva in vilket man är mest.

Men en sak är jag glad att slippa, kramandet med personer som är ytligt bekanta. Min sfär är min. Jag tar snabbt ett steg bakåt om jag känner motstånd. I dessa dagar är det bara bra att undvika så nära kontakt. Barn, barnbarn och nära vänner är naturligt att krama . Kanske är det lättare för oss som gillar ensamhet och har låga krav på livet. Det finns en sak som jag saknar och det är min hund. Annars inte mycket…Mvh/WL🌺

sp0ngeb0b
4

Jag har alltid sett mig som rätt introvert, men har märkt nu sedan jag började studera hemifrån att jag faktiskt uppskattar extra mycket de gånger jag pratar i telefon eller över skype eller till och med i en chatt med mina vänner. Även om jag uppskattar att spendera den största delen av min tid utan massa människor omkring mig, och jag faktiskt tycker att det är skönt att studera hemifån, är det också skönt att få prata av sig lite då och då.